mr Snok Posted July 12, 2012 Posted July 12, 2012 Har i dagsläget en Weaver GS 3-10x40 på en .30-06 och ögonavståndet är ngt för kort (88-75), så det behöver bytas ut. I samband med detta tänkte jag även gå upp ett snäpp i optik. Bössan används primärt till älgjakt och vak på rådjur, kanske även gris i framtiden (de har besökt marken sporadiskt). Sätter jag mig på rävpass över natten blir det med en annan pang så det är primärt för rådjur och större djur. Nu står det mellan -Meopta Meostar belyst 1.5-6x42 (56an går bort p g a ögonavståndet) -Docter Classic obelyst 2.5-10x48 Just nu lutar det åt Doctern p g a förstoringsgraden, väldigt praktiskt att kunna zooma in för att se om det är bock eller rå på håll. På skjutbana skjuter jag oftast med maxförstoring och vid jakt på så låg förstoring som situationen/avståndet medger av ngn anledning som jag inte riktigt kan förklara annat än med att "det känns bra". Så frågan är egentligen bara med vilken av dessa som man klarar gryningen/skymingen/mörkret bäst/längst. Är det ngn större skillnad på 42 och 48 samt kvalitén? Kommer jag att kunna se det obelysta riktmedlet och målet lika länge (eller längre) i den större optiken så belyst 42a av annan kvalistort blir ett feltänk att jämföra med? p.s Trijicon går oxå bort p g a ögonavståndet. Quote
RW Posted July 12, 2012 Posted July 12, 2012 Svårt att svara på men generellt så försvinner riktmedlet snabbare än skillnaden mellan 42 o 48 även om jag tror att Doctern har snäppet bättre optik. Quote
Broder Tuck Posted July 12, 2012 Posted July 12, 2012 Går det inte med extensionfästen? Eller varför är ögonavståndet för kort? Tycker det är synd att inte alla fabrikanter har måtten på siktena ute på hemsidan. En del moderna konstruktioner har tyvärr kort mellantub vilket gör dem svårmonterade om man har lång låda. Tycker man ska ta det i beaktande att det ska gå montera på ett vettigt sätt. Blev så glad när jag kollade på Astrosweden och såg att Meostar 1,5-6 skulle ha 10cm men när jag gick in på Meoptas egen hemsida så var det bara 80mm. Vet inte om du tycker Helia är för dyr? Annars finns Karl Kaps eller Nikon Monark E till vettiga priser på Astro. Docter har jag ingen koll på. Har man lite is i magen brukar det gå hitta nåt beg till rätt kurs. Mvh P Quote
matterunken Posted July 12, 2012 Posted July 12, 2012 Köp en begad tysk med fast föstoring. Ska det vakas e dom grymma. Quote
mr Snok Posted July 13, 2012 Author Posted July 13, 2012 Går det inte med extensionfästen? Eller varför är ögonavståndet för kort? P g a optiken, optimala ögonavståndet ligger vid 75mm på max zoom. Det är på kusehåret på skjutbanan, ibland så känner man en liten smekning. Hittils har jag inte kommit med i halvmåneklubben men det stör skyttet i a f. Blev så glad när jag kollade på Astrosweden och såg att Meostar 1,5-6 skulle ha 10cm men när jag gick in på Meoptas egen hemsida så var det bara 80mm. Jag inser att jag har gjort samma misstag. Astrosweden säger att Meoptas 42a ligger på 100mm, Meoptas hemsida säger 82-95mm Torsbo t ex säger att Meoptas 56a ligger på 70mm, Meoptas hemsida säger enbart 90mm (vilket känns lite underligt när den obelysta 56an varierar mellan 80-90mm) Sen verkar det som Docter Classic har relativt kort ögonavstånd, Docter är inte så generös med att specificera sina ögonavstånd utan säger att medelavståndet på alla kikare i programmet ligger runt 80mm. Uniponten är dock specad till >90mm i manualen och det är väl dessa uppgifter jag sett på andra ställen. Helfvitte! Jag som var så nöjd att jag gallrat ner det till 2st Quote
Recommended Posts