FlippFlopp Posted July 24, 2012 Posted July 24, 2012 Hej! Jag håller på att studera för att ta jaktlicens. Jag har köpt mig en sommarstuga med tillhörande 3.5hektar skog i ett avlångt skifte 500-600 meter långt. Området är ett litet sommarstugeområde mitt i skogen. Det finns en permanentboende där som jag förstått. Efter min skog tar slut, tar ett stort område sveaskog vid. Enligt säljaren skall man få bedriva småviltsjakt där. Skall dubbelkolla med länsstyrelsen, men de är på semester nu så jag får återkomma lite senare. När jag kollar min fastighet hos lantmäteriet står det att det ingick i ett detaljplanerat område. När jag ringde kommunen så sa hon att det var delvis med i detaljplanerat område. Att skogstomten ej var med, utan bara tomten runt husen. Då borde det väl vara jakträtt där? Och man borde väl kunna få övningsskjuta där? (om man har kulfång osv) mvh / Jocke Quote
henke67 Posted July 24, 2012 Posted July 24, 2012 Inga problem. Du har även jakträtt inom den delen som är detaljplanerad. Men det kan vara lite svårt att utnyttja den då du inte får avfyra skjutvapen där... Men det kan vara OK att sätta upp en fälla eller tre. Bara det är antingen slagfällor eller att du på ett smidigt sätt kan klara av att avliva djuret. Det kan vara lite krångligt inom detaljplanerat men det är numer tillåtet att flytta på djuret/fällan för att avliva på säker plats. Du har alltså rätten på din sida. Men att du har rätten innebär kanske inte alltid att det är rätt... Jag skulle om jag var i ditt ställe göra allt jag kan för att komma till en bra överenskommelse med någon av dina jaktgrannar. Små marker har en tendens att skapa osämja. Det är inte alls säkert att du behöver göra något fel för att bli osams med omgivningen. Men både du och de får det i längden så mycket bättre om ni är vänner... Sen undrar jag lite vad det är för jaktlicens du skall ta. Antar att du menar att du skall ta jägarexamen och ansöka om vapenlicens... Har du jakträtt och det inte är detaljplanerat och du kan skjuta på ett säkert sätt så får du göra det. Men om du börjar skapa fasta anläggningar så krävs tillstånd. // Henrik Quote
FlippFlopp Posted July 24, 2012 Author Posted July 24, 2012 Inga problem. Du har även jakträtt inom den delen som är detaljplanerad. Men det kan vara lite svårt att utnyttja den då du inte får avfyra skjutvapen där... Men det kan vara OK att sätta upp en fälla eller tre. Bara det är antingen slagfällor eller att du på ett smidigt sätt kan klara av att avliva djuret. Det kan vara lite krångligt inom detaljplanerat men det är numer tillåtet att flytta på djuret/fällan för att avliva på säker plats. Du har alltså rätten på din sida. Men att du har rätten innebär kanske inte alltid att det är rätt... Jag skulle om jag var i ditt ställe göra allt jag kan för att komma till en bra överenskommelse med någon av dina jaktgrannar. Små marker har en tendens att skapa osämja. Det är inte alls säkert att du behöver göra något fel för att bli osams med omgivningen. Men både du och de får det i längden så mycket bättre om ni är vänner... Sen undrar jag lite vad det är för jaktlicens du skall ta. Antar att du menar att du skall ta jägarexamen och ansöka om vapenlicens... Har du jakträtt och det inte är detaljplanerat och du kan skjuta på ett säkert sätt så får du göra det. Men om du börjar skapa fasta anläggningar så krävs tillstånd. // Henrik Ja precis, jag menar jägarexamen och ansöka om vapenlicens såklart Mina närmaste grannar jagar inte på marken runtom min, eventuellt så skall jag få jakträtten på grannens skog som har uppskattningsvis totalt 30-60 hektar skog (på vardera sida) intill min skog. Mot att han får köra över min med tunga fordon (han kommer ej åt sin andra skog annars) /Jocke Quote
henke67 Posted July 24, 2012 Posted July 24, 2012 Verkar som en osedvanligt bra deal för din del... Quote
FlippFlopp Posted July 24, 2012 Author Posted July 24, 2012 Ja det tycker jag också, fast det är inget skrivet i sten ännu, men man hoppas ju Quote
Himo Posted July 24, 2012 Posted July 24, 2012 Mot att han får köra över min med tunga fordon (han kommer ej åt sin andra skog annars) Iaf på denna sidan om pölen har man rätt i lagen att ta sig över/genom andra skogsägares skiften med diverse maskiner för att komma åt sitt eget... Kan tänka att det är lika på eran sida också... Man får liksom inte låsa fast nyttjandet av skogsresursen... Meeeen det är väl kanske ingenting du behöver ta upp till diskussion ... Quote
FlippFlopp Posted July 25, 2012 Author Posted July 25, 2012 Iaf på denna sidan om pölen har man rätt i lagen att ta sig över/genom andra skogsägares skiften med diverse maskiner för att komma åt sitt eget... Kan tänka att det är lika på eran sida också... Man får liksom inte låsa fast nyttjandet av skogsresursen... Meeeen det är väl kanske ingenting du behöver ta upp till diskussion ... Där ser man! Jag hade ingen aning, vet bara att han frågade ^^ Han hade fått åka över i vilket fall som helst. Även om jag får jaga i han skog eller inte. Dumt att skapa osämja, trevlig prick dessutom. Quote
henke67 Posted July 25, 2012 Posted July 25, 2012 HIMO Gäller liknande i Sverige. Kan inte detaljerna exakt men det finns detaljerade regler att hålla sig till. I vissa fall kan man bli hänvisad till att vatten kan vara en vid skifte/delning utnämnd transportväg. Då kan det bli tråkigheter innan domstol kommer fram till vad som verkligen gäller idag...(Idag är kanske en sanning med modifikation då det i exemplet jag tänker på fortfarande flottades på sjön...) Sedan är man skyldig att återställa och ersätta för eventuella skador. Vi har fått ett antal nya trummor och en delvis upprustad väg på det sättet. // Henrik Quote
Recommended Posts