Hoppa till innehåll

Åtelkamera?


Samueljagare

Recommended Posts

Hej, jag har sedan länge sökt en bra åtelkamera men jag kan tyvärr inte riktigt bestämma mig.

Eftersom jag inte haft någon åtelkamera och har inte så mycket erfarenhet av det, så tänkte jag kolla om man kunde få lite tips här.

Vår mark befinner sig i Västra Värmland, och det finns tyvärr inga grisar där ännu.

Med åtelkameran hoppas jag kunna fotografera lite olika vilt, tex: rådjur, älgar, harar, rävar, grävlingar mm.

För att kunna se lite vad som rör sig på marken.

Jag tror jag inte vill ha en mms funktion, eftersom jag hört att telefonen snabbt fylls av bilder.

Sedan tror jag att jag vill ha en som tar kort när "det är något framför kameran". Inte en kamera som tar typ 3 kort varje 5 minut eftersom det kan nog dröja antal dagar mellan vilten kommer fram till åtel/saltsten/foderplats.

Sedan undrar jag om åtelkameran tar bilder på mindre vilt, tex nötskrikor.?

Hur långt ut tar åtelkameran kort?

Ska det vara blixt eller inte?

Den ska ta relativt bra bilder, även på kvällen men mest på dagen eftersom det är nog mest foton kommer tas.

Någon som har idéer om vilka som är att rekommendera åtelkameror?

Helst inte för dyr :happy:

Tack på förhand. :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi köpte 3st ifrån Z-aim som var reparerade genom garantin vi gav 800-900:- st, märke scoutgard. De fungerar bra till det du tänkt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Acorn 5210 utan MMS rekommenderar jag isf. Du får en bra kamera i förhållande till priset. Annars finns det ju en uppsjö av olika kameror som det går att välja mellan.

Någonting att tänka på är att oftast så är 12MP & 8MP kamerorna egentligen bara 5MP som har blivit uppförstorade i kameran, ingen ide att betala mer för suddiga och utdragna bilder i mitt tycke.

SG560P-8M verkar vara en trevlig kamera, skulle prova en själv men fick hem en annan version :( Annars är jag helt frälst i Ltl Acorn.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Livar upp tråden igen.

Nu ska jag köpa en åtelkamera inom närmsta veckan.

Någon som vet om några mer märken?

Funderar på scoutguard sg 550.

Den verkar fungera bra på mindre vilt också typ nötskrikor,fasaner,duvor,harar,rådjur, mm va?

Något negativt med den?

Man kunde också koppla den till sin email så man får bilderna där?

Hur bra kort tar den?

Hur långt når den?

Det var dock ganska dyr, finns det bättre billigare varianter?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska du ha MMS så skippar du 550 och går på 582 istället tycker jag då den är bättre.

Det finns ju även Acorn som är relativt billiga.

Kostar det något om det är mms till min email?

Skillnad på 550 och 582 då?

Vad tycker du om Acorn om man vill ta på mindre vilt också?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ursäkta sent svar men här kommer det :)

582 är nyare än 550 helt enkelt med lite uppdateringar. Jag tror de har uppdaterat 550 också nu men jag tycker inte om den riktigt. 582 har helt klart fungerat bättre men den är fortfarande inte min favorit :)

MMS -> Email kostar som om du skickar till en annan operatör än den du har. Skickar du via GPRS går det som datortrafik.

Acorn är lysande, tycker den fungerar på allt samt att jag gillar ju enkel den är och sido-pir.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vill du ha en bra fungerande kamera håll dig borta från Scoutgard, har flera men ingen fungerar som den ska!

Uovision fungerar bra, dock lär du tänka på att du kanske inte har mottagning överallt och mms funktionen då blir överflödig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här är lite om Acorn, med MMS.

http://jeepetorp.blogg.se/2012/may/atelkamera-acorn.html

Den tar bilder när någonting rör sig framför kameran, finns ett antal inställningsmöjligheter.

Skicka bilder eller inte... Man kan ställa in max antal bilder / dygn, samt att den bara ska fota under vissa klockslag.

Så om man är orolig för att fylla minneskorten, eller tömma kontantkorten, så finns det många inställningsmöjligheter för det.

Sedan behöver man ju inte använda MMS funktionen alltid.

Kika på bilderna, jag tycker dom blir förvånansvärt bra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Okej vilka tycker ni nu jag har valt ut ett par jag tycker verkar intressanta för deras bra pris.

Nr1: Moultrie D-55IR , Hur tar den? Dag/Natt? Tar den på mindre vilt typ skator,fasaner,kråkor,harar,rapphöns mm?

Nr:2 Genzo SG-550VX , Samma frågor? Denna verkar intressant endast pga priset. Är den bra?

Något att rekommendera? Blir nog att köpa en åtelkamera inom 2 veckor så nu gäller det att bestämma mig vilket är så jävla svårt! :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...