Hoppa till innehåll

mattemos

Recommended Posts

Hejsan!!!

Jag har en fråga angående jakt med fällor. Jag är 16 år (självklart har jag jägarexamen) och nu har jag börjat drömma om att lägga ut lite fällor vid min stuga för att fånga lite mink / mård, och då undrar jag om vad som krävs för att kunna göra det?

Det jag har fasnat på i tankarna är att om jag får göra det eftersom jag inte behöver någon vapenlicense för att stoppa ut typ en "lazzefälla" antar jag, men det kan ju vara annat som hindrar mig som typ regulationer om att jag är minderårig och ansvarslös och sånt. Skriv allt ni vet om mitt besvär och kom med tips på hur jag kan lägga ut fällor utan att bryta mot lagen som tex att en släkting följer med och ser till att att går rätt till mm.

Jag väntar på BRA och INFORMERANDE svar från er ELITJÄGARE :thumbsup:

Matte H

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du kan änvända dig av slagfällor och så vitt jag vet så är det ingen åldersgräns..inte som jag hittar iaf :woot: ..bara ett redigt jägareomdöme är det som krävs

Kika på länken så ser du några av fällorna jag syftar på-->http://www.minken.se/Priser%20fallor.htm#MangsTrap

God fångst på dig;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du kan änvända dig av slagfällor och så vitt jag vet så är det ingen åldersgräns..inte som jag hittar iaf :woot: ..bara ett redigt jägareomdöme är det som krävs

Kika på länken så ser du några av fällorna jag syftar på-->http://www.minken.se...r.htm#MangsTrap

God fångst på dig;)

Tack för ditt svar!!!!

Jag hoppas verkligen att det är så som du säger, men men man vet ju aldrig så jag väntar nog ett tag till. Tack också för tipset om fällorna ska nog kolla in den sidan lite mer när jag vet om jag får stoppa ut fällor eller inte.

Matte H

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kör hårt med minkfångsten. väldigt enkelt sätt o få bort en av dom värre marodörerna från marken!

statligt jaktkort och jakträtten som redan nämnts är de du behöver o sunt förnuft då :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för era bra och positiva svar!!!!

Jag tänkte nu utväckla lite i min fråga nu när jag vet lite grann och be er om lite tips på var man kan tänkas stoppa ut fällan dvs. hur vegitationen bör se ut och lite om vad man kan använda som bete till fällan. Jag kan nog tänka mig att gädda funkar eller? kom med tips om sådant som jag har skrivit ovan så kommer jag att bli överlycklig till att få börja med fälljakt.

Med mycket vänliga hälsningar

Matte. H

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har några fällor dom ska gå genom bara. matar inte in dom med något utan ställer dom längst bäckkanten o gör upp naturlig riktning av sten o lite sånt så dom går in där som "enklaste vägen" för dom. cirka 15st minkar iår. ganska dåligt resultat men den marken har gett över 500 sådana djur på 7 år :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

OJ!!!!

Det lät mycket för mig XD.

Fällan du pratar om är det en dödandefälla?

Har funderat på att ha en lazzefälla eller liknande och kanske en "genom gångs fälla".

Men då i första hand en slagfälla som man lägger "beten" i (typ lazzefälla XD)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du behöver bara jakträtt och statligt jaktkort för att jaga med fällor.

aa shit glömde det mest självklara :woot:
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...