Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hejsan!

Jag har hört att man kan behandla ett skrapat skinn i tvättmaskin genom att man använder biologiskt tvättmedel, svara gärna om det är sant det jag säger eller om jag har hört fel?

(jag hoppas att ni förstod vad jag menade)

Mattias

Posted

Jag tycker att det låter väldigt konstigt. De skinn som man kan tvätta i maskin är vissa typer av kromberedda skinn. Möjligen så skulle man kunna skölja (eller tvätta med lite såpa) ett skinn i maskin inför behandling (beredning) för att få pälssidan ren, men någon centrifugering att tala om skall man ju givetvis inte ha....

Posted

Okej kan du tipsa mig om hur du gör så jag vet tillsvidare

Posted

Är du ute efter att bereda skinnet så att det kan användas till något eller är det något annat du är ute efter?

Uringarvning skall tydligen vara bäst vad gäller mård, mink, iller etc, men jag kan inte tänka mig något annat än att fettgarvning också skulle funka.

En bra beskrivning på hur man fettbereder skinn hittar du här: http://medeltiden.ifokus.se/articles/4d7148c9b9cb46221d05d44f-garva-ditt-skinn-med-fett

Och hur man uringarvar finns beskrivet i denna tråd: http://histvarld.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1767

Posted

Okej tack för länkarna jag hade först och främst tänkt att göra mink hanskar men sedan ska jag hitta på något annat, jag har hört lite grand om fettgarvning, men jag såg någon på youtube som gjorde det jag förklarade och hans skinn blev ganska bra han gjorde en väska av det, men jag ska kolla runt lite till om saken så jag blir mer säker om grejen.

Ha det bra Mattias.

• 1 year later...
Posted

Hur går det  ? Fick du till något med skinnet ..Ja har nyligen gjort ett förkläde i Älgskin som ja tog på jakten som ja har fettgarvat ,,Och ja tyckte det blev ganska bra ..Förra året gjorde ja halsband till hunden och några knivslidor ,,.Så vore kul att veta om du fick till något ...