Ensim Posted October 4, 2012 Posted October 4, 2012 Jag har en 1,5 års tollartik här hemma. Hon börjar bli riktigt duktig på att apportera nu, känns otroligt bra. Dock har vi ett litet problem. Hon apporterar det mesta, men det är bara bollar som hon verkligen älskar att hämta. Om man kastar en boll sticker hon alltid iväg med 100% fart, kommer tillbaka med 100% fart och lämnar perfekt i handen. Om man kastar en dummie eller något annat (inklusive vilt) hämtar hon med 70% fart och släpper oftast en halvmeter innan handen... Är det någon som har erfarenhet av detta? Eller någon som har något bra tips? Har funderat på om jag helt enkelt borde sluta med bollarna, men är rädd att hon helt ska tappa glädjen då. Quote
Hipshot Posted October 4, 2012 Posted October 4, 2012 Ska du ha hunden att jaga med så ska allt in så skippa bollarna tycker jag. Huvudsaken du får in viltet.. Har du jagat med jycken? Det brukar få dem att tända till duktigt.. Mvh! Quote
Ensim Posted October 4, 2012 Author Posted October 4, 2012 Jo det är tänkt att hon ska vara med och jaga med mig. Hon har inte varit med ännu då hon har lite tendenser till skotträdsla. Tar det så långsamt det bara går så hon inte blir förstörd. Kanske det är så enkelt att jag ska sluta med bollarna och bara köra med dummes och vilt? Har ingen enorm tillgång på vilt så kan tyvärr inte köra bara det Tack för svaret! Ska du ha hunden att jaga med så ska allt in så skippa bollarna tycker jag. Huvudsaken du får in viltet.. Har du jagat med jycken? Det brukar få dem att tända till duktigt.. Mvh! Quote
nybergasdf Posted October 4, 2012 Posted October 4, 2012 Nu är inte jag något proffs men kan berätta hur jag hade gjort, enligt mina erfarenheter. Min hund ska inte hämta det hon tycker är roligt. hon ska hämta det jag skickar ut henne på, oavsett om det är en rutten räv eller en nyskjuten gräsand. jag råder dig till att sluta med vilt & bollar ett tag och ta ett steg bakåt i träningen!! börja aldrig med vilt före hunden är 110% på dummies. Är den inte sugen på att hämta fågel när ni tränar så tvivlar jag starkt på att hon gör det när den ligger 60m från henne i vattnet. Verkar som att hon hämtar bollarna mer spontant - för att hon själv tycker det är roligare än dummies & vilt. Busa upp henne ordentligt med dummie(s) och kasta sedan iväg den och skicka på apport. då byggs det sakta upp ett intresse för dummies också, samtidigt som hon förstår att hon ska hämta den för att DU vill. Kör korta träningspass och se till att hon har roligt hela tiden! Lycka till! /Kristoffer Quote
Ensim Posted October 4, 2012 Author Posted October 4, 2012 Nu är inte jag något proffs men kan berätta hur jag hade gjort, enligt mina erfarenheter. Min hund ska inte hämta det hon tycker är roligt. hon ska hämta det jag skickar ut henne på, oavsett om det är en rutten räv eller en nyskjuten gräsand. jag råder dig till att sluta med vilt & bollar ett tag och ta ett steg bakåt i träningen!! börja aldrig med vilt före hunden är 110% på dummies. Är den inte sugen på att hämta fågel när ni tränar så tvivlar jag starkt på att hon gör det när den ligger 60m från henne i vattnet. Verkar som att hon hämtar bollarna mer spontant - för att hon själv tycker det är roligare än dummies & vilt. Busa upp henne ordentligt med dummie(s) och kasta sedan iväg den och skicka på apport. då byggs det sakta upp ett intresse för dummies också, samtidigt som hon förstår att hon ska hämta den för att DU vill. Kör korta träningspass och se till att hon har roligt hela tiden! Lycka till! /Kristoffer Lät vettigt så jag testade redan, verkade funka rätt bra med dummien bara man busade upp henne ordentligt. Dock tappade hon lusten efter några kast. Med korta träningspass bör det fungera. Tack för tipset! Quote
Recommended Posts