Galne Posted October 22, 2012 Share Posted October 22, 2012 Plockade av kikaren för och montera mitt nya Aimpoint nu när älgjakten har lugnat ner sig för oss. Då ja under själv aälgjakten åpp pass konstaterar att någon har lagt schims under min ena klack blir jag fundersam. Nå i helgen plockade jag av kikaren och la en stålskala på bakre klacken märkt 36, låter den sväva ut över den främre och där är säkert 1mm luft mellan stålskalan och klacken märkt 35. Det känns ju inte speciellt bra, man börjar ju undra över varför schimsen sitter där. Är det för att någon borrat snett och klämt dit det för att få det i balans eller vad är orsaken?? Om jag tar bort dem kommer klacken sitta rakt och plant så jag kan montera Aimpointen. Kan jag använda min gamla kikare eller har den kanske fått någon knäck?? En Fontaine 3-9*32, fungerat kalas hittils, men vad komemr den tycka om förändrade klackar?? Visst funderat på en ny lite ljusstarkare kanske, men inte ekonomi för det för tillfället. Är det ett måste för en smed och kika på detta och hur dyrt kan det bli i sammanhanget?? Och finns det någon som rekomenderas i närheten av Karlskrona/Blekinge?? Småländska?? Tacksam för hjälp, tips och råd... Väldigt villrådig just nu! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raggarö Posted October 22, 2012 Share Posted October 22, 2012 Vad är det för bössa, ringar, baser ? Raggarö Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Galne Posted October 22, 2012 Author Share Posted October 22, 2012 Vad är det för bössa, ringar, baser ? Raggarö Classic 90 aka FIAS dvs Sabatti kaliber .30-06, weaver-style klackar sitter på (märke på dem vet jag ej). Skulle montera Warne ringar till min Aimpoint, vad som sitter på gamla kikaren vet jag ej. Köptes begagnad med kikare för 15 år sen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raggarö Posted October 22, 2012 Share Posted October 22, 2012 Tur att jag frågade vad du hade innan jag svarade.....Warne-ringarna gör det lite speciellt. Jag skulle tagit bort shimset, monterat Aimpointen löst i Warneringarna, tagit ur slutstycket, grovriktat genom pipan (med bra stöd) på en tavla ca 80-100 meter bort, skruvat in Aimpointen på samma tavla. Om Aimpointen och grovriktandet genom pipan "träffar" rätt skulle jag montera Aimpointen med kirurgtejp* mellan ring och tub, skruva ihop ringarna och provskjuta. * I vanliga fall använder jag Liquisole, kommer inte ihåg om jag använt detta på Warne iom att de är delade på "fel håll" Skulle detta fungera så skulle jag glömt att jag ägt ett Fontaine, skattat mig lycklig att jag aldrig skadeskjutit något djur och använt Aimpointen tills jag haft råd att köpa något vettigt istället för koreanen. Raggarö Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Galne Posted October 29, 2012 Author Share Posted October 29, 2012 Hmm, efter lite skruvande idag så konstaterar jag att tar jag bort skimset (en kopparplåt) och sätter fast bakre klacken igen så är de mer i våg med varandra, fast den främre klacken lutar framåt. Skruvar bort båda klackarna och kollar hur lådan ser ut, den främre delen lutar markant framåt medan den bakre verkar vara i våg. Tror jag måste hitta en smed som kan montera dit raka klackar till mig, känns surt och sitta med en bössa utan kikare för stunden.. Någon som har bra tips på en pålitlig smed i mitt härad. Eller ska man rent av köra upp till Småländska och bli rånad. Vill bara ha det bra, upptäckte att klackarna är av aluminiumoch de nya ringarna är stål så det blir väl och byta klackar med... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lill-peter Posted October 29, 2012 Share Posted October 29, 2012 Aluminiumklackar är ingen höjdare... Inte direkt något att satsa vidare på. Hur som, köp riktiga stålklackar och kolla hur det ser ut. Är det så pass galet att en lätt inslipning av ringarna inte hjälper(vilket det låter som om du med ögonen kan se att lådan inte är plan), så kan du bädda främre klacken med högkvalitetsepoxi. Går ju att fräsa nya klackar med, men det blir lååångt från billigt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Galne Posted October 30, 2012 Author Share Posted October 30, 2012 Lägger man en 20cm stålskala på lådan vid infästningspunkterna så ser man rätt fort vart iväg det pekar. Märkte ju även att om jag tog bort schimset på bakre klacken så blev främre klacken framåtlutande i förhållande till den bakre, när stål skalan kom närmre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts