ragnarsson Posted October 23, 2012 Share Posted October 23, 2012 Vad är för och nackdelarna av tik o hane? Vad gjorde att DU valde tik eller hane? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hunter96 Posted October 23, 2012 Share Posted October 23, 2012 Valde hane för jag vill inte att hunden löper mitt i jakt säsongen, och att jag vill ha hunden med mig till skolan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Älgflugornas Herre Posted October 23, 2012 Share Posted October 23, 2012 Det vart en tik. Och att det blev det var ren slump. Ras, uppfödare och kull var däremot planerad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HerrBerg Posted October 23, 2012 Share Posted October 23, 2012 Hanhund, hos bayrarna har man större sannoilkhet att få en fjompig hund om man har en tik. Hanarna är tuffare och tryggare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingemar Löfqvist Posted October 23, 2012 Share Posted October 23, 2012 Jag har valt tik fördel (enl mig) Lite mjukare och lättsammare hemma de har en lite gynsammare storlek ... Nackdel Löp och hormoner som kan störa jakten.... Hanarna tycker jag är lite mer otymplig hemma och härjar mera, de löper också eftersom det finns många andra tikar, icke jakthundar i min närhet och det är inget som är så säkert att någon av dessa löper garanterat under jakt tid....... .... Jakten tycker jag verkar samma även om många vill hävda hanhundarnas förträflighet så har jag inte sett någon större skillnad själv,... Nu är ena tiken steril och kanske därför jag tycker det är fint med tik Jag har tre st Jämt tikar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
strävhår Posted October 23, 2012 Share Posted October 23, 2012 Saxat ifrån : Genetisk analys av Svenska Vorstehklubbens jaktprov Kön Skillnader mellan könen påvisades för de flesta jaktegenskaperna (tabell 20). Resultaten visar att hanar har större vidd, kraftigare avance, mindre förekomst av rotning, mera vattenpassion och hetsigare spårarbete (= spårteknik) samt presterar bättre vattenarbete och spårarbete. Tikar å andra sidan har bättre reviering, samarbete, simteknik och apportarbete samt högre fart. Ingen skillnad avseende antal fågelkontakter kunde påvisas. Tabell 20. Skillnader mellan könen beräknade med SAS procedurerna glm och lsmeans Kön Reuterwall & Ryman (1973), Wilsson & Sundgren (1997b) och van der Waaij et al. (2008) har fått flera överensstämmande resultat för skillnader mellan könen. Endast för försvarslust och kamplust är dock samtliga resultat eniga, då hanar har genomgående högre medelvärden (tabell 16). Hanar har även högre medelvärden för de flesta övriga egenskaperna. För vissa egenskaper verkar det inte finnas några könsskillnader, till exempel skärpa och skotträdsla. Tikar har signifikant högre medelvärden än hanar endast för ett fåtal egenskaper; temperament för schäfer (Reuterwall & Ryman och Wilsson & Sundgren), samarbetsvilja för labrador retriever (van der Waaij et al.) och tillgänglighet för schäfer (Reuterwall och Ryman). Enligt Ruefenacht et al. (2002) bedöms schäferhanar som signifikant bättre på alla mentala egenskaper (självförtroende, skärpa, försvarslust, nervkonstitution, hårdhet, temperament och skottreaktion), vilket i de flesta fall innebär att hanar visar mer av egenskapen i fråga jämfört med tikar,. Strandberg et al. (2005) fann att hanar är mer nyfikna/orädda och aggressiva, visar mer lekfullhet och har mer framåtanda än tikar. Kön hade signifikant effekt på alla egenskaper analyserade av Boenigk et al. (2006). Goddard & Beilharz (1983) fann att hanar är mer aggressiva och blir mer distraherade av andra hundar än tikar medan tikar är mer misstänksamma, mer lättretliga, mer känsliga och blir mer distraherade av lukter. Vidare visar hanar mindre rädsla än tikar, vilket relaterades till hanarnas högre koncentrationsförmåga, stabilare temperament och högre initiativförmåga. Pérez-Guisado et al. (2006) fann att hanar visar mer dominans än tikar. Kastrerade hanar bedöms som mest aggressiva mot både människor och andra hundar jämfört med intakta hanar och tikar av hundägare (Liinamo et al., 2007). Detta troddes bero på att ägare vanligtvis kastrerar aggressiva hanar i hopp om att de ska bli lugnare. Intakta hanar är mer aggressiva mot människor än tikar. Tikar är däremot är mer aggressiva mot andra hundar jämfört med intakta hanar. Tabell 16. Skillnader mellan könen avseende mentala egenskaper hos schäfer och labrador retriever. Efter Reuterwall & Ryman (1973), Wilsson & Sundgren (1997b) och van der Waaij Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kias Husse Posted October 23, 2012 Share Posted October 23, 2012 Tik! Har haft 3 hanar..... Tik, Dom löper endast 2 gånger/år! Tik, Verkar smartare och mer sammarbetsvilliga. Tik, Brukar inte spänna sig och kanske utmana/anta utmaning i styrkemätning med rivaler Tik, Struntar i om det står en löptik i en hundgård i närheten(hemmet, jaktmarken...) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uteiskogen Posted October 23, 2012 Share Posted October 23, 2012 Valde tik. Fick en hane. Dåligt köp? Nae, han går ganksa bra trots allt. Men visst, helt oduglig om det farit en löptik genom såten (vilket ibland händer på skånejakterna)... Tik ville jag ha lite av samma skäl som KiasHusse nämner ovan, så nästa jämte blir definitivt en tik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foffe Posted October 23, 2012 Share Posted October 23, 2012 Blev en Tik då jag fick henne av mi svärfar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mosse Posted October 23, 2012 Share Posted October 23, 2012 Tik. Mestadels slump, men ett av råden jag fick var att en tik var en lämplig första hund då dom är lite mjukare. Sen har det blivit en tik-valp till av bara farten. Men då jag smakat på tikarna kanske största nackdel(?), löp under jaktsäsong, så är jag inte alls främmande för att framöver även pröva en hanhund. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kias Husse Posted October 23, 2012 Share Posted October 23, 2012 Tik. Mestadels slump, men ett av råden jag fick var att en tik var en lämplig första hund då dom är lite mjukare. Sen har det blivit en tik-valp till av bara farten. Men då jag smakat på tikarna kanske största nackdel(?), löp under jaktsäsong, så är jag inte alls främmande för att framöver även pröva en hanhund. För att råda bot mot den åkomman, överväger jag att skaffa en tik till. Även om dom kan trigga varandra till att löpa ung samtidigt så brukar det kunna skilja någon/några veckor. Med 2 så borde man inte stå utan hund under jakten. Värre med hane som får löptik i nosen och springer av marken, har man otur så är man utan hund hela jakten!(Om det finns tikar som löper på olika tider runtom marken....) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mosse Posted October 23, 2012 Share Posted October 23, 2012 För att råda bot mot den åkomman, överväger jag att skaffa en tik till. Även om dom kan trigga varandra till att löpa ung samtidigt så brukar det kunna skilja någon/några veckor. Med 2 så borde man inte stå utan hund under jakten. Den situationen jag har nu, eller iaf nästa höst när båda är jaktbara. Synkar dom löpet så att jag någon höst står utan hund får nästa bli en hane, annars lämnar jag det öppet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts