Jump to content

American foxhound

Jaktgrabben
 Share

Recommended Posts

Rådjursjakt vet hunter96 allt om!!:lol:

mvh/Urban

• Like 1

Som sagt de ska både spåra och ta sig fram i terrängen... Rådjuret behöver bara kuta som helvete i skogen.

På tex en åker så har jag själv sett min foxhound springa snabbare än ett rådjur han tog in 150meter på 400metets löpning men då kunde han gena. Men när hunden va 60m bakom så va rådjuret i skogen o då får hunden problem.

Min har gått ikapp ett rådjur de va ett sjukt kid som han ställde när de låg ner halvt dött.

Min har ingen riktig killer instinkt. Men en jävla jaktlust.

Rådjursjakt vet hunter96 allt om!![emoji38]

mvh/Urban

In i minsta detalj ;)

Han har varit helt galen i rådjur, kunde driva 1,5h men jag har aldrig gett upp och nu håller de på att släppa så smått 5-15min drev om de springer upp framför honom. Kan nästan alltid koppla på rådjurslöpa medans rävdrev är nära på omöjligt att komma inom 5meter.

Något jag skulle vilja göra om med bosse är dels lydnaden samt att prägla på räv o övrigt rovvilt från dag ett och verkligen prägla mycket på rätt vilt!

• Like 1

In i minsta detalj ;)

Han har varit helt galen i rådjur, kunde driva 1,5h men jag har aldrig gett upp och nu håller de på att släppa så smått 5-15min drev om de springer upp framför honom. Kan nästan alltid koppla på rådjurslöpa medans rävdrev är nära på omöjligt att komma inom 5meter.

Något jag skulle vilja göra om med bosse är dels lydnaden samt att prägla på räv o övrigt rovvilt från dag ett och verkligen prägla mycket på rätt vilt!

Ber om ursäkt....men det var en straffspark!;)

mvh/Urban

• Like 1

Snitthastighet?

Nej inte som snitt :) Men dom jag jagat med har antingen slutat i gryt eller att den gått ikapp räven, eller att den skjutits såklart.  

Kolla med Pena Akineri, mattias melkersson har bra koll också. Mattias har fadern (Nixon) till min.

Vilken är den längsta drevtiden på din am foxhound hunter96?

På natten 3h

Dag tid 1,5-2h men oftast i gryt inom 30-45min på dagen. Får han riktigt tryck på de är de nere inom 15min.

Ungjäggaren99

Det är la roligt om man har en bra gryt hund. Men det är la lite vilken räv det är med. Jag vet med finnstövarn kan det 5 min för vissa rävar ner i gryt.

Ungjäggaren99

Får se efter gymnasiet om man kanske skaffar en am foxhound verkar som en intressant jakt hund.

Här där jag bor är det mycket räv och mö vildsvin. Kan man ha dom till gris?

Min jagar gris om jag släpper på nya slag, men får han tag i räv när han driver gris byter han till räv.

Min skäller på dom när de är stilla, men inget aktivt ståndarbete.

Inte en aning, inte insatt på det tyvärr.

Kan du beskriva skllnadena?

Ungjäggaren99

Hur är Det att jaga gris med am foxhound blir det Några längre drev eller stannar dom direkt. Buktar det eller går det bara rätt fram så man får åka och koppla tre mil bort? Förresten så ser han fin ut din foxhound hunter96 :)

Upp till grisen, de bestämmer hur drevet skall gå min har inte fått stopp på dom i det fria ännu.

Kan bukta som en hare i planteringarna men även stort som ett rävdrev kan göra.

Ganska likt rävarna.

Ännu så länge för oerfarhen på detta för att säga mer.

Ungjäggaren99

Det är klart det är som alla djur olika mellan varje djur hur drevet ska gå. Min erfarenhet är inte så stor av gris bara hört från gamla jägare en massa historier. Men jag tycker mer om och jaga med hund än och vaka. Så en am foxhound låter lovande. Undra hur lång tid det tar till första am foxhound är med i räv-sm hade varit kul och se en där.

• Like 1

Hade ledigt från skolan idag, så körde ett släpp hemma men blev inget vettigt av det tyvärr bara rävdrev som jag kopplade på tappt.

Ungjäggaren99

Jag och farsan har försökt med morsan att få mig ledigt för att jaga men hon säger bara att man inte får ta ledigt för att leka. det blir la att släppa finnen imorgon måste snart få ett tillfälle att jaga med am foxhound. Se hur dom fungerar lite.