Jump to content

Beatless Storviltsjaktbössa

Beatless
 Share

Recommended Posts

Äntligen får jag också ge mig in i projektvärlden. Dock är det ännu i sin linda, men det tar fart snabbt. Utgångspunkten är en Rem 700 BDL LA Stainless som inhandlades på widforss i helgen till ett helt okej pris (när jag sålt kikaren). Målet är en oöm jaktbössa med lagom (Sic) mycket kraft och död och rekyl, som skjuter gott och väl väl, och som trivs lika bra på en svensk älg- eller vildsvinsjakt som i sydafrika för gnu.

Vilken blir då kalibern, vad som kan ses som projektets själ (Om det inte är mekanismen)? Jag är ju relativt ny map på jakt, men jag tar till mig saker snabbt och jag hade nog ett par hundra timmar under en period på ett halvår-år då jag läste mycket, mest i nätform men även i bokform, om olika vapenkonstruktioner och kalibrar och terminalballistik och jakt etc. Jag insåg snart att min drömkaliber för jakt var .338-06. En kula med grov diameter i mynningshastigheter som är väldigt lagom och som tack vare de moderna .338-kulornas tacksamma BC når ut till 300 meter (Med bättre långhållsegenskaper än .308 Win). Att mynningshastiheterna är såpass lagom gör ju att den är ett eller två snäpp lägre ner på rekylenergistegen än .338 WM, vilket är ett stort plus i mina ögon, plus att man slipper magnumkalibrarnas knall (Som är det stora problemet för mig vad gäller magnumpatroner - kan inte värja mig mot knallen - rycker inte men blundar) även vid kortare piplängder. Allt parat med ett stort spann vad gäller kulvikter (185-250 gr) vilket ger stort spann på möjligt vilt. Dessutom garanterad död åt älg och vildsvin, tar svensk björn med god marginal om den möjligheten skulle uppstå, plus enligt auktoriteterna optimal till mycket spännande afrikavilt (Som Blue Wildebeast och Zebra) vilket är hur jag motiverar bössan i skallen, på något sätt. Obegränsad tillgång till billiga hylsor är ett mindre, men trevligt plus. Enda minus jag kan komma på är att det inte finns billiga övningskulor och ingen jaktmatch, men handladdar man spelar det ju mindre roll. Man kommer ändå hamna på 5-6 kr skottet handladdat för övning, något högre om man måste ha en (Troligtvis Norma) FMJ för elektronälgen.

Naturligtvis snurrade jag ett tag in mig på om man skulle satsa på en 9.3x64 Brenneke eller .375 Ruger istället ett tag, men som tur var gav jag upp de tankarna. Det går ifrån hela tanken med projektet och blir bara mynningsenergionani, som jag dessutom troligtvis hanterar mindre bra rekylmässigt.

Vad blir då komponenterna:

- Rem 700-lås Long Action i rostfritt (Många smeder är vana att jobba med det, ska vara starkt, hur mycket eftermarknadsprodukter som helst. Vet inte hur mycket jag ska blueprinta det, är faktiskt lite ambivalent - det är ingen långhållsskytterigg). Låset är från 1998 och kommer från en bössa i bra skick och lär inte ha några mikrosprickor om man skulle röntga det.

- Rem 700 BDL ej löstagbart, dock plundringsbart magasin i rostfritt som följer med från standardbössan

- LW rostfri pipa, 24", i antingen Standard Sporter eller, mer troligt, Heavy Sporter-kontur (Vikt omkring ca 1.5-1,65 kg, med en mynningsdiameter på 15,9 eller 16,5 mm). Kröning ännu ej bestämd.

- Shilen trycke (Som enligt vad jag läst ska vara bättre än Timney's - och Jewell kändes onödigt dyrt - det är ingen långhållsskytterigg)

- Bell & Carlsson Medalist stock i Weatherby-stil (Som jag tycker är väldigt snygga, både vad gäller form men också yta, i sin Olive/Black spiderweb-målning) som förvisso inte är en McMillan eller Manners, men ligger betydligt bättre prismässigt och har, som för mig som är van vid Tikkas Lite-stockar, en ganska fin finish. Kostnad med tull kommer hamna på drygt 2000 kr, vilket spelar roll. Även om det inte är en McMillan, så är vad jag förstått de allra flesta skyttar som äger en nöjd med och som jag dessutom tycker ligger bra i mina händer (Även om jag inte skjutit med någon än).

- Pachmayr Decelerator bakkkappa

- Warne Weaver-fästen

- Warne Maxima snabbringar alt fasta ringar (Beroende på optikkoncept)

- Optik oklart, men det blir nog amerikanskt med medelförstoring (Inte högre än tio) med någon form av ballistiskt riktmedel, kanske Trijicon, kanske Vortex, på sikt kanske ett tyskt lågförstorande för vakjakt och ett med lite högre förstoring.

Smed blir den eminente Robban M, som jag har stort förtroende för, och han har också lovat mig att få provskjuta hans .338-06 Improved innan, bara som en sista check att jag kan acceptera rekylen. Vårt planeringsmöte, där projektet finaliseras, sker imorgon.

Stocken, som jag tror jag kommer trivas mycket bra med:

post-8172-0-81028400-1352943128_thumb.jp

Kul!

Har du diskuterat detta med Fjärås egen uncle Fester har jag kanske inte mycket att tillägga, men ett par spontana funderingar är:

varför INTE blueprinta när man först gör detta?

När du har en standard Remmylåda tycker inte jag du ska montera weaverklackar, gå på en skena direkt. Picatinny/weaver ger en flexibilitet i längsled om du har QDringar. Det kan vara funktionellt om du växlar mellan stående och liggande skytte men är en rätt klumpig lösning. Leupoldskena med ringar är en lite smidigare variant.

Trevligt kaliberval, mitt mellan 30-06 och 9,3X62 i prestanda, massor av kulor att välja mellan. faktiskt lite mellanmjölk :wink: Men fmj är inte kul, jag har bara hittat Normas för 6,90kr styck

Lycka till med projektet

//M

Kul! :)

Patronvalet är ju hyggligt klockrent. Sitter med Gun Digest från 1946 där Elmer Keith i artikeln The Proper Big Game Rifle givetvis listar en del kalibrar bl.a. 35 Whelen och 333 OKH (vilken är föregångaren till just 338-06 - innan det ens fanns .338"-kulor). Inte så mycket att orda om där egentligen. Även om många förespråkar kaliber 35 för att man kan använda pistolkulor så anser iaf jag att 338 är mer intressant.

Pipprofilen tycker jag du ska tänka igenom ordentligt. Det är väldigt lätt att gå loss och välja en för tjock pipa som blir tråkig att bära på. Blir givetvis alltid en kompromiss för att bl.a. få ner rekylen, men nu är inte 338-06 nån haubits och broms ska definitivt inte behövas :tongue:

Stocken är rätt klockren för att få en bössa som är skön att skjuta med. Kanske inte den mest estetiskt tilltalande men bruksvärdet är desto högre :thumbsup:

Ska bli kul att följa denna resa då det är ett intressant och för mig lokalt projekt med en (ö)känd smed ;) Att du sen är bra på att lägga ut orden gör sannerligen inte saken sämre :)

.

nu är inte 338-06 nån haubits och broms ska definitivt inte behövas :tongue:

VADDÅRÅ??? :unsure:

Jag tänkte också på pipprofilen och har modererat mig efter att ha fått samma råd från samme man, den 15,9-16,5mm du är inne på ger en godstjocklek på 3,65-3,95mm i mynningen. det räcker för en jaktbössa, det är inte det som är avgörande för om den skjuter bra eller inte. Jag valde ändå lite tjockare på min 338-06Ai, men då ska du veta att den väger 5,4 kg med kikare och är grymt framtung. En renodlag vakbössa mao. Jag är glad att jag inte gick på de 21mm jag från början var inne på, det hade bara blivit för mycket.

Kul!

Har du diskuterat detta med Fjärås egen uncle Fester har jag kanske inte mycket att tillägga, men ett par spontana funderingar är:

varför INTE blueprinta när man först gör detta?

När du har en standard Remmylåda tycker inte jag du ska montera weaverklackar, gå på en skena direkt. Picatinny/weaver ger en flexibilitet i längsled om du har QDringar. Det kan vara funktionellt om du växlar mellan stående och liggande skytte men är en rätt klumpig lösning. Leupoldskena med ringar är en lite smidigare variant.

Trevligt kaliberval, mitt mellan 30-06 och 9,3X62 i prestanda, massor av kulor att välja mellan. faktiskt lite mellanmjölk :wink: Men fmj är inte kul, jag har bara hittat Normas för 6,90kr styck

Lycka till med projektet

//M

Svaret på din fråga är helt enkelt snålhet och att det på något vis känns onödigt att gå med en full blueprinting, att det är något man gör på bössor där hållen kommer ligga på betydligt längre avstånd, jag kan säga att det inte är många gånger jag kommer skjuta plåt med den här, tänkt maxavstånd är 300 meter med tanke på kulhastigheter för den kula jag kommer välja först och främst (Accubond 225 gr) plus att den kommer skjuta bättre än mig ändå med tanke på kalibern, fast, jag har en känsla av att jag kommer ångra mig om jag inte väljer en full blueprinting, så du har nog rätt. Samt att 300 meter i afrika är helt rimligt.

Vad gäller klackar, skena, så håller jag med dig om funtionaliteten, har motsvarande lösningar på mina andra bössor som du beskriver. Men det här är en ren jaktmaskin, och då känns klackar som ett mer klassiskt val på något sätt. Nu är ju Olive Green/Black spiderweb inte så klassiskt heller, men vem har sagt att jag behöver vara rationell :wink: Min poäng är att du har een poäng.

Patronvalet är ju hyggligt klockrent. Sitter med Gun Digest från 1946 där Elmer Keith i artikeln The Proper Big Game Rifle givetvis listar en del kalibrar bl.a. 35 Whelen och 333 OKH (vilken är föregångaren till just 338-06 - innan det ens fanns .338"-kulor). Inte så mycket att orda om där egentligen. Även om många förespråkar kaliber 35 för att man kan använda pistolkulor så anser iaf jag att 338 är mer intressant.

Pipprofilen tycker jag du ska tänka igenom ordentligt. Det är väldigt lätt att gå loss och välja en för tjock pipa som blir tråkig att bära på. Blir givetvis alltid en kompromiss för att bl.a. få ner rekylen, men nu är inte 338-06 nån haubits och broms ska definitivt inte behövas :tongue:

Stocken är rätt klockren för att få en bössa som är skön att skjuta med. Kanske inte den mest estetiskt tilltalande men bruksvärdet är desto högre :thumbsup:

Ska bli kul att följa denna resa då det är ett intressant och för mig lokalt projekt med en (ö)känd smed ;) Att du sen är bra på att lägga ut orden gör sannerligen inte saken sämre :)

Det gör mig grymt glad att höra att du tycker stocken är skön att skjuta med. Motsvarande sitter ju som OEM på Weatherbys bössor.

Jag förstår att en .338-06 inte känns så mycket för den som vann en kulstyg med en 460 Wby, men för mig känns den som ett obeprövat steg upp :wink:

Det gör mig grymt glad att höra att du tycker stocken är skön att skjuta med. Motsvarande sitter ju som OEM på Weatherbys bössor.

Jag förstår att en .338-06 inte känns så mycket för den som vann en kulstyg med en 460 Wby, men för mig känns den som ett obeprövat steg upp :wink:

Nja, jag vann ingen stig med 460:n men placerade mig helt ok på de två jag sköt. Sen så tycker jag att 338-06 är en riktigt trevlig jaktpatron, så där har du hittat helt rätt. Skissar ju själv lite på en 338 Win Mag till R8:an "nån dag", men en 338-06 hade nog varit ännu vettigare faktiskt :rolleyes:

Nja, jag vann ingen stig med 460:n men placerade mig helt ok på de två jag sköt. Sen så tycker jag att 338-06 är en riktigt trevlig jaktpatron, så där har du hittat helt rätt. Skissar ju själv lite på en 338 Win Mag till R8:an "nån dag", men en 338-06 hade nog varit ännu vettigare faktiskt :rolleyes:

Kika på 8,5x63 på till R8an ;)http://www.werner-reb.de/40680/40689.html

Så köper jag pipan av dig när du tröttnat ;)

Pipprofilen tycker jag du ska tänka igenom ordentligt. Det är väldigt lätt att gå loss och välja en för tjock pipa som blir tråkig att bära på.

Instämmer något sanslöst med vad E-biten skriver, jag har nog aldrig sett någon skriva att han/hon/hen har gått för lätt med pipan, det omvända, ett antal gånger.

/CHristian

Precis hemma efter supertrevligt möte med Robban.

Jag tog bussen till Kungsbacka station så hade han vänlighet att hämta mig med bilen där. Under färden till skjutbanan fann vi snabbt varandra i vårt gemensamma förakt för folket på landets tillståndsenheter, och sedan fortsatte det på samma trevliga sätt.

Väl på skjutbanan hade Robban varit vänlig nog att ladda upp inte mindre än 20 st 225 gr Hornady Softpoints som jag skulle få skjuta. Bössan var en mycket vacker M658 som Robban gjort iordning och pipat med en Light Varmint-pipa. Det var en maxladdning med ännu icke fireformade hylsor så det borde väl motsvara var jag kommer hamna som tänkt jaktammunition, vad gäller hastigheter och rekylenergi, möjligtvid blir rekylen lite värre för att min bössa blir lättare, men det går ju som Robban sa justera genom att lägga en metallvikt i framstocken unde pipan Först sköt jag några skott med en broms från Lothar Walter monterad och det var nog den trevligaste broms jag haft glädjen att skjuta, ty knallen var inte värre än med en .308 Win, så var upplevelsen iaf, och mycket mindre störande än min 7mm Rem Mag, utan broms. Jag har haft väldigt negativ uppfattning om bromsar innan, eftersom jag är så jävla störande känslig för knallen, men det här förändrade allt. Vilket underverk till broms!

Jag sköt några skott stående (För att simulera jaktsituation) och några i bänk (För att maximera rekylupplevelsen) och rekylen var inget problem what so ever men sa ju inte så mycket om hur.338-06 kunde tänkas kännas utan broms.

Sedan skulle vi låta bössan svalna lite, jag gillar inte heller att varmskjuta bössor så jag hade stor sympati för detta. Då kom helt oförhappandes en mycket trevlig herre vid namn Klas, som Robban kände. Klas var Weatherby-fantast och ovanligt vapenkunnig så det blev en del trevlig diskussion. Han hade med sin .270 och sin .257 (Ägde en .340 och en .416 också, så han var inte den rekylrädda typen). Jag la märke till att en av dem var stockad med precis en sådan Bell & Carlsson-stock som jag beställt, och när jag berättade det och frågade om jag fick känna på bössan var han vänlig nog att erbjuda mig att provskjuta den och som tur var var det .257:an så rekylen skulle nog inte vara något alltför farlig. (JBM recoil calculator ger nu vid handen att med den laddning han körde med MRP och 100 grains-kulor i 1080 m/s låg rekylen kring 17 ft lbs om bössan vägde 4 kg, vilket den nog gjorde, så jämförbar med en lätt bössa i .308 Win då). Stocken kändes perfekt och var mycket skön att skjuta med, både i bänk och stående, så där fick jag en bekräftelse på att mitt stockval var helt rätt för mig. Vem behöver en McMillan?

Konstigt nog var knallen mindre störande än med min 7mm Rem Mag (Vilket jag inte kan får att gå hop, det var ingen superlång pipa, max 26"). 7mm RM måste vara något alldeles särskilt, vilket ju den kanske är, som Exabit påpekade hade ju Kenneth på grannkanalen räknat ut att en pipa på 50 cm i .308 Win motsvarar en pipa på inte mindre än 87 cm med en 7 mm RM, men .257 Weatherby måste ju vara ännu värre. Kanske har jag blivit rekylrädd redan, ska testa med ett blindtest där jag inte vet om det ligger en patron i loppet. Men iom att det inte är fråga om något ryck, utan en blinkning, är jag mer tveksam. Träffbilderna är fortfarande bra.

Sedan kom det avgörande provet, nu skulle bromsen av och rekylen testas på riktigt. Enligt JBM recoil calculator borde rekylen vara kring 25 ft lbs för Robbans bössa - vilket är ungefär 25 % mer än min 7mm Rem Mag). Började i bänk och kan inte säga att rekylen var speciellt störande, kändes jämförbar (Eller möjligtvis snällare än min 7mm Rem Mag med jaktmatch - vilket isåfall beror på vad jag tror är att Tikkas Lite-stock inte passar mig). 5 snabba skott i bänk och sparken var absolut inget problem, något somm förvånade mig lite . Fem snabba stående utgjorde inte heller något problem. Eftersom jag kan vara en smula impulsiv, hade jag sagt till Robban tidigt att han inte skulle få definitivt besked förrän imorgon, efter att jag sovit på saken, eftersom jag ville vara säker på att jag bygger en bössa jag kan trivas med, men att han då kunde räkna med ekonomisk kompensation för den tid och ammunition han lagt ut om jag avböjde. Han ville inte acceptera detta men det kändes som en hederssak från min sida, så så blir det.

Sedan pratade vi mer vapen med Klas men det var så jävla kallt så till slut gav vi oss iväg. Sedan satt vi i bilen och diskuterade bygget. Jag berättade om mina tankar och ställde frågor som Robban svarade på. Jag hade fyllt ett A4 med antecknningar för att inte missa något. Frågor som tex varför plastbäddar man en stock med pelarbäddningssystem fick sitt svar. Hur lång pipan skulle vara. Kontur? Hur är pipans yta när den kommer från LW? Blank, tydligen. Ja, då måste den blästras. Ska vi duracoata då? Och hur mycket blueprinting av låset som skulle göras. Vi lutar, och är överens om en enklare blueprinting där bara en del av lådan riktas, men jag har inte bestämt mig än heller, prisskillnaden är 2000 kr. Vi pratade också mycket om hur jag skulle motivera mina licenser, detta blir min femte bössa, fjärde klass 1, och jag är lite orolig för att, för att kunna spara .30-06-pipan, behöva söka licens på en .30-06 (Om man låter pipan skrotas kan man dock söka på .338-06 vilkett borde vara mycket lätt) och en Rem 700 BDL SA i .308 Win (Som jag fick helt otippat genom ett skambud 200 över utropspriset som var 3000 kr på Widforss).

Just nu återstår bara att suga på rekylupplevelsen över natten, låta den sjunka in, och imorgon kontakta Robban för definitivt besked. Men dett lutar till 99 % åt att projektet blir av. Det var ingen farlig rekyl, kände inte att jag spände mig eller något sådant och jag tror inte den kommer utgöra något problem eller risk för att bli skotträdd.

Instämmer något sanslöst med vad E-biten skriver, jag har nog aldrig sett någon skriva att han/hon/hen har gått för lätt med pipan, det omvända, ett antal gånger.

/CHristian

Tack för tipset, det som jag helt och hållet är inne på är rena sporter-pipor, standard sporter (Som matchar remingtons orginal väl), eller heavyweeight sporter, som är lite grövre. Det skiljer ungefär ett hekto i vikt, så jag tror jag är på säkra sidan. Jag måste dock säga att jag tycker en grövre pipa är lite snyggare, varför det lutar åt heavyweight sporter,

Tack för tipset, det som jag helt och hållet är inne på är rena sporter-pipor, standard sporter (Som matchar remingtons orginal väl), eller heavyweeight sporter, som är lite grövre. Det skiljer ungefär ett hekto i vikt, så jag tror jag är på säkra sidan. Jag måste dock säga att jag tycker en grövre pipa är lite snyggare, varför det lutar åt heavyweight sporter,

Min Rem 416 rem mag väger med Helia 1,5-6*42 exakt 5 kg. :thumbsup:

Rekylen är lindrig tycker jag även om jag har skrämt upp den till ca. 830 m/s med TSX 300 gr och 820 m/s med A-frame 350 gr. :yes:

Just pratat med Robban och givit grönt ljus och bestämt exakt vad som ska göras och ungefärligt pris. Det blir en begränsad blueprinting. Robban tyckte det var helt onödigt att rikta hela lådan. Pipan blir en heavy weight sporter-kontur, dvs en ren jaktpipa, vikt 1,6 kg, med en diameter på 16,5 mm i mynningen, stigning 1:10, med en längd på 610 mm och en 11 graders matchkröning. Allt ska blästras för matt rostfri yta. Nu är det bara att betala in pengarna för pipan och börja fila på motiveringarna till licensen. Sedan vänta. Spännande.

post-8172-0-45358200-1353062543_thumb.jp

Låter ju kanon detta! :woot:

Jaså, ni träffade Weatherby-Klas på skjutbanan. Antar att han rullat fram sin blåa Mars Rover aka skjutbänk? :biggrin: Kul herre som konsumerar säkerligen en promille av Normas MRP-produktion :thumbsup:

61 cm pipa tycker jag låter väldigt vettigt faktiskt. Du behöver ju inga 66 cm med en slik patron men bössans användningsområde berättigar inte heller för en kortare pipa. Rätt fantastiskt att du träffat såpass rätt med ditt första bygge - inte minst mtp att du bara jagat i ett par år. Antar att du fått viss guidning av Robban också, givetvis :happy:

Låter ju kanon detta! :woot:

Jaså, ni träffade Weatherby-Klas på skjutbanan. Antar att han rullat fram sin blåa Mars Rover aka skjutbänk? :biggrin: Kul herre som konsumerar säkerligen en promille av Normas MRP-produktion :thumbsup:

61 cm pipa tycker jag låter väldigt vettigt faktiskt. Du behöver ju inga 66 cm med en slik patron men bössans användningsområde berättigar inte heller för en kortare pipa. Rätt fantastiskt att du träffat såpass rätt med ditt första bygge - inte minst mtp att du bara jagat i ett par år. Antar att du fått viss guidning av Robban också, givetvis :happy:

Stort tack för dina uppmuntrade ord!

Ja, Weatherby-Klas hade något stort blått plåtschabrak som vi hjälpte honom rulla fram. Jag håller med om att han var en kul kille, mkt trevlig. Och snäll som lät mig provskjuta, framförallt. Han berättade att han ett tag hade haft 100-grainskulor i .257:an uppe i 1200 men då gick tändhattarna ibland. Det är klart, har man en Weatherby-mekanism behöver man inte oroa sig så mycket för att överladda.

Hursomhelst...

Jag antar att ens första projekt är det mest nervösa. Om jag får vara lite oblyg så är de allra flesta idéerna faktiskt mina. Orginaltanken var att inte blueprinta alls, så den vettiga idén får Robban helt credit för. Annars är nog alla idéer mina, förutom vilken kröning jag skulle ha, där jag var osäker men lutade åt 11 graders match, där Robban mest bekräftade min íde när han sa att det var det han brukade använda. Bäddningen visste jag helt ärligt inte hur man gjorde med heller, jag trodde man pelarbäddade men det här blir ju en plastbäddning, efter Robbans rekommendation.

Ang piplängd så håller jag med dig, 66 cm är onödigt med tanke på patronen (Kenneth på grannforat har räknat fram ett värde på 52 cm för patronen), men 61 cm är nödvändigt för att få de utgångshastigheter som laddmanualerna visar, vilka jag helt ärligt inte vill hamna under, då tycker jag man hamnar på för låga hastigheter, om man ska till Afrika där skjutavståmdem ju ofta blir lite längre. Den är ju lite som en .308 Win vad gäller hastigheter där 200 grains kulor motsvarar 150 grains kulor, 210 grains kulor motsvarar 165 grain och 225 grains kulor motsvarar 180 gr, med några meter per sekund extra i fördel till .338-06.

Jag såg för övrigt att Barnes lättare kulor med polymerspets hade förvånansvärt fördelaktiga BCs, så det är inte omöjligt att det kommer skjutas någon kopparkula i bössan, vår kontrovers till trots :wink: 185 grain med BC 0.432 eller 210 grain med BC 0,482 låter ju perfekt.

Återigen tack för din uppmuntran!

Härligt, GOGOGO!!

Känns underbart!

Min Rem 416 rem mag väger med Helia 1,5-6*42 exakt 5 kg. :thumbsup:

Rekylen är lindrig tycker jag även om jag har skrämt upp den till ca. 830 m/s med TSX 300 gr och 820 m/s med A-frame 350 gr. :yes:

Min bössa kommer nog hamna på 3,6-3,8 kg, utan optik. Lägg till gissningsvis 0,3 kg för stålklackar och ringar samt 0,45-0,55 kg för till exempel ett Viper PST 2.5-10x44 eller ett Trijicon 2.5-10x56 så hamnar vi på 4,4-4,6 kg, så den kommer inte bli överdrivet lätt direkt.

Att rekylen på din .416 Rem Mag är lindrig beror nog på att den är så tung :wink:

• 2 weeks later...

1 Licensansökan inlämnad tidigt i veckan med en skriven motivering som jag blev helt klart nöjd med, efter att Exabit kommit med råd och konstruktiv kritik. Betalade samma dag så nu hoppas jag att de är flitiga små arbetsmyror på tillståndsenheten, och sedan har den intellektuella kapaciteten att läsa och förstå en motivering (Mitt förtroende för folket där är inte det högsta).

2 Shilen-trycket, första komponenten är hemma. Den är lite billigare än andra säkringar och kostar $98 på Brownells, vilket innebär att den är exporterbar. Mycket prisvärd, i teorin i alla fall (Jag har ju inte provat den än). Som tidigare sagt ska det vara bättre än Timney's trycken, men det kommer utan säkring och bolt release (Antagligen därför det är så billigt). Men frukta ej, inget felköp har gjorts. Man flyttar helt enkelt säkring och bolt release från sin orginalavtryckare (Om den inte är en X-Mark, då funkar det inte, men det ska funka med remingtons äldre trycken) till sin nya Shilen. Ställbart mellan 1 och 3 lbs, vilket är helt okej för mig, jag brukar ställa mina trycken på omkring 1.5 kg ändå.

post-8172-0-81076300-1353845811_thumb.jp

3 Kulor beställs i helgen, Hornady 225 gr SP-RP Interlock för träning och älgbana och jakt och Accubond 225 gr för det tåligare viltet, som ska vara mycket användbar i just denna kulkaliber och vikt.

Min bössa kommer nog hamna på 3,6-3,8 kg, utan optik. Lägg till gissningsvis 0,3 kg för stålklackar och ringar samt 0,45-0,55 kg för till exempel ett Viper PST 2.5-10x44 eller ett Trijicon 2.5-10x56 så hamnar vi på 4,4-4,6 kg, så den kommer inte bli överdrivet lätt direkt.

Att rekylen på din .416 Rem Mag är lindrig beror nog på att den är så tung :wink:

Det ökar snabbt i vikt när man ska dit med alla andra ateraljer som du nämner.

Min blir ju nu lite lättare när jag sätter dit en Viper pst 1-4*24.

http://natur.astrosweden.se/vortex-viper-pst-1-4x24-belyst-tmcq-mrad/19084-0

Jaja, det kan väl bero på det och sedan är det stabilt bakom kolven också. :thumbsup:

• Like 1

Det ökar snabbt i vikt när man ska dit med alla andra ateraljer som du nämner.

Min blir ju nu lite lättare när jag sätter dit en Viper pst 1-4*24.

http://natur.astrosw...cq-mrad/19084-0

Jaja, det kan väl bero på det och sedan är det stabilt bakom kolven också. :thumbsup:

Ja, det blev mycket tyngre än vad jag tänkt mig, kan jag säga, och då har jag inte valt någon extrem pipprofil, på intet sätt, och hade som mest sparat in 0,15 kg på att välja en standard-sporter-profil (Någon featherweight-pipa var inte aktuellt, och därmed basta). Jag var rädd att jag skulle hamna på under 3 kg [EDIT: Alltså under tre kilo utan optik och fästen], hade ingen uppfattning alls vad en mekanism/låda vägde. Hursomhelst, här lär rekylen bli lindrig just för att vapnet är tungt.

Nu blir jag avundsjuk, Viper PST 1-4x24 suktar jag mkt efter... Var det med targetrattar eller den med täckta justeringar? Men ett Viper PST 2.5-10x44 är beställt för min del nu, får se vilken bössa det hamnar på.

Jag tror säkert det är stabilt bakom kolven också :thumbsup:

Ja, det blev mycket tyngre än vad jag tänkt mig, kan jag säga, och då har jag inte valt någon extrem pipprofil, på intet sätt, och hade som mest sparat in 0,15 kg på att välja en standard-sporter-profil (Någon featherweight-pipa var inte aktuellt, och därmed basta). Jag var rädd att jag skulle hamna på under 3 kg, hade ingen uppfattning alls vad en mekanism/låda vägde. Hursomhelst, här lär rekylen bli lindrig just för att vapnet är tungt.

Nu blir jag avundsjuk, Viper PST 1-4x24 suktar jag mkt efter... Var det med targetrattar eller den med täckta justeringar? Men ett Viper PST 2.5-10x44 är beställt för min del nu, får se vilken bössa det hamnar på.

Jag tror säkert det är stabilt bakom kolven också :thumbsup:

Ok! Ja, du lär komma undan lindrigt med rekylen. Det är bara att träna så att du orkar bära på den en hel dag el. iaf 4-5 tim. :thumbsup:

Det kan nog bli en sådan för mig också el. något likvärdigt. Helst vill jag ha lägsta förstoringen på 1,5- ifall man viltet på 10-15 m el. i trånga pass.

Du får väl sukta ett tag till då så kanske du har salat ihop nog med slantar till ett du också.

Jag ringde ju upp en av säljarna på Lightforce för att jag skulle bli övertygad innan jag beställde ett och att han kunde garantera skottfastheten. :yes:

Kikarsiktet är ju det sista man vill ha något strul med under jaktsäsong. :thumbsup: Täckta rattar.

Haha! Bra! :thumbsup:

• Like 1

Felpost - kan tas bort av mod.

I morse började jag, efter en sömnlös natt där alltför många tankar tänktes, fundera på om man inte skulle försöka få Robban att brotscha projektet i .338 WM istället. Det stora skälet att jag gillar .338-06 är ju att den är så väl avvägd, inte minst med tanke på rekylen, men nu när bössan kommer bli så himla mycket mer tyngre än vad jag trodde först kan nog rekylen bli helt hanterbar även i .338 WM, ca 5 ft lbs mer än vad min T3 Lite 7mm RM ger och den är behaglig att skjuta, förutom knallen då, men den skulle bli helt okej i en .338 WM (Och konstigt nog skjuter jag T3:an helt okej). Ett sms senare till Exabit fick mig dock att lugna mig lite. Han var rak och ärlig, ungefär som en örfil man utdelar till en hysterisk, och det var precis vad jag behövde.

Men värt att tänka på... Om Robban accepterar det nu efter att vi så att säga skrivit kontrakt???