Hoppa till innehåll

Den optimala garderoben


nolfie

Recommended Posts

I dagsläget ser mitt behov ut enligt följande (om man ska vara lite realist)

Klass 2 bössa för skott upp till ca 200m - en Tikka M55 i 223rem med ett typ 2.5-15x50 (Bössan finns redan) 

Klen klass 1 och för klass 2 över 200m - en typ Tikka M65 Continental eller Varberger 757 i 6.5x55 eller 7mm Rem Mag med ett typ Delta 4.5-30x50 (siktet finns redan)

Klass 1 i en patron som tillåter kort pipa typ 308win eller 8x57is för drevjakt och hundskrotande (den dagen man skaffar en) - För tillfället en Steel Action HS i 308win men kan lika gärna vara en Blaser R8 eller Heym SR30 toppad med ett typ 1-6/8x24. 

En 22lr för övningsskytte och småvilt med kula typ Tikka T1x med ett typ 4.5-14x42/50 med parallaxjustering.

Drilling i 16 eller 20 samt 6.5x57r på kulan med ett Aimpoint eller liknande rödpunkt för blandjakterna. 

En kaliber 12 hagelbock av lite tyngre snitt för ren hageljakt på småvilt och fågel. 

Ett pcp luftgevär i .22 för trädgårdskytte och skyddsjakt på gården. (Får ersätta drillingen om inte pm godtar 7 licenser med denna på skyddsjakt). 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Väcker liv i denna tråd

Ser att många gillar Blaser ?

har själv 2 st her

 

Jag är PRO det tyska ordnung und so weiter...

Har själv en F3 med 30" pioor och en R8 Silence - fina bössor men herregud så själlösa - tysk ingejörskonst kan vara sååå tråkig Funderar på att kränga båda för en engelsk sidolås side by side och en Rigby 275 alt en Schults&Larsen

Men svårt och krångligt att hitta  en Svs som passar och Rigby highland stalker finns inte i landet ...

Kom gärna med förslag

Som premium en kipplauf stutzen i 7x57R med en klenkaliber typ 22 Hornet

3 vapen räcker + mina MC bössor

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago Garmin68 sa:

Väcker liv i denna tråd

Ser att många gillar Blaser ?

har själv 2 st her

 

Jag är PRO det tyska ordnung und so weiter...

Har själv en F3 med 30" pioor och en R8 Silence - fina bössor men herregud så själlösa - tysk ingejörskonst kan vara sååå tråkig Funderar på att kränga båda för en engelsk sidolås side by side och en Rigby 275 alt en Schults&Larsen

Men svårt och krångligt att hitta  en Svs som passar och Rigby highland stalker finns inte i landet ...

Kom gärna med förslag

Som premium en kipplauf stutzen i 7x57R med en klenkaliber typ 22 Hornet

3 vapen räcker + mina MC bössor

 

Schultz & Larsen victory i 7x57 skulle ju vara en trevlig historia! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 minutes ago Garmin68 sa:

Väcker liv i denna tråd

Ser att många gillar Blaser ?

har själv 2 st her

 

Jag är PRO det tyska ordnung und so weiter...

Har själv en F3 med 30" pioor och en R8 Silence - fina bössor men herregud så själlösa - tysk ingejörskonst kan vara sååå tråkig Funderar på att kränga båda för en engelsk sidolås side by side och en Rigby 275 alt en Schults&Larsen

Men svårt och krångligt att hitta  en Svs som passar och Rigby highland stalker finns inte i landet ...

Kom gärna med förslag

Som premium en kipplauf stutzen i 7x57R med en klenkaliber typ 22 Hornet

3 vapen räcker + mina MC bössor

 

Det är en som säljer en begagnad Rigby Higland Stalker på Robsoft https://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=61&t=286731

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Har börjat fundera på framtiden…

Har en CG/63 på jakt men tänkte söka om den på målskytte, det innebär ju att det blir en plats ledig.

 

Har redan Henry 22lr, Krico 22wmr, HVA 30-06, Bajkalsjöns kal 12 och Liège kal 16.

Så vad är det jag villhöver? Ska man ha en klass 2 eller nåt annat i klass 1?

Är ju inte direkt trendkänslig så strasser o Blaser göre sig icke besvär. Är inte rädd för väl inskjutet om bara priset är det rätta.

 

Berätta, vad är det allmogen borde ha!?!?? 
 

Hittade en fin grej, kanske inget för bockjakten…Rem 700

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Engelbrekt sa:

Har börjat fundera på framtiden…

Har en CG/63 på jakt men tänkte söka om den på målskytte, det innebär ju att det blir en plats ledig.

 

Har redan Henry 22lr, Krico 22wmr, HVA 30-06, Bajkalsjöns kal 12 och Liège kal 16.

Så vad är det jag villhöver? Ska man ha en klass 2 eller nåt annat i klass 1?

Är ju inte direkt trendkänslig så strasser o Blaser göre sig icke besvär. Är inte rädd för väl inskjutet om bara priset är det rätta.

 

Berätta, vad är det allmogen borde ha!?!?? 
 

Hittade en fin grej, kanske inget för bockjakten…Rem 700

En östtysk köttorgel

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago Engelbrekt sa:

Har börjat fundera på framtiden…

Har en CG/63 på jakt men tänkte söka om den på målskytte, det innebär ju att det blir en plats ledig.

 

Har redan Henry 22lr, Krico 22wmr, HVA 30-06, Bajkalsjöns kal 12 och Liège kal 16.

Så vad är det jag villhöver? Ska man ha en klass 2 eller nåt annat i klass 1?

Är ju inte direkt trendkänslig så strasser o Blaser göre sig icke besvär. Är inte rädd för väl inskjutet om bara priset är det rätta.

 

Berätta, vad är det allmogen borde ha!?!?? 
 

Hittade en fin grej, kanske inget för bockjakten…Rem 700

Blaser - en trend? Japp, en trend nu som varat i runt 30 år eller så :D

Låter som du behöver en klass 2 eller en grovsing ja. Klass 2 så ligger 22-250 bra till tycker jag då det är en fantastiskt trevlig kaliber.

Grovsingen du länkar till gör mig illamående. Man sätter inte en ljuddämpare på en 375 H&H och uppåt, så är det bara :tongue: Har själv haft en Rem 700 Safari i 458 Win Mag som första grovsing anno 2003 var det väl. Det var den bössan som lärde mig hur man skjuter med grovsingar kan jag säga. Skotträdslan från en 300 Win Mag fick jag bort genom att mentalt sätta ner foten i min egen hjärna. Det var väldigt lärorikt och något jag haft stor nytta av sen dess. Hade aldrig hänt om det satt en dämpare på den.

Nåväl, drilling blir säkert bra...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och mauser m98 är en trend på över 100 år… skit samma. Vad man ska ha i garderoben bör spegla vad man tänker jaga 🤷‍♂️
 

grovt är väl kul som koncept om man har plats men det är rätt få som jagar nåt regelbundet med sina grova bössor, eller hur herr 404 😉

Jagat man klassisk allmogejakt med drever/dax är en drilling helrätt… jagar man istället mycket pürsch av småvilt är kanske en enkelskottare i nån mysig klass 2 kaliber grejen… ser dock väldigt lite allmogejakt på farligt vilt 😺

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago TekDr sa:

Och mauser m98 är en trend på över 100 år… skit samma. Vad man ska ha i garderoben bör spegla vad man tänker jaga 🤷‍♂️
 

grovt är väl kul som koncept om man har plats men det är rätt få som jagar nåt regelbundet med sina grova bössor, eller hur herr 404 😉

Jagat man klassisk allmogejakt med drever/dax är en drilling helrätt… jagar man istället mycket pürsch av småvilt är kanske en enkelskottare i nån mysig klass 2 kaliber grejen… ser dock väldigt lite allmogejakt på farligt vilt 😺


Jag tror man gör precis som man vill med sin garderob faktiskt.

Allmogefrågor överlämnar jag med varm hand till dig :D 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Drilling är ett måste! Använder den typ hela säsongen. Eftersök vill jag nog inte ha annat!?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Instämmer, drillingen är garderobens arbetshäst. Min har använts på allehanda fågel på land och vatten, det mesta pälsvilt från kanin till bäver samt hjort, gris och rå.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Optimal eller inte men jag känner mig ganska välklädd i det som finns idag.

Hagelbock: 12-12

Drilling: 12-12/7x57R

Småvilt pipbytare: 22lr + 17HMR

Klass 1 pipbytare: 6.5x55 ,8x57JS

Klass 1: 6.5x55, 375 H&H

Drillingen har blivit följeslagaren när jag går med hund numera där det jagas allt möjligt. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Licensade:
.22 luft
,22lr
.22lr
6,5X55
6,5X55
.308Win
.30-06
12-12
12-12, 12-7X57R, 2X 9,3X74R (paket med fler pipsett)
9,3X62
.50-110 Express

Jag önskar mig mycket mer

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den optimala garderoben. ... Jag gillar "Walk in"-modellen 😁

 

Innehållet då...

 

Några pistoler och revolvrar, för att det är kul.

3 Hagelgevär minst, en lätt cal 20 bock, en lite tyngre cal 12 bock, (eller en lätt och en tung 12a), och en cal 12 halvis. Men jag kan nog tänka mig ha fler  hagel än så! 😃

En lätt kl 1-2 studsare, 223 el 6,5x55 med hyfsat högförstorande sikte för långpromenaderna

En .22/.17 pipbytarkombo, (eller en hel bössa av varje om man inte behöver slåss med PM)

En mer älganpassad 308/kikarkombo, om jag nu skulle mot förmodan få för mig att följa med på älgjakt någon gång. Inte nödvändig om jag går på en 6,5 som "lättstudsare" men vi fantiserar ju 😃

En licensbelagd luftbössa skulle inte skada heller

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Drilling: viktigaste vapnet. Klass 1 randpatron. Min är 7x57r men kunde lika gärna varit 8x57irs. Hagelkaliber 16 för den som vill bära lättare, 12 för den som bara har råd med en ask patroner.😉

Drevbössa: det viktigaste är en passande kolv och bra öppna riktmedel, därefter en lågförstorande kikare, bra trycke och en bra (grov/långsam) kaliber. Min är en dubbelstudsare i 9,3x74r men kan lika gärna vara tex en bygel i 35 remington eller en m96 i 9,3x57.

Pürschbössa: en lite nättare klass 1 kaliber och kikare runt 3-12x, kan vara tex 6,5x55, 308w, 270w, 7x57 etc.

Varmintbössa: för flacka landskap och nära bebyggelse, bör ha en rejäl kikare och ljuddämpare. Kaliber 222/223/22-250.

En 22a, alla behöver en.

Ett hagelgevär kaliber 12. Bock eller halvautomat beroende på användning.

Har man sen tur och kan få sin 22lr på målskytte eller avlivning så kan man unna sig något roligt som en hanbössa eller en kipplauf.

Vapen som jag för egen del ser begränsad nytta med givet att vi är låsta till vapengarderoben:

Allt klass 3, särskilt 22wmr

Allt kaliber 20 och mindre i hagelväg

Allt .400+

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min vapengarderob är nog bara optimal för mig, men innehåller just följande och tanken är att samtliga vapen ska bli kvar:

En Kipplauf, Merkel K5 Jagd i 7x65R för smygjakt/pürschbössa och toppjakt.

En dubbelstudsare sida/sida, Chapuis X4 i 8x57IRS för drevjakt/älgjakt.

En kombibock, Heym BBF26 Superluxus i 20/76 och .22 hornet för trädskällarjakt och rävvak (väntar på att denna ska bli färdigbyggd).

En hagelbock, Browning B525 "The Crown" i 12/76 för all renodlad hageljakt jag bedriver, i nuläget framförallt uppflogsjakt och harjakt samt viss rådjursjakt med drivande hund.

En klass 4-studsare i .22 LR, CZ457 American för ripjakt, jakt på svartfågel och övning.

 

Sedan ska jag i framtiden komplettera med en grovbössa för framtida afrikajakt men det är flera år bort av ekonomiska skäl, här är visionen just nu en Heym Express i .404 Jeffery, en kaliber som enligt många på Africanhunting-forumet fungerar bra för både plainsgame och buffalo/elefant ifall man skulle få möjlighet till det.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hagelbock kal 12

Sida/Sida kal 12

Halvauto kal 12

R8 med kolfiberkolv och pipor i 270w och 9.3x57

R93 med fin träkolv + R93 med kompositkolv med pipor i 22lr, 6.5x55, 8x57, 375hh

M98 416 Taylor

Customlås + chassie 6mm dasher. Extrapipa i 6.5 Creedmoor

Vanlig 22lr bössa

Ska nog skaffa en kipplauf också förutom dessa, en K95 kolfiber exempelvis.

Sambon har några av licenserna på sig, smidigt :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Mad Mike sa:

Även min röst går till en drilling,  det är det vapnet som fällt i särklass mest vilt av alla mina, dock inte störst.

Mike

Den förstocken är så obscent mycket OMPAA och lederhosen............🤪💛

2 hours ago Steinbok sa:

M98 416 Taylor

OOOHHHHHH........ ❤️❤️❤️

 

4 hours ago sidelock sa:

Drilling: viktigaste vapnet. Klass 1 randpatron. Min är 7x57r men kunde lika gärna varit 8x57irs. Hagelkaliber 16 för den som vill bära lättare, 12 för den som bara har råd med en ask patroner.😉

Allt kaliber 20 och mindre i hagelväg

Tänk att kunna ha både så rätt och så fel på en gång 😆

Min drilling i 8X57/16-16 är en solklar keeper. 

kaliber 20 är en alldeles utmärkt hagelkaliber, vem behöver någonsin mer än 28g hagel? 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

25 minutes ago MarkusR sa:

Den förstocken är så obscent mycket OMPAA och lederhosen............🤪💛

OOOHHHHHH........ ❤️❤️❤️

 

Tänk att kunna ha både så rätt och så fel på en gång 😆

Min drilling i 8X57/16-16 är en solklar keeper. 

kaliber 20 är en alldeles utmärkt hagelkaliber, vem behöver någonsin mer än 28g hagel? 

 

Ja 20 är utmärkt, men att göra plats för en när garderoben är som den är - det är det jag ser begränsad vits med. Särskilt när en kaliber 20 generellt kostar mer än 12 och 16. Men slår ihjäl vilt gör en 20 alldeles utmärkt.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...