Jump to content

30-30 någon som vet

Ken1

Recommended Posts

Mad mikes kände jag på men det verkar svårt att hitta Marlinbyglar. Har ingen panik är ganska välklädd men har tankarna börjat så har dom :wink:

Min beställde jag ny via torsbo handels, tog ganska precis 1 år att få hem den men jag är så nöjd med den!! Det är en 336BL . Har svårt att tänka mig att jag nånsin frivilligt kommer sälja den... :-)

Men vafan.. du har precis fått till det på lite avstånd och så ska du skaffa dej en potatiskastare?? Hur tänker du nu? :biggrin:

Mike är sinnesförvirrad i detta sammanhang, hade han inte varit så sjukt insnöad på landet i väster så hade han inte vevat runt med en bygel.. om han nu har den kvar :yucky::yes:

Mike är sinnesförvirrad i detta sammanhang, hade han inte varit så sjukt insnöad på landet i väster så hade han inte vevat runt med en bygel.. om han nu har den kvar :yucky::yes:

Insnöad?? Klarsynt heter det gubben :tongue:

Bygeln fick flytta pga det ständigt kontraproduktiva vapengarderobseländet......

/Mike

• Like 1

Klart du ska ha en 30-30, jänkarnas nationalkaliber och en klockren klövviltspatron. :yes:

Lika självklart är det en Marlin 336:a du ska ha ( jag kanske är lite jävig där...), och ja, de kan vara lite knöliga att hitta begagnade, men det är bara för att folk håller i dem.. :cool:

Funkar på kron, dov och älg också med rätt torped i loppet.

Underskatta inte patronen, vare sig i förmågan att dräpa, eller hållet den kan göra det på. :wink:

jodå som blyis hintar om så har jag redan en Marlin bygel i 45-70 men om man är lite klent byggd som jag blir den tung och klumpig när man går som hundförare. Finns nog en risk att både den och 9,3x57an blir utbytta. Vill ha något kort och smidigt i skogen och självklart skulle en 336a vara godis att äga

jodå som blyis hintar om så har jag redan en Marlin bygel i 45-70 men om man är lite klent byggd som jag blir den tung och klumpig när man går som hundförare. Finns nog en risk att både den och 9,3x57an blir utbytta. Vill ha något kort och smidigt i skogen och självklart skulle en 336a vara godis att äga

Fast det skär som knivar i hjärteroten nu, så måste jag erkänna att Winchester 94:an är betydligt lättare och nättare i formatet än Marlin 336, i övrigt så är den sämre i allt.

Fast det skär som knivar i hjärteroten nu, så måste jag erkänna att Winchester 94:an är betydligt lättare och nättare i formatet än Marlin 336, i övrigt så är den sämre i allt.

sluta skära själv tycker jag att 94an känns alldeles för rapplig :sick: nä en bössa ska vara en mjuk och följsam kamrat i skogen :yes:
  • Like 1

Klent byggd?

När jag beskriver dej för andra är du Arnolds lillebrorsa fast längre/större.

:yes: Yeahh

Eller kanske 308 Marlin :confused:

Har ingen egen erfarenhet av den patronen än så länge, men det är ju i princip en vanlig sketen 308W med rand, nog så användbart och definitivt kl 1, men inte på långa vägar lika charmig som 30-30W.

Du har en sund inställning till byglar, det ser jag... :biggrin:

vet heller ingenting om den kalibern tror den ligger mellan 308 och 30-30.

Men som sagt en 336 i 30-30 vore gys för sorken :smile:

Nu har jag nog grusat planerna om en 30-30 släpade runt på 45-70in idag och trivdes ganska bra med det :yes:

• 2 years later...

Jaha då är jag här igen.

En 30-30 måste in i mitt skåp.

En Marlin336c står högt på önskelistan.