Jump to content

30-06 och Oryx

Steinbok

Recommended Posts

Har sedan länge endast skjutit 200gr Oryx i min 30-06. Kombinationen ger fin effekt i vilt med korta flyktsträckor.

Köttförstöringen blir dock påtaglig.

Nu vill jag byta till något med lika bra effekt men med mindre köttförstöring

Jagar gris och hjort primärt, avstånd 10-200m.

Vad ska jag prova istället? Jag kommer att handladda.

Pröva ladda Oryxen lite lugnare i 30-06:an...lägg dig runt 720 m/s !? 16,2 grams Oryx med Vo 700 m/s ur min 358 win uppför sig ypperligt...bra effekt och liten köttförstöring :cool: "It's not the fart that kills...it's the smäll" ;)

PS! Upplevde samma sak som dig när jag också körde 200 grains Oryx ur en 30-06:a för några år sedan. Låg på Vo ca 790 m/s. Dödligt effektiv men aningen slaskig. Oryxen är ganska initialmjuk konstruerad så med vilje av Norma just för att få en god initialeffekt. Med Vo nära 800 m/s och därutöver blir resultatet i köttet ofta 'halvspektakulärt'. Vill du ha mindre köttförstöring...ladda ner eller välj en 'lugnare' kula...tex A-Frame som nämns ovan. Förbered dig då på att viltet kan gå undan något hundratal meter vid fler tillfällen än när du kör 'tjong-pang' laddningar :) DS!

Laddar 200gr oryx till ca 725ms. Funkar kanon. Bra uppsvampning, köttförstöringen mindre än min 9,3*62. Det enda negativa som jag sett är att jag inte får något blod på skottplatsen på vuxen älg(2st). De har dock legat efter 30 m. Övr. Vilt( dov rå gris) har lagt sig efter 10 m med genomskott.

Mvh urban