JägarN .308 Posted December 14, 2012 Share Posted December 14, 2012 Hej! Jag ska skaffa min en ny bössa och har tänkt min en Tikka T3 .308w Lite eller varmint, skillnad i precision? Sedan kolven vad tycker ni man ska ha? KKC eller GRS. Har känt på KKCn och den kändes väldigt bra Har tänkt mig ett Nightforce NXS 3.5-15x56 MLR Vad rekommenderas för optikfästen? Och sedan en ljuddämpare A-tec? Har tänkt jaga med den t.ex toppfågel, vakt/ vakjakt, pyrschjakt och även bänk/ långhållsskytte. MVH Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Älgflugornas Herre Posted December 14, 2012 Share Posted December 14, 2012 Har själv en GRS varmint kolv på min hva 1900. Det är en kolv som är rätt tung i sig så själva idén med en T3 lite faller om du klämmer dit en grs eller kkc. Då kan du lika gärna gå full in och köpa en bössa med varmintpipa direkt. Ljuddämpare är trevligt, men GRS-en är en väldigt vettigt uppbygd kolv så om du funderar dämpare av rekylskäl så behöver du inte lägga den pengen. Om du däremot skaffar dämp med anledning av ljudet så vet jag inget om A-tec. Däremot upplever jag min lilla frontmonterade B&T dämpare som effektivare än mina teleskopmonterade RCC dämpare, men det är min högst subjektiva uppfattning inget annat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian N Posted December 14, 2012 Share Posted December 14, 2012 Atec är bra, som jaktdämp, då det är alu. De tål inte allt för snabb eldgivning. /Christian Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axl Posted December 14, 2012 Share Posted December 14, 2012 Är lite i samma tankar. Ska man ha en varmint eller en lite. Svart eller rosttrög pipa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JägarN .308 Posted December 15, 2012 Author Share Posted December 15, 2012 Okej, Tack Vad säger ni om Nightforce siktet? Rekommenderar ni nå annat? Har tänkt om jag tar KKC kolven så blir det inte varmint pipan utan Lite/ Hunter pipan eftersom KKC kolven är lite lättare och smidigare och om jag väljer GRSen så blir det varmint pipan. Är det just någon skillnad i precision mellan lite och varmint pipan, om det är värt den extra vikten? Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BoB Posted December 15, 2012 Share Posted December 15, 2012 Okej, Tack Vad säger ni om Nightforce siktet? Rekommenderar ni nå annat? Jag har precis en sådan glugg monterad på en T3 S Varmint, dessutom med en ståldämpare - och det blir ingen hundförarbössa av det där, samtliga komponenter är relativt sett tunga, men har man gjort valet för att använda bössan vid lugna skott så hamnar man rätt. Rekyl är i princip obefintlig. Siktet är ruskigt robust, känns som att man kan slå i en spik med det och sätta tillbaks det utan problem. Rattarna är rejäla och man fixar lätt både klicken och förstoringen även med vantar på. Optiskt sett kan du dock få både bättre skärpa och skymningsegenskaper för de pengarna, även om det inte är dåligt. Det är också ganska omständligt att justera belysningen (om de inte ändrat de på senare modeller). Jag gillar det, men man märker skillnad när man tittar i en europeisk premium-tub. Vad varmint pipan beträffar, så kan andra säkert berätta mer om vetenskapen bakom pipsvängningar och värmefaktorer - det jag kan konstatera är att den ger bra precision och bidrar till mindre rekyl, samt att det tar längre tid att skjuta den varm. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JägarN .308 Posted December 19, 2012 Author Share Posted December 19, 2012 Det låter bra:) Tackar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts