Jump to content

Jaktsidans Västlaikaklubb.

Musköt

Recommended Posts

Vi är väl inte så många här men jag tycker vi kör ett litet upprop.

Vilka har västlaika? Medlem i Svenska Laikaklubben? Hur många? Meriter? osv...

Tanken är väl att få igång lite diskutioner om vår ras. Hur vi ska komma vidare med rasen.

Visst kan man ta det på Klubbforumet, men det känns som det försvinner i Östlaika-snacket då.

Själv köpte jag min första VSL 2002 och gick med i klubben då.

Har tre stycken nu.

Den äldsta har startat på ett älgprov men nollat. Är egentligen mer en gris och grävlinghund. 2:a på utställning.

Den andra är startad på ett prov där jag väntar på kollegiets beslut. Har ck som bäst på utställning.

Den tredje är bara 10mån så där har vi inte hunnit med så mycket än.

Tyvärr är ju Västlaikorna ganska få till antalet i Sverige och med väldigt få meriterande hundar.

Ja det är ju detta som är problemet. För få hundar som startas på prov och framförallt allt för få meriterade tikar.

Jag har en väst laika som är 7mån som jag har hämtat i Finland.

Första gången Tikka jagade älg va när hon va 5mån, då skällde hon ståndskall 20-25min på en kviga. Sen dom andra gångerna har det inte velat stå för henne så länge utan det har blivit gångstånd / sken mest. Andra gången släppte hon efter 3km och tredje efter 1,5km. Så det kan nog bli bra framöver :)

Hon heter Korpisavun Dora men kallas "Tikka".

Hon är efter Minni och Hant.

post-5078-0-62453000-1355866142_thumb.jp

Här har man en tik på 3½ år. Skjutet mycket grävling, 4 älgar och ett x-antal vildsvin för henne. Tyvärr har älgarna varit på gångstånd, en annan är färsk på ansmygningarna så det har blivit stolpe ut på både gris och älg lite för mycket. Hon har blommat ut i år, kanske lite sent just för att det är första hunden och att man har fått några misslyckade ansmygningar. Hennes förföljande har ökat något otroligt bara i år. I början följde hon i kanske en km, sist jag jagade med henne gick det ca en mil.. Det går framåt fört både husse och hund i god takt. Snart kommer mitt och hennes glansår! Blir utställning och prov till nästa säsong då jag tror hon har potential, framförallt på grisen! Fullt namn Kettu Express Hanna.

• Like 1

• 2 weeks later...

Hej går och på funderar på att skaffa mig en västsibirisk laika, några vettiga tips som ni kan bidra med? Har lusläst laikaklubbens hemsida och det var ju bra info men vill gärna höra mer!

Hej går och på funderar på att skaffa mig en västsibirisk laika, några vettiga tips som ni kan bidra med? Har lusläst laikaklubbens hemsida och det var ju bra info men vill gärna höra mer!

Det viktigaste är som inom alla raser att va väldigt noga med efter vilka föräldrar man tar valp. Så kolla med avelsrådet och andra som kan rasen innan du köper valp. Är ju ofta så inom små raser att det förekommer en del rent tokiga parningar.

Det viktigaste är som inom alla raser att va väldigt noga med efter vilka föräldrar man tar valp. Så kolla med avelsrådet och andra som kan rasen innan du köper valp. Är ju ofta så inom små raser att det förekommer en del rent tokiga parningar.

Men för dig som är mer insatt, är det bättre att försöka få tag på en valp ifrån Finland? Verkar vara så få som avlar här i Sverige osv.. Hur är rasen som familjehund/hur går dom ihop med barn?

Mvh!

Men för dig som är mer insatt, är det bättre att försöka få tag på en valp ifrån Finland? Verkar vara så få som avlar här i Sverige osv.. Hur är rasen som familjehund/hur går dom ihop med barn?

Mvh!

Jag tror inte det är lättare att hitta något bra i Finland. Situation är ungefär den samma där.

Däremot så är det ju jävligt bra för rasen om vi får in bra importer pga rasens smala avelsbas.

Personligen tror jag sånt är mer individberoende än rasrelaterat. Mina tre laikor är väldigt olika i sättet. Men ingen av dem är väl något problem ibland barn, inte ens den gamla surkäringen.

Jag har en västlaika årsmodell 2010.

Hadde en blandras tidigare med laika i, som jag var nöjd med så nu var det tänkt att satsa på något renrasigt.

Injagad på framför allt gris, funkar bra men stånd arbetena kunde man önska vore lite bättre, men det kommer nog med mera rutin.

10-tal grisar fällda hitills. Utställd med good som resultat. samt diplom testad på gris. Inte omöjligt att det blir någon start på grisprov nästa säsong

Funkar bra i familjen med två små barn. Har varit riktigt jävlig att fostra, min värsta hund hittils svårt att få rumsren samt tuggat det mesta i huset men lugnade nersig efter första löpet.

Byfånen´s sarabi

post-6209-0-07892300-1357245563_thumb.jp

• 2 weeks later...

Jag kollar också runt så vet någon av någon super parning så skriv här :)

Ringer till avklarades idag och den som är representant för v laika.

Har försökt översätta de ryska sidorna men fattar inte så mycket...

/H

Hallå var är ni andra? ;)

Får väl anmäla in mig så Musköt får ihop lite ”medlemmar” :thumbsup:

I huset har vi:

1 hane född 2004

1 hane född 2008

1 tik född 2011 (drygt ett och ett halvt år nu)

/ Ekebo

Skaffade min första VL förra sommaren, dunklets Senta.(nu 20 mån)

skällde älg första säsongen i upp till 1,5 timmar, då va hon 7,5 månader, men inget sköts för henne då.

Sen började jag med grävling, då 15 mån, och det funkade efter några försök jättebra. Sen har hela injagningen gått som på räls, plus att jag har haft mycket tur.

började i början av september med en trfikskadad älgkalv som jag fick skjuta på fast stånd för henne.

Sen sköt jag en älgtjur på stånd på premiären, och en till helgen efter.

Sen har det blivit en kalv skjuten av en passkytt.

Hon går ganska bra att vissla av från ståndskall också, vilket är bra när vuxna älgarna är slutskjutna.

Nu känns det tyvärr som hon går mer och mer mot vildsvinshållet, men där kanske jag bara har mig själv att skylla.

På vildsvin tar hon riktigt långa löpor, och jobbar hur länge som helst, har skjutit 13 vildsvin på stånd eller gångstånd. ej medräknat stänkgrisar.

Tyvärr har hon den sista tiden helt plötsligt släppt en stånd på älg och kommit tillbaka, trist kanske bara skällt 1-2 timmar.

tanken är att göra Älgprovet nästa höst, men utvecklar det sig åt detta håll blir det nog grisprov.

men den som lever får se.

skällde älg första säsongen i upp till 1,5 timmar, då va hon 7,5 månader, men inget sköts för henne då.

Sen började jag med grävling, då 15 mån, och det funkade efter några försök jättebra. Sen har hela injagningen gått som på räls, plus att jag har haft mycket tur.

började i början av september med en trfikskadad älgkalv som jag fick skjuta på fast stånd för henne.

Hon går ganska bra att vissla av från ståndskall också, vilket är bra när vuxna älgarna är slutskjutna.

Nu känns det tyvärr som hon går mer och mer mot vildsvinshållet, men där kanske jag bara har mig själv att skylla.

På vildsvin tar hon riktigt långa löpor, och jobbar hur länge som helst, har skjutit 13 vildsvin på stånd eller gångstånd. ej medräknat stänkgrisar.

Tyvärr har hon den sista tiden helt plötsligt släppt en stånd på älg och kommit tillbaka, trist kanske bara skällt 1-2 timmar.

tanken är att göra Älgprovet nästa höst, men utvecklar det sig åt detta håll blir det nog grisprov.

Kul att hon kommit igång så bra. Se nu till att starta på prov nästa säsong.

Grattis GSU!

Den tiken du har, har börjat sin jaktliga karriär riktigt bra och tidigt. Hoppas det håller i sig! Va nu rädd om tiken och se till att få henne till en utställning så du efter det kan starta jaktprover!

Om du lyckas få officiella prisprov på din tik så tror jag att det är just denna typ av tikar som ska in i aveln för att få fram bättre västlaikor i framtiden? Eller vad säger Mr Musköt?

/ekebo

Hur är det med grisprov vs älgprov egentligen?

pris på älg borde ju klinga lite högre?

Prisprov oavsett om det är älg, gris eller fågel, alternativt godkänd på björn enligt laikaklubbens avelsrekommendationer idag, ”klingar” lika högt eller lågt.

Det är upp till var en att tycka vad man vill ska klinga högst.

Men meriter på mer än 1 viltart klingar i alla fall högre för mig, så jag föreslår du låter din tik bli den första västtiken som får till meritering enligt alla 4 ovan meriteringsmöjligheter! :smile::thumbsup:

/ ekebo

Grattis GSU!

Den tiken du har, har börjat sin jaktliga karriär riktigt bra och tidigt. Hoppas det håller i sig! Va nu rädd om tiken och se till att få henne till en utställning så du efter det kan starta jaktprover!

Om du lyckas få officiella prisprov på din tik så tror jag att det är just denna typ av tikar som ska in i aveln för att få fram bättre västlaikor i framtiden? Eller vad säger Mr Musköt?

/ekebo

Jo det är väl som inom alla raser, mycket jakt och tidig jakt man vill ha. Helt klart verkar denna tiken ha tidig jakt bara att starta på prov och visa att hon håller måttet. Linjerna är det iallafall inget fel på. :thumbsup:

• 3 weeks later...

Hej barnen har tjatat ett tag om hund, och jag har funderat ett tag på västlaika. Och efter en mkt bra o spännade jakt i höstas har inte gjort det mindre. Men jag skulle vilja att barnen o jag fick träffa några hundar el en hund i hem miljö som är vuxna och se vad dom tycker om storlek sätt osv. Att låta dom träffa valpar ger ju inte så mkt alla valpar e ju söta. Jag bor i sydvästra kronoberg.

Mvh Magnus.

Får väl ansöka om ett medlemskap i denna ädla förening. Har en tik på 6 år idag och ska försöka hitta en vettig valp i vår

//Mekus

Hej barnen har tjatat ett tag om hund, och jag har funderat ett tag på västlaika. Och efter en mkt bra o spännade jakt i höstas har inte gjort det mindre. Men jag skulle vilja att barnen o jag fick träffa några hundar el en hund i hem miljö som är vuxna och se vad dom tycker om storlek sätt osv. Att låta dom träffa valpar ger ju inte så mkt alla valpar e ju söta. Jag bor i sydvästra kronoberg.

Mvh Magnus.

Du kan ju åka till Älghundsklubbens utställning i Moheda. Där finns ju möjlighet att träffa hundar av olika raser. Blir säkert några västlaikor också. Jag har anmält två iallafall.