Hoppa till innehåll

Anglo Russkaja Gontjaja.


jarvinen

Recommended Posts

Tänkte starta ett nytt ämne inom rasen Anglo Russkaja Gontjaja. Eller Rysk Fläckig stövare som dem kallas.

Ej för att bli förväxlade med en vanlig Rysk stövare.

Märker att det är mycket skriverier om vanliga stövare så tänkte försöka presentera denna lite mer och kanske vi kan få igång lite snack om denna väldigt ovanliga ras som nu börjar komma in i sverige.

Hemma hos mig finns en rysk fläckig stövare som ägs av min sambo men jagas flitigt av mig också.

Jag tycker själv att denna ras är underbar som sällskap, snäll som tusan. Psyket är också vad jag också erfarigt

mycket starkt.

Inom den jaktliga delen så går den väldigt hårt på djuren. Skallet är oerhört bra och hörs väl. Söker av stora områden och dammsuger så gott som varge sten och stubbe.

Enda nackdelen jag kan säga inom jakten är att pga deras storlek så är dom lite som Laikor. Med det menar jag att dom jagar det dom får tag i tex älg, rådjur. Jagar självklart räv,grävlig, Björn,Lo och hare också men man måste prägla dom lite mer än vad man måste göra men den "vanliga finnen". Så tex ska man jaga rovdjur med den så är det enbart det som gäller, eller mindre småvilt som räv, grävlig och hare så är det endast det man kan skjuta, osv, ni fattar. Men är det gjort så har man en stövare som går på räls.

Vet själv endast bara av ca 10-12 hundar i sverige och då är 10 av dom från samma kull som denna. Skulle vara kul att få höra andras tankar och erfarenheter inom jakt mm.. med denna ras.

Nedan lite ras standard från SKK och bilder på våran stövare.

Men tycker själv dom har lite fel angående höjden på dem, dom är vanligtvis lite högre än vad som anges.

Kan säga att våran tik är 68cm i manken och hennes mamma ca 70cm.

Historik

Rasen har uppkommit genom korsning av rysk stövare och engelsk foxhound. Den nuvarande rasstandarden fick rasen under början av 1920-talet.

Användningsområde

Rasen är en jakthund som används främst på hare i Sverige. Det är en tuff hund som används till jakt på stora områden och i hårt klimat. I Ryssland används den även vid grytjakt på grävling.

Hälsa

Eftersom rasen är numerärt liten finns inga kända hälsoproblem.

Egenskaper / Mentalitet

Den har ett jämnt och livligt temperament. Det är en tuff, uthållig, snabb hund som har ett högt skall vid jakt.

Storlek och utseende

Mankhöjd för hanar är 58–68 cm och tikar 55–65 cm. Det är en stor, kraftig och långbent hund. Täckhåret är strävt, rakt och tätt åtliggande. Underullen är riklig. Färgen är vit med svarta och bruna fläckar.

Pälsvård

Pälsen är lättskött och badas vid behov.

Övrigt

Rasens namn var tidigare rysk fläckig stövare.

post-5973-0-63026500-1355833784_thumb.jp

post-5973-0-56467800-1355833797_thumb.jp

post-5973-0-68752600-1355834129_thumb.jp

post-5973-0-63252200-1355834141_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

man måste prägla dom lite mer än vad man måste göra men den "vanliga finnen"....

Hur menar du där?

Lite stavfel såg ja nu...=)...

Ska stå "lite mer än vad man måste göra med den vanliga finnen".

Altså tex finnstövarn menade jag.

I och med att denna stövare är lika lätt att prägla på tex Bara älg som hare, medans tex finnen är

avlad mer åt bara hare och därmed lite lättare att få den präglad på just "Bara" hare eller räv..

Medans denna ras är framavlad för att jaga mer olika djurarter än den "ordinarie" stövaren så är det lätt att den jagar

allt möjligt om man inte präglar den ordentligt just på de djur/djuren man ska jaga. Om det nu är småvilt eller rovdjur.

Vet int om ja förklara nu så att de går att förstå men hoppas det iaf.=)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 9 years later...
På 2022-02-25 at 19:23 JaktTotte sa:

En hund härstammande från Ryssland, är det politiskt korrekt i dagens läge Filip?

När ryssen travar in här kan jag lite ryska, känner flera ryssar och har en rysk hund. Jag bara förbereder mig 😁

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago ÅlandsFilip sa:

När ryssen travar in här kan jag lite ryska, känner flera ryssar och har en rysk hund. Jag bara förbereder mig 😁

хорошо что товарищ Филипп
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...