Hoppa till innehåll

En tung klass2 bössa med fokus på jakt.


Joacim

Recommended Posts

Tyvärr har jag ännu inte hittat någon kula och laddning som spikar strecken hela vägen. Det närmsta är ju som bilden i första optikinlägget dvs;

Mitt i på 100m

P1 = 187m

P2 = 300m

P3 = 400m

P4 = 493m

Har därför börjat vackla lite nu i mitt val. Jag är ju väldigt förtjust i 90grs Scirocco. Dessutom verkar det onekligen inte gå att hitta en laddning till den kulan som stämmer med sträcken så det är kanske bättre att satsa på ett Meopta Meopro 6-18x50 som även det verkar vara ett OK sikte för pengen. Där får man dock klicka sig fram istället för att hålla av.

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Exemplet ovan är bra nog,att få det att stämma exakt på metern är i princip omöjligt.

Ska hela sanningen fram så när jag väl hade bestämt mig att kammra mitt sista custombygge i en 264 kaliber så labbade jag med flera kalibrar i swarovskis ballistikprogram då hela bygget utgick från en 4-16x50 med tds-4.

260rem vann det men det kunde lika gärna blivit en 6,5 creedmore eller en 6,5 super LR som jag först var inne på men den sköt alldeles för bra för tds.

Du får fråga dig själv vad du egentligen vill med bössan,är kalibern viktigast?är ett ballistiskt riktmedel viktigast?är kulan viktigast? Bestäm dig för vad som är viktigast och bygg runt det,det går sällan att få allt man vill ha i samma bygge.

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För dig Joacim så måste ju ändå P1 och P2 vara de mest kritiska punkterna i siktet, med fokus på P1? Hur ofta kommer du skjuta på över 300 meter? Och ffa på vilt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En intressant lösning är annars Burris Eliminator. Gillar idén med att tända en punkt på riktmedlet där du ska hålla (anpassad för din kulbana) istället för övriga sikten med lasermätare som anger hur mycket man ska hålla över. Kunde man bygga in detta i lite roligare optik utan att det blev sketadyrt hade det varit toppen. Man behöver varken klydda med BDC eller klicka - bara att mäta och hålla den röda punkten mitt i viltet/målet. Om lasern har problem med att mäta på målet så blir det dock mindre kul. Men som sagt: en väldigt vettig idé.

Någon som använt Eliminator skarpt? Jag kikade i det på en mässa, stod och snackade med Lindroth och han skulle göra ett test av den gluggen. Har ett minne av att den lodräta stolpen i vilken punkten förflyttade sig upp och ned beroende på avståndet var rejält grov! Konsekvensen är att stolpen skulle skymma målet en hel del även om man la punkten rätt så skulle man tex få svårt att rikta mot en klisterlapp på 100 meter då stolpen skymde. Skulle man sen ut på längre håll mot små mål så kändes det som man var helrökt ärligt talat. Minns jag fel eller? Någon som testat?

Eller vänta lite nu.. har Bushnell något liknande system?? Det KAN ha varit en glugg från dem även, minnet är lite lagom surt.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För dig Joacim så måste ju ändå P1 och P2 vara de mest kritiska punkterna i siktet, med fokus på P1? Hur ofta kommer du skjuta på över 300 meter? Och ffa på vilt?

Helt rätt och riktigt. Jag lär inte behöva stirra mig blind på några punkter bortom 300m strecken som det ser ut i dagsläget iallafall :wink:

Den dagen jag får tag i marker som erbjuder skotthåll långt över 300m och med en väldig svårighet att smyga inpå viltet så kanske det är dags att börja tänka om.

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är ert vatten på västkusten kontaminerat igen, drick lite Coca Cola så går allt över. Igen.

:lol:

Lycka till med bygget -_-

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Exemplet ovan är bra nog,att få det att stämma exakt på metern är i princip omöjligt.

Ska hela sanningen fram så när jag väl hade bestämt mig att kammra mitt sista custombygge i en 264 kaliber så labbade jag med flera kalibrar i swarovskis ballistikprogram då hela bygget utgick från en 4-16x50 med tds-4.

260rem vann det men det kunde lika gärna blivit en 6,5 creedmore eller en 6,5 super LR som jag först var inne på men den sköt alldeles för bra för tds.

Du får fråga dig själv vad du egentligen vill med bössan,är kalibern viktigast?är ett ballistiskt riktmedel viktigast?är kulan viktigast? Bestäm dig för vad som är viktigast och bygg runt det,det går sällan att få allt man vill ha i samma bygge.

/Mike

Jadu Mike,

I mitt fall som oftare skjuter rådjur på 50-100m än på 200m> så känns en vettig kula som grunden. 90grs Scirocco II är en grym kula, med bra BC dessutom. 85grs TSX eller 80grs TTSX är andra bra kulor som skulle kunna fungera mer än väl för mig.

Det andra som känns viktigt för mig är piplängden som jag vill hålla nere så mycket som möjligt. 58cm har jag skrivit i brevet till licensansökan men det kan mycket väl bli 55cm också (det löser sig ju bara med ett litet telefonsamtal). Hade inte piplängden varit en avgörande punkt så hade aldrig den här tråden kommit till utan då hade jag behållt bössan i 243win.

Dessto mer jag tänker på det dessto mindre kritisk känns optiken. Jag har hittills enbart skjutit två vilt på 200m och över och det är två bockar, den ena på ganska exakt 200m och den andra på 230m. Totalt har jag skjutit runt 30 rådjur vilket visar att det är en hyfsat liten procent av mina vilt som skjuts på detta avståndet.

Nä BDC/TDS är nog trots allt överkurs för mig, eller del lär rättare sagt vara räksallad som kommer att bli kvar på tallriken (sällan bli utnyttjat).

Kollar man på det från den andra sidan så sköt jag en bock i höstas på ca 25m. Han stod snett mot mig så enda läget som gavs var ett skott in i tjockhalsen och ut en bit bakom bogen med allt vad ben det innebär som kulan ska passera.

Såhär blev resultatet med en 120grs TTSX i 830m/s;

post-2176-13562863038142_thumb.jpg

Hur utgången hade blivit efter en 95grs SST i 930m/s vågar jag knappast tänka på ;)

Nu hade väll förvisso ett nytt läge uppkommit på bocken förr eller senare om jag hade släppt den i det här första skedet. Samtidigt kan det vara gott att på vissa av sina marker kunna ta de lägen som bjuds.

Jag kommer efter den här utläggningen högst troligt att prova Meoptas Meopro 6-18x50 för att då får jag 2x extra i förstoring när väl hållen drar över 200m (på banan om inte annat). Då får jag dessutom tummen ur att prova ett Meopta någon gång.

Mvh

Jocke

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är ert vatten på västkusten kontaminerat igen, drick lite Coca Cola så går allt över. Igen.

:lol:

Lycka till med bygget -_-

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.

Tackar,

Ikväll blir det mer vatten såhär efter en rijäl dos vinterkräksjuka (spydde som en kalv från klockan 23 i förrgår till 14 igår) så nu vill man undgå bakfylla in i det längsta och man har verkligen ingen som helst förståelse för ungdommarna som kan betala dyra pengar för att ligga så ;)

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låg här nu i sängen och "slösurfade" lite. Kikade in på Lapuas hemsida och kollade laddata för 243win. Ser då att deras testpipa minsann är 580mm (23"), precis det som jag tänkte köra med. Hastigheterna går ju att "ställa" ganska kraftigt i kalibern med krut från N150 till N160 och N550 så går det att få en 90grs Scirocco att pinna på mellan 870-960m/s.

Med 90grs Scirocco i ca 950m/s så kommer BDC riktmedlet på Vortex 4-16 stämma perfekt!

Robban verkar dessutom vara bokstavligt talat fullsketen med jobb så om jag kunde bespara honom detta med ombrotchning till 6XC så blir han nog glad.

Kom med input kära ni för nu är jag villrådig....

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har lite svårt att se hur du ur tabellerna kan utläsa att du kan ladda en Scirocco 90 till 1000 m/s? För det första finns ju inte just den kulan med, och för det andra laddas ingen 90-grainare i tabellen till mer än 967 m/s. Sen får man väl anta att man själv inte får riktigt så höga siffror i verkligheten? Inte ens "glädje-Quickload" säger mer än 959 m/s med MRP (som är det krut som ger max prestanda med denna kula enligt QL) vilket i verkligheten nog blir nåt i stil med 930 m/s på kronografen.

Å andra sidan har jag haft uppe V-Max 87 i 987 m/s i minusgrader med 66 cm pipa vilket enligt QL "motsvarar" 955 m/s med 58 cm pipa. Å tredje sidan är väl Sciroccon en klart hårdare kula än V-Max.

Inte för att vara glädjedödare på något sätt, utan bara lite input :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har lite svårt att se hur du ur tabellerna kan utläsa att du kan ladda en Scirocco 90 till 1000 m/s? För det första finns ju inte just den kulan med, och för det andra laddas ingen 90-grainare i tabellen till mer än 967 m/s. Sen får man väl anta att man själv inte får riktigt så höga siffror i verkligheten? Inte ens "glädje-Quickload" säger mer än 959 m/s med MRP (som är det krut som ger max prestanda med denna kula enligt QL) vilket i verkligheten nog blir nåt i stil med 930 m/s på kronografen.

Å andra sidan har jag haft uppe V-Max 87 i 987 m/s i minusgrader med 66 cm pipa vilket enligt QL "motsvarar" 955 m/s med 58 cm pipa. Å tredje sidan är väl Sciroccon en klart hårdare kula än V-Max.

Inte för att vara glädjedödare på något sätt, utan bara lite input :thumbsup:

Helt sant.

Blandade ihop det med datan på 80grs kula (spånade lite på att köra 80grs TTSX som jaktkula) och det anger ju Lapua 1002m/s för med N550.

80grs kulor går dessutom att ladda med N140 vilket borde ge en mild mynningsknall.

Har för mig att jag laddade Blasern och 90grs BT med N160, pipan var 57cm och mynningsknallen kändes inte så hiskelig.

Äh, den får nog fan bli kvar i 243win, det blir nog både billigare och smidigare.

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en halv ask TTSX liggande här hemma som kanske kan doneras vid lämpligt tillfälle då jag nog inte avser använda den kulan ;)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en halv ask TTSX liggande här hemma som kanske kan doneras vid lämpligt tillfälle då jag nog inte avser använda den kulan ;)

Hade tacksamt mottagits :smile:

Mina nya funderingar går i stil med 80grs TTSX för jakt och en 75-80grs övnings/varmintkula upptill, typ V-Max eller liknande. Har ju startat en rävåtel vid sjön på Hyltan.

Tack än en gång mannen!

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu ska ni få höra!

Bli nu inte förvånade och trilla av stolen då jag gjort ett "lappkast" (som vanligt) ;)

Jag och Robban har i samråd kommit fram till att låta denna bössan vara kvar i 243win tills jag skjutit slut den här första pipan och då bör jag vid det laget veta om denna bössan är något jag vill satsa på. Det är onödigt om Robban ska lägga massa tid och energi och jag ska lägga pengar på något som jag inte vet om jag trivs med. Alltså blir det ingen XC för mig, ännu.

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Robban är bara lat och vill inte skruva :wink:

Jodå, han var mer än måttligt sugen. Men han har börjat "känna mig" vid det här laget och att vapnen sällan blir så gammla hos mig så det var nog mer en god tanke från hans sida ;)

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du är inte ensam :biggrin: Fick hem min Tikka 595 243 idag. Tung var den även fast pipan har vanlig jaktprofil men jävlar så skönt spett. Monterade på Burriskikaren på den så får man skjuta in då det blir lite varmare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej Joacim. Jag har faktiskt en ganska tung klass2 bössa. En Remington sps taktical i 223 och det enda negativa jag hittar med den är just det att lådan känns lång fast det är en short. Köpte den då  avkomman kom på att han också ville ha en bössa man drog i efter att ha provat Mad Mikes 243a. Men måste nog säja att jag har lika roligt jag med den. Den är toppad med en Burris med tds tror jag det heter lite lättare för pöjken då han slipper klicka

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Joacim. Jag har faktiskt en ganska tung klass2 bössa. En Remington sps taktical i 223 och det enda negativa jag hittar med den är just det att lådan känns lång fast det är en short. Köpte den då  avkomman kom på att han också ville ha en bössa man drog i efter att ha provat Mad Mikes 243a. Men måste nog säja att jag har lika roligt jag med den. Den är toppad med en Burris med tds tror jag det heter lite lättare för pöjken då han slipper klicka

Tjenare,

Jadu, har själv en del erfarenhet av en LTR i just 223 som en polare hade ett tag. Där hade både jag och han en del problem som följd av att lådan var onödigt lång och längdstoppet i magasinet som var typ ett böjt plåtbleck var ju inget att hurra för och skapade problem ibland.

Valde därför att gå på en lite längre patron för att fylla ut lite bättre i magasin och låda. Vi får väll se om det är ett klokt eller dumt val.

Fasiken så kul att kunna skjuta ihop med sonen :thumbsup:

Själv har jag bara haft med flickvännens systersöner ut, men de börjar bli stora nu (tiden går för djävlar fort) de fyller 16 och 19år iår och det är annat som drar och tar upp allt mer tid för de.

Lilltjejen här hemma är ganska sval inför vapnen.

Kommer nog själv faktiskt att köra just ett Burris med "ballistic plex" till 243an. Behöver inte vara värre än så, det kunde jag ju säkert konstatera första året med min 6mmBR då det sköts 5 rådjur och 4 rävar på bara någon vecka. Då hade jag ett 4,5-14x42 med "ballistic plex".

Ha det gott och skjut rakt ;)

Mvh

Joacim

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaha då har man hämtat hem bössan då.

Känns helt ok även om den är så lång att inget vapenfodral i hushållet sväljer den.

Har slängt på et par ganska smäckra fästen som jag lyckades hitta i gömmorna. Fick låna ett äldre Burris fullfield 4-12x40 med dot riktmedel av kompisen, det är ju alltid en början för att fresta lite på 80 & 200m vallarna.

Slängde på en stockpack också, vi får väll se om den behövs eller ej när kikaren kommer på.

Här är en bild på den tillsammans med "storebror" i 308win.

post-2176-13622343444512_thumb.jpg

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fan vilken snygg laminatstock på 308:an!!! :wub:

Problemet med piplängden på 243:an känns igen. Som tur är transporterar jag ändå alltid min i en drag bag som även fixade TRG:n (dock endast utan broms). Mina övriga vapenfodral har inte en chans ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fan vilken snygg laminatstock på 308:an!!! :wub:

Problemet med piplängden på 243:an känns igen. Som tur är transporterar jag ändå alltid min i en drag bag som även fixade TRG:n (dock endast utan broms). Mina övriga vapenfodral har inte en chans ;)

Tack polarn ^_^

Jadu alla har vi olika lösningar på längproblematiken, du väljer drag bag och jag väljer svarven :D;)

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Shit vilka vackra puffror :yes: själv går man i väntans tider :yucky:

Tackar.

Jo, det känns ganska bra måste jag säga. Ska bara få hem laddverktyg till 243an så man kan komma igång och börja skjuta. Måste se till att banta ner piplängden också, 243an är fördjävlar lång nu :P

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...