Persson60 Posted April 22, 2013 Posted April 22, 2013 roligt att hämta valpen! med en så hund lär jag väl börja bygga ett kylrum till hösten. Quote
Persson60 Posted April 22, 2013 Posted April 22, 2013 Vildsvinen här i norduppland börjar bli så skraja att dom börjat skallra tänder, så det låter som marackas uti skogen! Quote
Styckjunkarn Posted April 25, 2013 Author Posted April 25, 2013 5 1/2 veckor gamla SmålandsJämtar.attachment=50809:PIC_0383.JPG] 1 Quote
Styckjunkarn Posted April 28, 2013 Author Posted April 28, 2013 6 Veckor gamla och det är fullt ös mest hela tiden. Quote
Styckjunkarn Posted May 10, 2013 Author Posted May 10, 2013 Nyvaken valp (Chili) efter veterinär besök. Besiktning OK, Vaccinerade OK, Chippade OK. Quote
Styckjunkarn Posted May 18, 2013 Author Posted May 18, 2013 3 Tikar och en Hane är kvar. Helt underbara valpar med härlig mentalitet. Helt orädda och drar iväg med nosen i backen. Skall bli fantastisk roligt att följa dessa på deras jaktbana. Den gamle gårdskatten har redan gett upp och flyttat till grannen 1km bort. Quote
Styckjunkarn Posted May 29, 2013 Author Posted May 29, 2013 Nu är det bara min tikvalp och två tikvalpar kvar. Vilket psyke, totalt orädda. Kan bara ta ut dom en och en, annars drar dom iväg för långt. Alla söker min kontakt och lystrar på inkallning. Skall försöka ta hem något roadkill och låta dom spårträna lite. Fläskbitarna har dom vuxit ifrån Många har hört av sig men deras semesterplaner rubbas av valpköp vid denna årstid. Fattar ingeting,,,vad kan vara viktigare än jakthunden? 1 Quote
Styckjunkarn Posted June 24, 2013 Author Posted June 24, 2013 Nu har alla valpar fått nya hussar och mattar. Dvs alla utom Reya som stannar här. Så roligt att gå med henne då näsan är i backen i stort sett hela tiden. Tyvärr har jag inte hittat något lämpligt (färskt) roadkill att spåra med. Så det har blivit en gammal torr älgskank som blötts upp och släpats omkring med. Inga problem går som på räls. Quote
Styckjunkarn Posted July 29, 2013 Author Posted July 29, 2013 Så här ser lilltiken "Reya" ut som vi behöll själva, 4månader på bild. Igår när husse och Jämttiken tog en simtur tog Reya mod till sig och simmade ut till mig, ca 60 meter. Blev förvånad att hon vågade då hon aldrig varit i vattnet tidigare. Fast när hon kom fram föredrog hon åka snålskjuts på gammeltikens rygg hem Quote
Styckjunkarn Posted August 27, 2013 Author Posted August 27, 2013 Fantastiskt roligt att få in alla positiva signaler från valp/hund ägare, från kullen. Lille Ragge råkade visst att stånda en Tjur under skogsrundan och en stolt husse filmade den 5 1/2månader valpen(allt slutade bra) Lilla Norma driver redan med skall 5-10 minuter, Lille Skarp har utan tvekan vid 4 månaders ålder luktat och bitit i ett Björnskin osv Tack alla valpägare för den fina responsen och återknytningen Genomgående reflektion från samtliga tycks vara att dom verkar i det närmsta totalt orädda Detta bör ses som en liten signal om att vi inte behöver forcera deras jaktliga egenskaper utan kanske lägga ner extra krut på lydnaden. Annars är nog risken stor att man står där med en jaktidiot som jagar helt utan kontroll. Med påtvingade lokalkännedomar om kommungränserna Fortsätt gärna att återknyta utveklingen på kullen. Tala också om ifall jag får ev lägga upp filmer eller annat material som jag tacksamt mottager. Quote
Styckjunkarn Posted October 18, 2013 Author Posted October 18, 2013 Reya 7 månader lite trött efter sin första älg. Quote
Styckjunkarn Posted August 30, 2014 Author Posted August 30, 2014 Fick ett härligt samtal från Normas husse. Unghundstiken går för fullt och nu senast 1,5 timme arbete med Gris Quote
Styckjunkarn Posted December 27, 2014 Author Posted December 27, 2014 Haft turen att bli inbjuden att jaga ihop med Norma idag. Har aldrig sett en så pass ung hund arbeta så medvetet. Söket är rutinerat och effektivt. Har fått liknande åsikter om flera av de andra valparna, så det är bara att konstatera att denna gången blev mixen av Jämte/Smålandstövare lyckad. Hur gick jakten då? Jodå Norma hittade Gris och fick dom att ta det ödestigra beslutet att visa sig för Husse. Samt såg till att en påskjuten kunde avfångas. Kort sagt betyg MVG. 1 Quote
Recommended Posts