Hoppa till innehåll

Funderingar kring vildsvin och beväpning


Henrik

Recommended Posts

Detta leder mig osökt in på tankarna på vad forumet anser om fenomenet hydrostatisk chock och huruvida det existerar - vad anser forumet om detta?

Håller det inte för osannolikt att det existerar.

Man vet att hjärnan är väldigt känslig för snabba tryckändringar=medvetandeförlust.

Man vet att vätskor är väldigt bra att förmedla tryckskillnader snabbt.

why not?

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oftast skjuter jag 308, och travar knall fall ovan på varandra. Placerigen som avgör. Med skott genom hjärta lunga så har jag sett skillnad på 7,62 och 8mm som jag också har skjutit mycket med. Den mindre kulan ger tiotalet längre flyktsträcka i snitt. Sen har jag polare som skjuter med 6,5 och där är snitt sträckan längre igen. Men alla dödar.

Har prövat Partision också men gått ifrån den, får mycket bättre resulatat med typ Alaska och Mega.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har själv alltid trott att tung grov kula skulle välta grisarna bättre så därför har det istort sätt jämnt stått en 9,3x57 i mitt skåp men dom senast 10 skjutna grisarna är nedlagda med 308 laddade med mjuk kula den nasse som gått lägst tog sig ca 2m medans 9,3 grisarna hade ett snitt på 50m med likvärdiga träffar. I 9.3an provade jag Alaska både gamla och nya, Silverblixt ,Vulkan och oryx. Spelade ingen större roll dom gick lika långt. Jag är iallafall överbevisad av mej själv att mindre kaliber med rätt kula är medicin för gris

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man vet att hjärnan är väldigt känslig för snabba tryckändringar=medvetandeförlust.

Man vet att vätskor är väldigt bra att förmedla tryckskillnader snabbt.

why not?

/Mike

Hjärnan är känslig för förändringar i intrakraniellt tryck på så vis att medvetandeförlust inträder när blodtrycket är lägre än trycket inne i kraniet. Ett direkt dödande skott med knall-och-fall effekt kan nog snarare hänföras till stora skador på kärlstrukturer eller själva hjärtat med blodtrycksfall som konsekvens. Det som kallas för lungskott är snarare skott mot stora blodkärl, med ovan beskrivna konsekvenser. Att då bondade kulor kan råka segla igenom utan att trasa sönder något stort kärl och då ge en långsam död någon gång då och då verkar ju inte osannolikt, på så sätt som har beskrivits i tråden.

En intressant aspekt är att det finns teorier om att man kan svimma på delvis reflektorisk väg, då hjärtat när det "pumpar tomt" vid ett snabbt blodtrycksfall är försett med sträckkänsliga nervändar, som förser nervsystemet med information om vad som är på väg att hända. Detta ger en avsvimmning med genast lättare förhållanden i liggande för cirkulationssystemet. Detta senare vet jag inte hur dokumenterat det är, men teorierna finns där.

Jacob

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har själv alltid trott att tung grov kula skulle välta grisarna bättre så därför har det istort sätt jämnt stått en 9,3x57 i mitt skåp men dom senast 10 skjutna grisarna är nedlagda med 308 laddade med mjuk kula den nasse som gått lägst tog sig ca 2m medans 9,3 grisarna hade ett snitt på 50m med likvärdiga träffar. I 9.3an provade jag Alaska både gamla och nya, Silverblixt ,Vulkan och oryx. Spelade ingen större roll dom gick lika långt. Jag är iallafall överbevisad av mej själv att mindre kaliber med rätt kula är medicin för gris

Jag säger inte emot dig men varför inte ta samma kula i 9,3an, då har du ju ett riktigt svar!

Nu som nån sa är ju kulor i samma fabrikat olika i olika kalibrar, men om en oryx 180 grain i 308 dödar snabbare än en oryx 232 grain i 9,3an så är ju 308 effektivare.

Sen tror inte jag på det , men då är det upp till mig att testa!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag säger inte emot dig men varför inte ta samma kula i 9,3an, då har du ju ett riktigt svar!

Nu som nån sa är ju kulor i samma fabrikat olika i olika kalibrar, men om en oryx 180 grain i 308 dödar snabbare än en oryx 232 grain i 9,3an så är ju 308 effektivare.

Sen tror inte jag på det , men då är det upp till mig att testa!

Varför ska vi testa vad du vill ha svar på?

Står dig fritt att genomföra testen själv,tänker du använda dig av kulorna ovan så har du dock någon helt annan teori som skalla provas då ingen är särskilkt blöt eller har ett högt V0.........

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mike: om du extrapolerar dina erfarenheter kring detta, vad blir då den "optimala" grispatronen utan att springa upp på alltför mycket rekyl? Snackar vi 270 WSM och SST eller vad kan det röra sig om tror du?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag säger inte emot dig men varför inte ta samma kula i 9,3an, då har du ju ett riktigt svar!

Nu som nån sa är ju kulor i samma fabrikat olika i olika kalibrar, men om en oryx 180 grain i 308 dödar snabbare än en oryx 232 grain i 9,3an så är ju 308 effektivare.

Sen tror inte jag på det , men då är det upp till mig att testa!

Vad jag menade va att det är lite övertro på grova kalibrar. Har kommit till den insikten att det är bättre med liten och rapp istället för stor och slapp :woot:B)
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kaliber mellan 6,5-7,62 som levererar en140/ 150gr konventionell kula med ett V0 runt 880-920m/s.

/Mike

Ja...det är väl inte för inte som 7x64 är vanligaste kalibern i Tyskland...laddad med nån Brenneke Kegelspitz, TIG, TUG, H-mantel edyl konventionell kula i de vikterna du nämner. Men i Sverige måste det minsann till elefantkaliber åt grisarna :lol:

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag använder 9,3x62 vid drevjakt och eftersök för att det är anslagsenergin som stoppar djuret.

Vid pyrsch så används 308w ,gör ett mycket bra jobb.

Dom djur jag skjutit med 9,3 har maximalt gått 2-3 m annars på plats.

9,3=Lapua mega 18,5 gr

308w= Sako hammerhead 13 gr

308w= Sierra varmint 7,13 gr 1000m/s

Tog hand om en Kronhjort skjuten med 6,5 ,bra skott bakom bogen men gick 200 m . men fy vad den slår sönder.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Svårt att se hur 150gr SST 7,62 i +900m/s skulle kunna vara bättre grismedicin än 180gr AccuBond 7,62 i 900m/s? Särskilt med tanke på att den senare garanterat har betydligt större möjlighet att ge genomskott samtidigt som den ger en minst sagt spektakulär chockverkan. Jag har skjutit runt 20-25 grisar med denna medicin och samtliga har blivit på platsen. Enda nackdelen är köttförstöringen... Men den hade ju knappast varit mindre med SST...Av den anledningen laddar jag numera 300WM med 200gr Rhino.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här händer det en hel del :cool:

Jag har inte riktigt hunnit hänga med de senaste dagarna men det torde ändå vara dags för en liten uppdatering. Igår genomfördes obduktionen a k a styckningen och då hittades ingen av de sammantaget fyra 156 grains oryx som grisen träffats av.

Däremot återfanns Felix 12.7 grams TMR som haft en rätt tuff resa, den träffade i tjockhalsen men under ryggraden och återfanns i ena bogen (tror jag, jag var inte själv närvarande vid obduktionen). Jag vet inte vad den av vissa så omhuldade restvikten blev men en bild på kulan kan ni såklart få.

TMR_Felix.jpg

Min ursprungliga förvåning var att av de fem skotten som skjutits så var i vart fall fyra rätt vettigt placerade, trots detta var grisen förvånansvärt pigg och kry efter 45-50 min. Förvåning nummer två infann sig när vi tog ur grisen och såg hur stora de invärtes skadorna var.

Efter att ha läst igenom de flesta inläggen och försökt rekapitulera mina egna tidigare erfarenheter så kan jag konstatera att den kombination som jag egentligen har skjutit allra mest klövvilt med (så länge som vi pratar klass 1 laddningar) är nog 150 grains piller ur någon 308 win i 880-890 m/s. Kulorna har dels varit lite blötare som t ex BT eller Scirrocco men också en hel del TSX/TTSX, effekten av dessa kombinationer har varit såpass god att jag i allt mindre omfattning kommit att använda min 9.3x62. Den laddning som jag annars har mest erfarenhet avv i 9.3x62 är 250 grains kulor i 790-800 m/s och oftast har dessa varit BT även om jag också skjutit en del TSX med samma kulvikt.

Om jag vågar mig på att jämföra effekten av dessa båda laddningar (150 gr .308 @880 m/s och 250 gr .366 @800 m/s) så har inte skillnaderna varit dramatiska. jag har int sett några avgörande skillnader i flyktsträckor men däremot så upplever jag att viltet tecknar mer i skottet vid den grövre laddningen. Under säkert 7-8 års tid var 150 grains Scirrocco min standardladdning och den enda anledningen att jag bytte var att jag ville prova något nytt och inte minst lära mig nya saker, ett tag provade jag 200 grains laddningar (accubond och oryx) i ca 850 m/s ur 300 mag men upplevde inte någon större skillnad på hur viltet betedde sig efter att jag skjutit på det.

hmmm... det här får mig att börja fundera över varför jag egentligen övergav min gamla 308 win laddning som standardbeväpning. Även om jag provat en del annnat under senare år so varit nästan lika bra kan jag egentligen inte erinra mig att något varit väsentligt bättre.

När det gäller 6.5x55 så tycker jag mig få bättre effekt av 140 accubond i 850 m/s än vad jag kan påminna mig att jag fick med 156 grains kulorna.

Mycket intressant!

Henrik

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är säkert kul att prata om olika kulor och laddningar, men det har jag aldrig tagit någon större notis om... Jag kommer att hålla mig till Oryx så länge den gör sitt jobb med en kula i grisen! Faktiskt sant att så är fallet på de grisarna jag skjutit! Än så länge ingen skadeskjutning... eller bom! :sleep:

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är säkert kul att prata om olika kulor och laddningar, men det har jag aldrig tagit någon större notis om... Jag kommer att hålla mig till Oryx så länge den gör sitt jobb med en kula i grisen! Faktiskt sant att så är fallet på de grisarna jag skjutit! Än så länge ingen skadeskjutning... eller bom! :sleep:

Man kan ställa frågan också, hur många "vill" att deras kombination ska vara den ultimata.

Själv så nöjer jag mig med att se vad som händer. Tar 308 då den är vanligast. Med Vulkan dör dom, med Coreloc dör dom, med Lapua dör dom, Alaska dör dom, Nosler dör dom av, Oryx dör dom inte av :) fast enligt vittnesmål så gör dom det, snabba kulor dödar dom, långsama kulor dödar dom osv.

Min önskan är långsamma tunga kulor, så jag laddar 200gr Mega med 43 gr VV140. Och dom dör av det. Största 140 kg galt genom skulderbladen på 70 meter, vart på plats. Restvikt? äha det ska vara hål rakt igenom så den kulan går inte att hitta för vägning :) Fast skott genom pannbenet så hittas kulan i manken, kalskottpelaren i flisor, restvikt? några grains :)

Tror att dom flesta sk jaktammo funkar.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror många blir fanatiker och stirrar blint i tabeller och scheman, istället för att hålla sig till en kula/laddning. Nu vet jag att alla vapen inte skjuter likadant med samma kula, men det räcker att testa oss fram vilken som passar vårt eget vapen, genom att prova sig fram med den fabriksladdade ammunitionen som finns!

Min Tikka skjuter konstigt nog bra med var jag än stoppar i loppet och det vet jag andra som berättar likadant. Det blev oryx tack vare jag fick 4 paket gratis från Norma. Jo. jag gjorde lite reklam...

Jag har aldrig ångrat mig och det är nästan skrämmande hur bra det har gått!

Som sagt är det inte säkert att andra vapen skjuter lika bra med oryx och vad jag läst, verkar det så ibland. Jag hade i mina ägor en Husqvarna 1640 som jag testade en gång på grisjakt och det gick inte alls bra. Jo, grisen dog direkt, men kulan hade vinklat på ett märkvärdigt sätt i grisen. Bössan såldes omgående..

Har även en Sako i kal. 6.5 som jag verkligen hade problem med till en början. Provade flera kulor och till slut var det bara vulcan som höll måttet. Sämst gick det med lapua mega...

Jag vet att många laddar själv, men det går ibland till överdrift i jakten på den ultimata kulan/laddningen... Inget ont till er som har det som hobby och jag vet flera kompisar som laddar själva!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

.......Jag hade i mina ägor en Husqvarna 1640 som jag testade en gång på grisjakt och det gick inte alls bra. Jo, grisen dog direkt, men kulan hade vinklat på ett märkvärdigt sätt i grisen. Bössan såldes omgående.

........

Varför det? Alla kulor kommer att hitta på hyss förr eller senare om man bara skjuter tillräckligt mycket vilt med dem. Sedan att vissa kulor har "mer otur än andra" är en annan femma. Men kulan vet inte ur vilken hylsa eller pipa den skjuts.....

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Reagerade på samma sak, du bytte en bössa för att en kula vinklade i ett djur, en kula som du skjutit ~200 vildsvin med utan problem?

Inte för att bössbyte kräver anledning men ändå. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför det? Alla kulor kommer att hitta på hyss förr eller senare om man bara skjuter tillräckligt mycket vilt med dem. Sedan att vissa kulor har "mer otur än andra" är en annan femma. Men kulan vet inte ur vilken hylsa eller pipa den skjuts.....

T

Ja, nästan 200 grisar talar ett tydligt språk... Sen tar jag ut och vädrar Husqvarnan en gång och vad händer? Nä, med den bössan försvann självförtroendet ganska så omgående.. Sen var ändå precisionen under all kritik och jag lyckades aldrig få bättre träffbilder än en snusdosas storlek på 100 meter. Tikkan och Sakon skjuter nästan hål i hål...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oryx är jag allergisk mot efter att använt den på ett 30talet dovhjortar. Kulor som delade sig, vinklade i djuren och inte expanderade öht. Sen tappade jag tron på den kula, och tappad tro är en parameter att ta hänsyn till i valet av kula...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Svårt att se hur 150gr SST 7,62 i +900m/s skulle kunna vara bättre grismedicin än 180gr AccuBond 7,62 i 900m/s? Särskilt med tanke på att den senare garanterat har betydligt större möjlighet att ge genomskott samtidigt som den ger en minst sagt spektakulär chockverkan. Jag har skjutit runt 20-25 grisar med denna medicin och samtliga har blivit på platsen. Enda nackdelen är köttförstöringen... Men den hade ju knappast varit mindre med SST...Av den anledningen laddar jag numera 300WM med 200gr Rhino.

Bättre är väl kanske inte fallet, men jag har inte svår att se att åtminstone möjligheten finns att de skulle vara jämförbara. Har du sett kaviteter skjutna i kalibrerad testmedia för båda kulor i den aktuella hastigheten? Är det inte möjligt att 1000 J försvinner i backen bakom djuret med 300 WM och att energiavlämningen blir ungefär den samma i djuret? Och om de ändå lägger sig på platsen spelar det väl ingen roll om det blir genomskott och blodspår? Och allt detta till priset av betydligt mindre rekyl?

(För övrigt håller jag med om att Accubond är en mycket bra kula)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu blir jag intresserad av hur ni menar att energiavlämningen som sådan påverkar viltets hädanfärd?

Som jag har uppfattat terminalballistiken av idag så är det bara sårskadans storlek och placering som är relevant. Teorierna om både "Energidumpning" occh hydrostatisk shock har visat sig svåra att leda i bevis och såvitt som jag förstår det är de idag i princip avförda från den terminal ballistiska dagordningen.

Henrik

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...