Jump to content

Funderingar kring vildsvin och beväpning

Henrik
 Share

Recommended Posts

Samma anslagsenergi på två kulor i olika kalibrar så måste(enligt mig) den grövre döda mer!

Inte om de expanderar olika mycket... vilket till och med samma kula typiskt gör i olika kalibrar.

Nu fattar jag nada!

Så en nf kula i 6,5x55 och 150 grain ger samma resultat som en nf kula i 9,3x62 och 250 grain ?

Samma fart på båda kulorna!

Jag har ingen erfarenhet av att skjuta gris, men en del andra kanske relevanta kunskaper och hoppas kunna tillföra något. För att lungorna ska kollapsa krävs ingen kommunikation mellan brösthålan och omvärlden, det räcker med att göra hål på luftförande delar av lungan. Ska en övertryckspneumothorax som det heter utvecklas så är en förutsättning att trycket inte kan utjämnas med atmosfärstryck, utan luft sugs in för varje andetag för att inte kunna evakueras vid utandning. Detta föranleder ett högt tryck i brösthålan med katastrofala effekter då blodet inte kan komma tillbaka till hjärtat från de stora venerna - trycket i dem är lågt och kommer i ett sådant här läge att överstigas av trycket inne i brösthålan- och blodtrycket faller. Detta är ett av sätten penetrerande våld dödar. Ett stort hål utåt ger en sammanfallen lunga som inte kan ventileras, men detta är enbart dödande på några minuters sikt då syret i lungorna tar slut. Med viss bevarad ventilation av lungorna kommer det ta än längre tid.

Vidare lär storleken på hålet i bröstkorgsväggen inte göra någon större direkt skillnad på blödningen, utan det är storleken på skadan på träffade organ och därmed sannolikheten för att ett av de många stora kärlen i brösthålan träffas. Om blodet hamnar i brösthålan eller i vitmossan gör nog ingen skillnad för blodtrycksfallet så att säga, även om det senare lättare gör att man kan leta upp vad man nu skjutit på.

Ett stort utgångshål lär förstås vara föregånget av en stor sårkanal...

Vad detta skulle föranleda för val av kalibrar osv vete katten, men en del av resonemangen i tråden stämmer inte helt och grumlar kanske bilden lite för den med mer erfarenhet än mig.

Med vänliga hälsningar

Jacob

Jag tänkte skriva ett liknande inlägg men orkade inte, men instämmer med i stort sett allt du säger, utifrån mina medicinska kunskaper.

Som jag skrev tidigare så menar jag att hastighet och kulkonstruktion har större betydelse än vad som står stämplat i botten på hylsan.

Mig veterligen vet ingen kula ur vilken hylsa den sköts. Att diskutera kalibrar är meningslöst det enda som skiljer är farten. Och den kan variera inom kalibern med.

Angående min förmåga att hantera grövre kalibrar så kan jag krasst konstatera att absolut skjuter jag bättre med klenare än grövre,tror det är få personer på dettta forumet som hävdar motsatsen och är seriösa :wink:

/Mike

Motsatsen är att man skjuter bättre med grövre än klenare. Givet att man håller vapenmässiga parametrar så lika man kan så torde det vara få som klarar det - då är den klenare bössan kass....

Men undertecknad har ingen mätbar skillnad mellan 6,5 och 9,3 sett till resultatet på älgen. Vapnet en 202. Den enda mätbara skillnaden är att jag med 9,3pipen inte hinner med tre skott per löp, det gör jag relativt ofta med 6,5. Men det är den enda skillnaden....

T

Å andra sidan har inte inte 7mm Rem Mag mycket högre E0 än en .30-06 i vissa laddningar, och 9.3x62 lämnar ju mer energi än 7 mm Rem Mag

Personligen skulle jag vilja´gå ifrån det allmänna begreppet anslagsenergi och istället ha en formel för överföringsbar anslagsenergi baserat på kulans konstruktion.

tex min A-maxladdning i min 308 har ett E0 på 3900

En maxladdad 250gr Lock Base skjuten ur en 338WM har ett E0 på 5400

Vilken av de två som överför mest energi i ett mjukt mål är ju solklart,vad jag vill ha sagt är att energi som är bundet i olika hög grad i kulan är värdelöst om man inte avser att penetrera någonting från "Stem to stearn" :wink:

/Mike

antagligen så hade du inte råd med en riktig bössa :smile:

Jo faktiskt, för en gång i livet så var det inte plånboken som satte gränsen för inköpet.

Tror faktiskt inte att Torsbo har något vapen inne som inte hade gått att cacha ut på direkten :cool:

Absolut! jajemensan!Jomenvisst!

Dock är väl 780m/s den nominella hastigheten för 156gr kulor :wink:

Mina 140gr SST kulor lämnar mynningen med 870m/s.

Mina 150/155gr SST/Amax kal .30 lämnar mynningen med 900/890m/s

/Mike

Mina 7mm 156gr slappar in på runda 850 om jag inte mins fel.

Oerhört bra kula till ALLT vilt i Sverige.

Men ändå lär jag sitta med 9,3an i kojan :thumbsup:

//

Personligen skulle jag vilja´gå ifrån det allmänna begreppet anslagsenergi och istället ha en formel för överföringsbar anslagsenergi baserat på kulans konstruktion.

tex min A-maxladdning i min 308 har ett E0 på 3900

En maxladdad 250gr Lock Base skjuten ur en 338WM har ett E0 på 5400

Vilken av de två som överför mest energi i ett mjukt mål är ju solklart,vad jag vill ha sagt är att energi som är bundet i olika hög grad i kulan är värdelöst om man inte avser att penetrera någonting från "Stem to stearn" :wink:

/Mike

Jag hade just skrivit ett långt svar och så startade datorn om utan varniing på grund av uppdateringar. :verymad: Här kommer en kortare och sämre formulerad variant:

Jag reflekterade över samma sak, som en förklaring till varför 7mm RM visade kortare flyktsträckor än 9.3x62 med tanke på Exabits argument om energin. En 7 mm RM borde lämna betydligt mer av energin i djuret (Ex Scirocco II som ger en rejält bred sårkanal initialt - Dvs snabb energiavgivning - men som inte penetrerar jättedjupt i de hastigheter som gäller från en 7mm RM) medan 9.3:an (Som av vissa på forumet beröms ungefär för att den "ger bara ett litet hål, alltid genomskott och det blir ingen köttförstörelse") ger en relativt smal sårkanal (låg energiavgivning) och lämnar större delen av energin i backen bakom djuret.

Detta leder mig osökt in på tankarna på vad forumet anser om fenomenet hydrostatisk chock och huruvida det existerar - vad anser forumet om detta?

,62-2 mm hit eller dit tror jag själv inte ger snabbare avblödning eller tydligare spår. Jag har nu provat .458 och när det är närmare 12mm kula så har jag märkt skillnad på de djur jag skjutit hittills.

Jag började min jaktliga bana med en bössa i kaliber .308 win som jag stoppade i fabriksladdade oryx 11,7g. Tyckte att flyktsträckan på <100 meter var lite i mesta laget så jag köpte en bössa i kaliber 9,3x62 som jag provade både RWS Brennecke TUG och Norma Oryx men den enda skillnaden mot .308 jag märkte var att det var mer blod i spåret. Flyktsträckan var fortfarande densamma.

//Mekus

Mina 7mm 156gr slappar in på runda 850 om jag inte mins fel.

Oerhört bra kula till ALLT vilt i Sverige.

Men ändå lär jag sitta med 9,3an i kojan :thumbsup:

Men om du inte varit mörkrädd i kombination med rädsla att möta en sur gris under en gran 30 m från åteln?

:tongue:

Mvh!

Jag började min jaktliga bana med en bössa i kaliber .308 win som jag stoppade i fabriksladdade oryx 11,7g. Tyckte att flyktsträckan på <100 meter var lite i mesta laget så jag köpte en bössa i kaliber 9,3x62 som jag provade både RWS Brennecke TUG och Norma Oryx men den enda skillnaden mot .308 jag märkte var att det var mer blod i spåret. Flyktsträckan var fortfarande densamma.

//Mekus

Att dra slutsatser kring flyktsträcka är hopplöst för den enskilde då varje skott i sig är en helt unik situation som man i princip aldrig kan återskapa för att testa en annan kaliber. Ska man ner i flyktsträcka får man ägna sig mer åt var man sätter kulan..... Och jag kan ärligt talat inte se att flyktsträckan har påverkats av kalibern under de 30 åren jag jagat på. Möjligen så trillar viltet en aning fortare efter en 375:a än klenare kalibrar - men som sagt det är enbart slumpen, fråga igen om ett par år när jag skjutit mer med DS:en så tror jag att den uppfattningen är borta......

Däremot så blir det mer blod efter en grövre kula, och viltet ligger oftare stendött i löpan än att det ligger och spratlar när man kommer fram.

/T

"Det man inte träffar på skjutbanan träffar man inte i skogen heller" så kaliber och kulvalet är egentligen inte det väsentliga i denna frågan utan det är hur mycket man har tränat och "känner sitt vilt" dvs man vet var man ska placera skottet i viltet för bäst verkan.

Medicinarna har ju sagt sitt, så då får väl den avdankade matematikern säga sitt...

Man ska definitivt inte stirra sig blind på stapeldiagrammet och därefter säga att 7mmRM ger färre eftersök. Det hade räckt med ett eftersök till för att den skulle komma nästa sist i stället. Däremot ligger den uppenbart efter 6,5, men bara några små förändringar i antalet eftersök/antalet skott ger relativt stora förändringar procentuellt sett. Ska man sen ta med det faktum att grunddatan antagligen är inhämtad från ett färre antal jägare än det totala antalet skott och att vissa individer föredrar vissa kalibrar (det är ju den här diskussionen ett bra exempel på) så påverkar ju de individuella skyttarnas förmåga resultaten väsentligt.

Överhuvudtaget så känns det som att om man hade lagt till genomsnittlig flyktsträcka så hade nog detta underlag kunna säga betydligt mer. Som det är nu så känns det lite som ett höftskott: det pekar väl i rätt riktning, men en fullträff är det sannolikt inte...

Jag skulle gärna se samma undersökning fast med ett betydligt bättre underlag, kanske något man skulle kunna samla in härifrån?

/Patrik

Medicinarna har ju sagt sitt, så då får väl den avdankade matematikern säga sitt...

Man ska definitivt inte stirra sig blind på stapeldiagrammet och därefter säga att 7mmRM ger färre eftersök. Det hade räckt med ett eftersök till för att den skulle komma nästa sist i stället. Däremot ligger den uppenbart efter 6,5, men bara några små förändringar i antalet eftersök/antalet skott ger relativt stora förändringar procentuellt sett. Ska man sen ta med det faktum att grunddatan antagligen är inhämtad från ett färre antal jägare än det totala antalet skott och att vissa individer föredrar vissa kalibrar (det är ju den här diskussionen ett bra exempel på) så påverkar ju de individuella skyttarnas förmåga resultaten väsentligt.

Överhuvudtaget så känns det som att om man hade lagt till genomsnittlig flyktsträcka så hade nog detta underlag kunna säga betydligt mer. Som det är nu så känns det lite som ett höftskott: det pekar väl i rätt riktning, men en fullträff är det sannolikt inte...

Jag skulle gärna se samma undersökning fast med ett betydligt bättre underlag, kanske något man skulle kunna samla in härifrån?

/Patrik

Jag håller med, materialet lämnar en hel del i övrigt att önska. Populationen n är helt enkelt för låg för tre av kalibrarna för att man ska kunna dra några säkra slutsatser. Troligtvis också metodologiska brister och redovisningen lämnar en massa i övrigt att önska. Får väl erkänna mig skyldig till att inte tillräckligt kritiskt granskat siffrorna. Som Exabit sa igår i privat konversation: "Statistikern i en vill ju SÅ GÄRNA se ett tydligt samband" varpå jag svarade att det är lätt att stirra sig blind på staplarna och inte tillräckligt kritiskt granska det övriga jag nämnt. Vilket jag ju uppenbarligen inte gjorde.

Hade varit roligt om de utfört detta på ett mer vetenskpligt vis och bestämt sig för en skottplacering, redovisat kula/laddning osv, sett till att skyttarnas kapacitet med sina vapen var likvärdiga etc. Det finns med andra ord en massa okända variabler som vi inte vet hur de påverkar resultatet. Som jag sa tidigare så är min slutsats att man får vara försiktig att dra några långtgående slutsatser av materialet så som det ser ut nu. Dock har man nog t ex "goda skäl att anta" (Sic!) att 6.5x55 ger mer eftersök än 9.3x62.

Håller med om att det hade varit intressant att försöka sig på ett projekt här på jaktsidan med lite mer stringenta metodologiska kriterier och bättre redovisning och jag hade gärna hjälpt till med att försöka hjälpa till att utforma "studien".

Däremot förstår jag inte riktigt vad du menar med att ett eftersök till hade gjort att 7 mm RM hade hamnat näst sist, borde inte ett eftersök till gjort att den hamnat någonstans mellan .308 och .30-06 med en eftersöksprocent på omkring 9 %? (Länge sedan jag läste statistik (men detta verkar vara enkel matematik) dock så förklara gärna om jag tänkt fel). Du har ju dock en poäng ändå eftersom endast två eftersök till gjort att den hamnat tredje sist.

Bara en som nämner rillen som finns på kontinentala kulor är det fler som har erfarenheter av den funderar på att gå över till evo kulan i 9,3

Scharfrand...jawohl! :)

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

Ursäkta mad mike.

menar du på allvar att det är mer död i en 6,5a/308 än med 9,3 allternativen?

Eller har du inte samma kula i dessa kalibrar, eller skjuter du sämre med lite grövre?

+1

Skickat från min LT18i

Däremot förstår jag inte riktigt vad du menar med att ett eftersök till hade gjort att 7 mm RM hade hamnat näst sist, borde inte ett eftersök till gjort att den hamnat någonstans mellan .308 och .30-06 med en eftersöksprocent på omkring 9 %? (Länge sedan jag läste statistik (men detta verkar vara enkel matematik) dock så förklara gärna om jag tänkt fel). Du har ju dock en poäng ändå eftersom endast två eftersök till gjort att den hamnat tredje sist.

Sorry, du har helt rätt, tredje sist ska det vara. Eller egentligen fjärde från slutet, för jag tror att vi bägge undermedvetet har räknat bort 338 som orimlig, eller hur?

Jag får skylla på att jag försökte mig på huvudräkning strax före eftermiddagens kafferast... eller något annat som låter trovärdigt...

/Patrik

Ursäkta mad mike.

menar du på allvar att det är mer död i en 6,5a/308 än med 9,3 allternativen?

Eller har du inte samma kula i dessa kalibrar, eller skjuter du sämre med lite grövre?

Ser ingen anledning att tala nedlåtande till andra forumister,

så ursäkta Ozzian om jag ber dig om att låta bli det, Mikes inlägg var knappast svårt att förstå och ta till sig, att man sedan inte håller med i sak, det är upp till var och en. Angående din förmåga att hantera ett vapen har vi/jag ingen insikt, angående Mikes har jag en fullgod sådan, det är få som har hans kapacitet.

Jag noterar vad Felix skriver i ett inlägg ovan, det finns en anledning till att Partition fortfarande är kulan som man jämför andra emot, för egen del har jag haft så stora framgångar med Hornadys kulor, bland annat en 178 grains SST, som ger mig både djupverkan och splitteravgång i vilt,

för det är verkligen som många konstaterat, vildsvin behöver lite extra uppmuntran för att lägga sig på plats. Nu har jag inte skjutit så där läskigt många vildsvin, men de jag har tippat har alla fått en pil i bog, två bogar och eller genom ryggrad/taggutskott,

av förklarliga skäl och väldigt medveten strategi om att inte buka vildsvin så ligger jag långt fram i svingen på drevjakten, har även tränat så på Virå de gånger jag är där och kommer att fortsätta att göra det och min uppfattning är den att vi kan fnula om detta tills korna dör av uttråkning, de hjälper inte, varje situation är så unik och varje skottreaktion annorlunda att det är lönlöst.

Jag har erfarenheter av att skjuta med 270/286/320 grains laddningar ur x62 och visst dör viltet av träffar då med, men jag måste påstå att med undantag för 320 grains WL laddningarna är och var det mer död i 308:an, därtill skjuter jag sanslöst mycket snabbare med 308 Win, att jag föredrar att göra 3 hål med 308:an snarare än två med 9,3:an.

Slutligen, det här med stanskant, håller mig till svenska begrepp, det är förmodligen något som tål att utredas närmare, att återupptecka nyttan av. /CHristian

• Like 1

En kula som snabbt lämnar all energi i kroppen kan väl förväntas ge större sannolikhet till ”knallofall” men mindre marginal om den tidigt stöter på motstånd? Det är alltså en avvägning mellan dessa faktorer. Nyligen under en skyddsjakt sköt jag tre vildsvin (ca 65 kg levandevikt) med 9,3x62, oryx 18,5 gr. Jag filmade och man ser på filmen överhuvudtaget ingen skottreaktion på någon. Samtliga försvinner in i en tätning. Där ligger de döda sida vid sida. Men jag har heller aldrig varit med om att kulan INTE nått fram till vitala delar, oavsett skottvinkel och storlek på djuret. Och vid ett tillfälle har det räddat mitt liv. Hade jag å andra sidan t ex haft en hårt laddad, mjuk 6,5:a hade de tre grisarna kanske samtliga blivit på platsen, men de hade inte varit mer döda för det. Jag tycker helt enkelt inte att det är värt att offra tryggheten i att veta att kulan alltid når fram för att få knall och fall lite oftare. Håller förövrigt helt med Patrik L om att man inte får ta siffror som bygger på ett så litet underlag på för stort allvar.

Kulan du efterfrågar finns Torkel! Ja, inte ALL energi, men mycket energi lämnas initialt. Hederliga Nosler Partition i tillräckligt grov kaliber...häpp! Men mycket 'blydamm' blir det i viltet :mellow:

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

• Like 1

Ot

Christian -> Ser inget nedlåtande i Ozzians inlägg? Ifrågasättande - ja men nedlåtande - nej. Däremot så är inte tonen i ditt inlägg så långt ifrån den beskrivningen.

Vad gäller trådens ämne så har jag väl bara två saker att tillägga:

Grövre kaliber - större chans för bra blodspår.

Grövre kaliber - större chans för bra skotttecken.

Garantier för något av detta finns nog dock aldrig...

Flyktsträckorna ser jag ingen större skillnad på dock.

Detta baserat på egna skott och eftersök efter dessa och efter andras skott.

När jag skriver grövre kaliber så menar jag inte skillnaden mellan 6,5 o 7.62 utan snarare 6.5 och 9,3 eller 458. De älgar jag skjutit med 458'an har definitivt varit lätta att spåra och reaktionen när kulan nått kroppen har varit klart synbar om man säger så. Dock kan självklart inte några statistiskt säkra slutsatser dras då underlaget är för klent........ :wink:

• Like 2

I läsarens ögon således, ty jag läser något helt annat än vad du gör K9, oaktat vilket så ser jag Torkels inlägg som väldigt belysande, det är svårt att gå upp i kaliber på ett sådant sätt att man kan garantera omedelbar verkan, i varje fall om om man inte nyttjar blöta kulor.

En tråd med ett motsvarande innehåll rullar på RS, en 250 grains AB ur en x62 anges ha träffat i/genom lunga på en större gris som trots träffen var i så pass skick att den en stund efter skottet reser sig ur sårlega, nitar hunden, välter skytten och fullföljer med att spöa honom genom att slå med skallen, jägaren löste det tillsammans med hunden efter en kort stund men det förefaller vara lite väl intensiv jakt för min del. Jag föredrar mina vildsvin döda, tråden kom att handla om andra saker men jag fnular fortfarande på vad det är som gjorde att grisen ens fortfarande var vid liv, långt mindre kämpaglad, i denna tråd har en del framkommit en del som förklarar det hela. /CHristian

Ett klargörande.

Ingenstans har jag skrivit att 6,5 eller 308 är vad alla borde skaffa för en framgångsrik vildsvinsjakt.

Personligen har jag provat det mesta mellan 6,5-9,3 i diverse olika konfigurationer och med utgångspunkt från dom erfarenheterna och andra jag fått under mina yrkesverksamma år så har jag idag en klar bild på vad jag vill använda.

Jag väntar fortfarande på den dagen när de enligt forumet så vanligt förekommande galtarna med så tjocka broskpansar att en konventionell kula exploderar strax under skinnet visar sig,ännu har jag inte sett någon :wink:

Vad jag skriver är att jag med mina vapen under min jakt får bäst resultat med mjuka kulor i klena kalibrar med höga V0.

vad ni andra vill skjuta era vildsvin med är helt och hållet upp till er.

/Mike