Jump to content

22LR VS 22 Magnum

Teffek

Recommended Posts

Nu har jag ett litet problem här, har funderat fram och tillbaka lite kring att införskaffa en 22 Magnum under ett år nu och idag pratade jag med en kompis som hade en till salu för ett bra pris.

Just nu har jag 22an som mitt primära vapen på skyddsjakter ute på gårdarna, oftast är det kråk och måsfågel som jagas och då räcker 22an men ibland är det räv, grävling och gås som gäller och om jag då behöver kula brukar det bli 6.5an, sköt väl ca 40 gäss förra året varav iaf hälften med kula. Det finns ju dock oftast hus och skit i närheten så 6.5an är inte optimal och ibland är det helt omöjligt att använda den, skulle också vara skönt att ha en bössa jag kan använda på både kråkfågel och klass3 vilt vilket har fått mig att fundera kring 22magnum. Jag jagar också en hel del klass3 vilt i övrigt så bössan kommer nog inte stå skåpet och samla damm.

Men frågan kommer då utöver klassindelningen vad är skillnaden mellan en 22a och en 22 magnum? Tänker på räckvidd, vindpåverkan, effekt i viltet etc. Vad tror ni om säkerhetsaspekten? Dom platser där det finns hus som kommer ligga "i kulfånget" så finns dom på 400 m och ligger inte rakt i kulfånget utan kanske 30-40 m i sidled, det är alltså då om kulan vinklar mot något som det finns en fara för husen vilket gör att jag inte törs använda 6.5an. Sedan finns även ljudaspekten, en del platser är det inga problem med kulfång men jag står i närheten av hus tidig morgon /mitt i natten och dom som är i husen uppskattar inte att vakna av skottlossning. Hållen är från för långt för hagelbössan upp till ca 100 m ibland kortare om det är lättstörda människor i närheten men 100 m bör den väl klara av att döda en gås på?

Nu har jag ett litet problem här, har funderat fram och tillbaka lite kring att införskaffa en 22 Magnum under ett år nu och idag pratade jag med en kompis som hade en till salu för ett bra pris.

Just nu har jag 22an som mitt primära vapen på skyddsjakter ute på gårdarna, oftast är det kråk och måsfågel som jagas och då räcker 22an men ibland är det räv, grävling och gås som gäller och om jag då behöver kula brukar det bli 6.5an, sköt väl ca 40 gäss förra året varav iaf hälften med kula. Det finns ju dock oftast hus och skit i närheten så 6.5an är inte optimal och ibland är det helt omöjligt att använda den, skulle också vara skönt att ha en bössa jag kan använda på både kråkfågel och klass3 vilt vilket har fått mig att fundera kring 22magnum. Jag jagar också en hel del klass3 vilt i övrigt så bössan kommer nog inte stå skåpet och samla damm.

Men frågan kommer då utöver klassindelningen vad är skillnaden mellan en 22a och en 22 magnum? Tänker på räckvidd, vindpåverkan, effekt i viltet etc. Vad tror ni om säkerhetsaspekten? Dom platser där det finns hus som kommer ligga "i kulfånget" så finns dom på 400 m och ligger inte rakt i kulfånget utan kanske 30-40 m i sidled, det är alltså då om kulan vinklar mot något som det finns en fara för husen vilket gör att jag inte törs använda 6.5an. Sedan finns även ljudaspekten, en del platser är det inga problem med kulfång men jag står i närheten av hus tidig morgon /mitt i natten och dom som är i husen uppskattar inte att vakna av skottlossning. Hållen är från för långt för hagelbössan upp till ca 100 m ibland kortare om det är lättstörda människor i närheten men 100 m bör den väl klara av att döda en gås på?

Jag tycker att kan du skjuta med 22lr så kan du skjuta med 22wm men visst räckvidden är kansk det dubbla på en kula som sticker iväg.

men 6,5an är väl 10ggr värre?

Antingen har man kulfång eller inte!

du bör ju använda kula med bly och hålspets!

Kör alltid mjuka kulor på skyddsjakterna. En 22LR sticker ju inte genom en gås, vinklar och drar ytterligare 300 m och sedan genom en fönsterruta och skadar någon det kan ju en 6,5x55 göra. Jag känner att en 22wmr inte heller borde göra det men har inte mycket erfarenhet av kalibern.

Jag har också hört att 22magnum håller ihop träffbilderna dåligt, någon som har erfarenheter på det? Är ju inte så mycket över 100 m det ska skjutas på och 22an klarar det fint, t om så 22an faktiskt klarat längre avstånd än så men brukar försöka hålla mig inom 100 m.

Jag valde 22H. som mellanting till 22L-6,5,men som jag sa tidigare,har ingen aning om vilken typ av ammo ännu,har inte hunnit med att botanisera i det,har en 222 också men den använder jag nästan aldrig,kan bero på att det är en Finne! :pinch::yucky:

jag har en quad med 22 magnum pipa och jag kan skriva under att 22wm är kinkig på ammon jag testade väl 5-6 sorter innan jag hittade en som slår hyggligt tätt och bra på 100 m

Ja finnar ska man akta sig för :P Hos mig är det bara östeuropeér och Svenskar.

Jag har funderat kring 22H också men jag handladdar inte och skjuter mycket och har fått för mig att den ammon är rätt dyr?

jag har en quad med 22 magnum pipa och jag kan skriva under att 22wm är kinkig på ammon jag testade väl 5-6 sorter innan jag hittade en som slår hyggligt tätt och bra på 100 m

Hur tätt är hyggligt tätt då? Jag ligger ju och skjuter kajor som minsta mål, men har väl en spridning på ca 1-2 cm på 100 m med 22an vilket hittills har funkat för kajor.

Jag skjuter en del gäss med min 222 och det funkar fint :) Kör med v-max eller annan fragmenterande kula om du inte ska käka dem och om det inte är optimalt kulfång.

Hur tätt är hyggligt tätt då? Jag ligger ju och skjuter kajor som minsta mål, men har väl en spridning på ca 1-2 cm på 100 m med 22an vilket hittills har funkat för kajor.

jag skjuter 20mm som absolut bäst men ligger oftare på 30-40 mm med pmc så låg jag på 70-80 mm om inte mer

Jag skjuter en del gäss med min 222 och det funkar fint :) Kör med v-max eller annan fragmenterande kula om du inte ska käka dem och om det inte är optimalt kulfång.

Käkar dom inte själv men brukar ge bort köttet, sparar helst kött men visst har jag funderat på varmint till gässen.

jag skjuter 20mm som absolut bäst men ligger oftare på 30-40 mm med pmc så låg jag på 70-80 mm om inte mer

Då finns det ju en chans att få samma samling som 22an iaf men 30-40mm är lite väl på kajor, 70-80 är ju så man börjar tveka till räven också.

Då finns det ju en chans att få samma samling som 22an iaf men 30-40mm är lite väl på kajor, 70-80 är ju så man börjar tveka till räven också.

jo med det var skräckexemplet med pmc (poorly made crap är visst nått amerikanarna kallar dom)

Min quad skjuter 15-20 mm på 100m men jag kör med 50grains kulor.

Min quad skjuter 15-20 mm på 100m men jag kör med 50grains kulor.

jag kör med 30 gr kulor

vilken märke kör du med har testat en del men är cci tnt som min gillar bäst

Laddar man inte själv så går en 22 hornet bort direkt men annars så är den inte dyrare än en 22wm men betydligt mera flexibel både i kulval och räckvidd.

Känns som att jag alltid kommer tillbaka på det där med att ladda själv.

Det är dyrt att skjuta - ladda själv

Det finns massa kul kalibrar men så jäkla svårt eller dyrt att få tag på ammo - ladda själv

Det fan ett helvete å hitta övningsplugg och jaktplugg som samskjuter hyffsat - ladda själv

Jag känner mig inte riktigt helnöjd med någon ammo, allt är kompromisser, vill ha lite spec ibland som långsamma, snabba och mjuka etc - ladda själv

Ser dock att med rätt ammo verkar man endå kunna få acceptabel spridning, dock då baserat på ett väldigt litet underlag men ingen har ju sagt emot :) Så då kanske valet är, skaffa 22magnum eller börja handladda och skaffa 22 hornet.

Kör alltid mjuka kulor på skyddsjakterna. En 22LR sticker ju inte genom en gås, vinklar och drar ytterligare 300 m och sedan genom en fönsterruta och skadar någon det kan ju en 6,5x55 göra. Jag känner att en 22wmr inte heller borde göra det men har inte mycket erfarenhet av kalibern.

Jag har också hört att 22magnum håller ihop träffbilderna dåligt, någon som har erfarenheter på det? Är ju inte så mycket över 100 m det ska skjutas på och 22an klarar det fint, t om så 22an faktiskt klarat längre avstånd än så men brukar försöka hålla mig inom 100 m.

Jag har bara positiva erfarenheter av 22wmagnum, viktigt är ju som alltid att hitta bulor som går bra i vapnet. Sen ligger det mesta nog hos skytten, man kan ju hitta på alla slags ursäkter för en dålig träffbild men som sagt, är oftast vad som är bakom vapnet som är det största felet.

Kör på 22wm, riktigt rolig kaliber att skjuta med och hålspetskulorna har en otäck effekt i målet. Träffs du en räv i de vitala partierna så går den inte många meter. Självklart kan man diskutera i all oändlighet vilken kaliber och vapen som är bäst/bättre än 22wm men utifrån de kriterier du skrev tidigare så skulle jag köra på 22wm.

Jo det är väl det, då ska jag bara börja fundera på hur jag ska motivera att jag behöver en sådan också för licenshandläggaren lär gnälla och tycka att jag har en massa vapen redan.

Vad tror ni om motiveringen skyddsjakt inom sommarstugeområden och så lite signaturer ifrån sommarstugeägare om att dom blir störda då jag brassar på med 6.5an och hagelbössan men också av att kanadagässen ockuperar deras trädgårdar och badstränder? Eller kastar dom på mig en dämpade till 6.5an då tro?

Ja, får ägna en vecka åt att formulera min motivering och skaffa så mycket signaturer och intyg som möjligt. Vapenfetisch borde vara ett giltligt skäl till att skaffa massa vapen av alla dess slag tycker jag, kan t om lova dyrt och heligt att aldrig skjuta någon människa med det :P

Jag (CZ 453) samt en av mina vänner har haft vettig träffbild (~30mm) fram tills ~80m med 22wmr, sen har det uppnat upp över 5cm.

En annan vän höll ihop ut till 100m med sin Remington 597 med alla kulor som funkade på 50m.

Remington 597 har bl a brantare räffelstigning i 22wmr (de flesta fabrikanter har samma i 22lr som i 22wmr), men om det är det som gör skillnaden får ngn annan mer kunnig avgöra

Jag har haft två 22wmr och ingen av dem har jag fått till god precision i trots flertalet ammotester. Jag har dock både 17hmr och 222rem med splitterkulor som ger god effekt och minimal rikoschettrisk när man jagar som du beskriver, och denna kombo kan jag verkligen rekommendera!

Om du inte laddar, köp Hornady ammo laddad med v-max. Där har du riktigt god kvalitet för pengen. Millforce varmint line ska med ligga bra i pris vill jag minnas.

Vi har en quad och med 22 lr och 22 magnum och s¨å fort vi ska ut å jaga byter v pipa til magnumen och det är endel skillnad de negativa är att man behöver 2 sikten eller skjuta in varje gång :/ men 22 magnum är en väldigt stadig kaliber för 222 or

tja krav specen motsvarar 22WMR eller Hornet, men inte särskilt bra, båda kalibrarna kräver för bra penetration att det nyttjas lite hårdare kulor, typ 50 grains federal game chock i WMR eller 45 grains hp/sp i Hornet,

eller med andra ord kulor med risk för studs.

Alternativen är V-max laddade varianter 33/35 grain med risk för dålig verkan vid träff i vinge/knoge. paradoxalt nog skulle jag rekommendera en dämpad 222 re oaktat mer oljud så är den ökade energin en garant för att kulorna verkligen går i bitar.

Att äta gässen / ta till vara på dem får dock ske med mer eftertanke. /Christian