Jump to content

22LR VS 22 Magnum

Teffek

Recommended Posts

Håller med Christian. Satsa på en riktig centralantänd .22-kalibrig bössa, ladda själv och lägg på en ljuddämpare. 222 blir finfint. Jag säger som alla andra: Köp en Sako Vixen och lägg på en RCC lättviktsdämpare, du kommer inte att skjuta slut på den om du inte skjuter sanslöst mycket.. Den lär hålla lika länge som pipan.

Dom hårdare kulorna, har dom kraft nog att fortsätta ytterligare 200 m och sedan göra någon skada? Bommar jag hamnar dom i fullgott kulfång ute på åkrarna. Många skott lossas rakt framifrån då dom sträcker på sig, anser mig ha störst träffyta då så brukar invänta ett sådant läge. En del sker dock mot gås i vatten och då är det ju sidoskott. Eftersom det är skyddsjakt så är att ta hand om köttet lite sekundärt men det är ju alltid trevligt att ta vara på det man skjuter.

222 med dämpare och lätta kulor verkar också vara ett alternativ, jag känner att jag skulle vilja köpa in en drös med bössor och testa under ett par år, undra ifall det godkänns som skäl för minst 2 av varje 22-kaliber :P

Jag skulle nog rekommendera en klass trea. Men inte för att de skulle vara så mycket bättre än klass två. Utan för att diverse myndigheter hittar på allsköns konstiga regler. Rätt vad det är när du pga något skyddsvakts uppdrag söker skottlossningstillstånd så får du det bara på klass tre och fyra. Eller så får du för dig att jaga ripa på vårvintern...

Därför ska han givetvis ha en 17hmr också.;) funkar till ripa och även kommunal skyddsjakt eftersom de svänger sig med dispenser inom klassindelningen.

Angående skyttet på gås så försöker jag i regel skjuta där hals och kropp går ihop, eller högt i kroppen. Lungorna sitter ju som bekant utmed övre delen av ryggraden på fågel medan en stor del av bröstet är just bröstmuskel.

221 Fireball för den som vill vara värst i leken.

Dom hårdare kulorna, har dom kraft nog att fortsätta ytterligare 200 m och sedan göra någon skada? Bommar jag hamnar dom i fullgott kulfång ute på åkrarna. Många skott lossas rakt framifrån då dom sträcker på sig, anser mig ha störst träffyta då så brukar invänta ett sådant läge. En del sker dock mot gås i vatten ocoftersom det är skyddsjakt

2-3-400 meter minst, utan tvekan, studs är sjukt opålitliga. 17 hmr är väl klen för gås även om det går med bra omdöme och särskilt bra skytte, därav rådet om 222, motfråga om nu kulfånget är gott varför inte 6,5x55 med varmint kula/Christian

För att den smäller högt och stör folk :P Sedan har jag i mina butiker aldrig hittat varmint till 6.5x55 och laddar som sagt inte själv.