Jump to content

Erector system Leupold vx-I

zaklem

Recommended Posts

När jag försökte skjuta in vapnet blev jag förbryllad över att när jag justerade neråt så flyttade sig korshåret uppåt. Jag läste att vad som flyttas är hela erector systemet och inte själva korshåret. Det står i Leupoldmanualen, men eftersom den gäller för många modeller vet jag inte om detta också gäller Leupold VX-I?

Kan någon förklara det här för mig?

Det blir tvärtom om du tittar i kikarsikten när du justerar.

D v s du tittar på träffbilden på måltavlan och justerar den uppåt/nedåt/höger/vänster vilket innebär att hårkorset måste gå åt motsatt håll.

Ex. Ifall du ligger 7cm lågt på 100m betyder det att du vrider UP på kikarsiktet för att flytta träffbilden uppåt så den linjerar med där du siktar, vilket är detsamma som i ifall du håller bössan still, så behöver hårkorset justeras ned för att linjera med träffbilden på tavlan.

Det blir tvärtom om du tittar i kikarsikten när du justerar.

D v s du tittar på träffbilden på på måltavlan och justerar den uppåt/nedåt/höger/vänster vilket innebär att hårkorset måste gå åt motsatt håll.

Ex. Ifall du ligger 7cm lågt på 100m betyder det att du vrider UP på kikarsiktet för att flytta träffbilden uppåt så den linjerar med där du siktar, vilket är detsamma som i ifall du håller bössan still, så behöver hårkorset justeras ned för att linjera med träffbilden på tavlan.

Ok, TACK!