Hoppa till innehåll

Rävens storlek från Norr til Söder?


Tjörnbon

Recommended Posts

Jag är nyfiken på hur storleken på rävarna skiljer sig åt i olika delar av landet och under olika år!

Så ni som skjutit någon/några under årens lopp vad har ni sett för medelvikt på era rävar och var i landet jagar ni.

 

Tänkte mig något sånt här och detta är mitt bidrag:

 

Område : Tjörn (Västkusten)

Grovt räknad medelvikt : 7,7kg

Skillnad mellan åren : obefintlig!

 

Jag är bara intresserad av resultatet , jag kommer inte använda det till något  intellektuellt  -_-

 

Skriv bare skriv!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Av dom nästan 30 jag fått denna vinter så har minsta tikarna vägt 4,6 kg och tyngsta hanarna precis under 8 kg.

Nu har jag bara vägt friska,dvs ej dom med skabb.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag bor ju som bekant på grannön, nu i år har det mest blivit ungräv. Av 9st i år har vikten gissningsvis legat mellan 5 och 7kg. Och löpet har inte dragit igång för fullt än och då kommer dom stora fram :thumbsup:

Fick 3 fina hanar på 7.5, 8 och 8,6kg så jag antar att det ligger på samma som dig trots att jag bor så långt norrut! ;)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Av dom nästan 30 jag fått denna vinter så har minsta tikarna vägt 4,6 kg och tyngsta hanarna precis under 8 kg.

Nu har jag bara vägt friska,dvs ej dom med skabb.

Hur har fördelningen varit för dig?

medelvikten!

Helt riktigt med skabbrävarna de har inte jag heller vägt. (vem vill pilla mer än nödvändigt med dem :yucky: )

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har inte räknat antalet tikar/hanar och ej heller ngn medel vikt.

ok!

 

men jag tackar likväl för bidraget, 30st ger respekt  :thumbsup: 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Googlade lite om det och hittade denna pålästa info :blink:

http://koti.mbnet.fi/jjak/rinfo.htm

Vem har kommit fram till den "faktan" egentligen? Inget rätt alls! "har extra känsliga hårstrån under tassarna och i mustaschen" :P

Har dålig syn och får 4-5 kullar varje år :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rovdjur i allmänhet och Rödräven i synnerhet verkar gå tvärtemot Bergmans regel, och blir således mindre ju längre norrut man kommer.

Varför kan man fråga sig, snödjupet? födotillgång?

 

En intressant grej som uppmärksammats och diskuterats på b.la på UMU var att en del rävar i norr hade proportionerligt större tassar än rävar i söder, skall dock inte läggas någon större vikt vid då det inte är fastställt att så är fallet i allmänhet.

 

Förresten, var det inte någon kampanj för några år sen i Svensk jakt där dom ville att man skulle skicka in sina rävar för undersökning av just storlek i norr / söder, vill minnas att P-A Åhlen och någon annan gammal "uv" (räv?) var delaktiga.

 

Nåväl, de rävar jag eventuellt skjuter i år kommer jag definitivt redovisa här, kul initiativ!! :)

 

Mvh

Cris 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Googlade lite om det och hittade denna pålästa info :blink:

 

http://koti.mbnet.fi/jjak/rinfo.htm

:biggrin::cool:

 

 Jo de var pålästa :thumbsup:

Allt man läser på nätet är ju sant så det får bli en liten omvärdering av den egna kunskapsbanken....!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Cris, var just det jag hade för mig och skulle googla på då detta briljanta dök upp. Tack för info och Bergmans regel !

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lämnade in en räv till Pa i fjol. Frågade lite ang undersökningen och tror det var så att rävar i norr har förutsättning att bli större än sydliga rävar under goda gnagar år. Därav större kranium å liknande

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rovdjur i allmänhet och Rödräven i synnerhet verkar gå tvärtemot Bergmans regel, och blir således mindre ju längre norrut man kommer.

Varför kan man fråga sig, snödjupet? födotillgång?

 

 

 

 

Mvh

Cris 

Är nog födan som är orsaken till det. För ju bättre mat destu bättre växer ju en räv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Parnings Tid: Januari - Mars.
Gravititetstid: 53 - 63 dagar.
Kullar: ca. 9 ungar 4-5 gånger om året.    

:ohmy:  Om det vore ändå så väl :woot:  1 kull och ca 4-5 valpar/år är vad det borde stått. ;)

Jo de har nog blandat ihop det lite :happy:

Räven äter möss de parar sig inte som och med dem :tongue:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lämnade in en räv till Pa i fjol. Frågade lite ang undersökningen och tror det var så att rävar i norr har förutsättning att bli större än sydliga rävar under goda gnagar år. Därav större kranium å liknande

Det talar ju mot att de Nordligare rävarna är mindre /lättare åtminstone vissa år.

Det som mest dryftats tidigare har ju varit motsatsen , Vi behöver fler vikter, fram med dem nu :cool:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...