Jump to content

Sub-rigg för pûrsch, men med klass 1 möjlighet


Outdoorsman
 Share

Recommended Posts

Har funderat en stund på att diversifiera garderoben en smula. Jag har flera lösa tankar för projekt med olika inriktning, men det som nu ligger närmast är en bössa för "överlagda skott" och med uttalade krav på god precision. Huvudsaklig tänkt inriktning är pürsch, men med toppfågeljakt som en viktig del av användningsområdet. Jag jagar idag inte med ljuddämpare; nu skall det blir ändring på det, hade jag tänkt. För mina tänkta användningsområden tänker jag mig dessutom att satsa på underljudsladdningar för en del av ändamålen. Inte minst för toppfågel tror jag dämpade underljudsladdningar kan vara riktigt användbart, då det oftare bör medge möjlighet till ett skott till på en flock som man smugit i håll för.

 

Samtidigt måste jag erkänna att jag idag känner mig begränsad av att ge mig ut utan klass 1 kapacitet. Kan detta kombineras med underljudsladdningar? Visst, om man väljer en patron som även kan laddas till överljudshastighet och med klass 1 prestanda. Alternativet är .510 Whisper, men det är för bökigt och tungt. Efter att ha funderat litet lutar jag nu mot att välja .338 BR för att uppnå detta. Grundkonceptet blir då att jaga av terrängen med endera laddningen kamrad, och vill man byta till annan ljudavgivning och prestanda får man helt enkelt repetera i en ny patron. Detta kommer troligen inte ske alltför ofta, men jag vill gärna ha möjligheten om det nu oväntat dyker upp chans på älg, hjort eller gris när man exempelvis primärt är ute efter toppfågel. Det gör dessutom att bössan kommer att användas oftare än en ren klass 2 subrigg.

 

Vad ska man då satsa på för system? Mja... garderoben är förstås fylld med råge. Jag har en 1900 i .308 Win., som mer eller mindre fungerar som standardbeväpning idag. En möjlighet är att helt enkelt skaffa en pipa till till den, samt en ny stock mer för stationärt skytte. .308-pipan sjunger hur som helst på sista versen, men skulle kunna få fortsätta att fylla funktion för övning. Samtidigt skulle jag gärna ha löstagbart magasin... jag har saknat detta sedan jag gjorde mig av med in Sako 75:a i 9,3x62 för en del år sedan. Ska man dessutom jaga med två laddningar som man snabbt kan komma att vilja byta mellan känns det inte heller dumt att bara kunna byta mag och repetera och därmed ha tillgång till ett helt mag med annan laddning. Sako eller Tikka känns som mest rimliga alternativ. Jag gillar dock inte plast av rent principiella skäl... så en senare Sako ligger inte helt fel till, men är inte billig. Tikka är billigare, och är väl gissningsvis ett mer säkert kort precisionsmässigt. Men så var det det där med plasten som måste fixas. Remington 700 finns förstås att utgå från, men... gillar inte riktigt känslan, och det kommer krävas extra utrustning i form av magasinslösning, trycke osv.

 

Stock då? GRS ser ju onekligen trevliga ut, men i någon annan tråd skrev någon att de inte går att justera kortare än till 36 cm. Det är 3 cm för långt, enligt mig. Även Jeff Cooper, som var mer reslig än undertecknad, landade på detta som en lämplig "length of pull", vill jag minnas.

 

Kikare till det hela... underljudsladdningar har sina fördelar i form av lågt ljud och liten köttförstöring, men kulbanan och avståndet spelar plötsligt stor roll. Det går inte att missbedöma avståndet med 20-30 meter utan att det får stora konskevenser. Avståndsmätning och möjlighet att snabbt kompensera för avståndet är alltså nödvändigt, exempelvis om man smyger på ett rådjur som visar sig då och då och plötsligt rört sig snett bort ifrån en och exponerar bogen. Nyss var det 150 meter; är det nu 175? Du måste veta detta, för att faktiskt träffa i träffområdet. Här ser jag framför mig att det kan bli en massa bytande mellan bössa och avståndsmätare. Zeiss Diarange erbjuder dock en elegant lösning på problemet; mät avståndet i kikarsiktet, skruva på ratten och skjut. Jag föreställer mig att den inbyggda avståndsmätaren inte är riktigt lika lätt att använda som en handkikarbaserad, men det kommer med träning tveklöäst att gå betydligt snabbare än att släppa bössan och plocka upp en separat avståndsmätare samt greppa bössan igen.

 

Diarnagen finns dels som 2,5-10x50 och dels som 3-12x56. Bägge är tunga... och samma sak med en GRS-kolv. Jag inser att detta inte blir någon lätt pjäs att dra runt på, men det är inte heller meningen. 2,5-10x50 är egentligen ett spann som jag normalt inte anser optimalt nästan för någonting. Jag använder 1,5-6 som standard för den mesta jakt jag bedriver, och ska jag skjuta på längre håll har jag gärna litet mer som max än 10x. Utan att egentligen ens ha provat mer extrema förstoringar, skall erkännas. Möjligheterna att justera i höjdled kommer dock att vara intressanta här, och för Diarangen så medger 2,5-10 180 cm justering, medan 3-12 bara medger 140. Jag tror det större spannet kan komma till god användning med de kulbanor som kommer ifråga, inte minst för att kunna kombinera ihop över- och underljudsladdningar.

 

Kulval? Tja... Berger 300 grs för subladdningar känns kanske inte fel... samtidigt måste man få ihop det hela med betydligt lättare kulor för att få klass 1 kapacitet. Jag vill kunna använda kopparkulor för mina klass 1 laddningar, vilket pressar det hela ännu mer. Jag funderade ett tag på något än mer exotiskt, nämligen "358 BR", för då skulle man även kunna använda kulor designade för att öppna i revolverhastighet. Samtidigt är det ingen tvekan om att det finns väldigt trevliga BC om man håller sig till .338...

 

Tacksam för alla funderingar från forumister som är mer bevandrade användande av undersljudsladdningar och val av stockar för mer stationärt skytte än jag är...

Link to comment
Share on other sites

Underljudsladdning går med alla kalibrar med rätt krut typ trailboss reddot. Är det bara fågel så krävs inte tunga kulor då klass 3 räcker. Men jag skulle inte testa sub till toppjakt. Precision och kulbana anser jag viktig för den jakten. Sedan tror jag inte att fåglarna sitter bättre med dämpare snarare tvärtom.

Stock finns massor handlar mest om vad man gillar och vad den får väga

Link to comment
Share on other sites

Kan inte säga att jag är så bevandrad i subbornas träsk, MEN.... jag har en .300 whisper och den är riktigt märklig. Han inte riktigt utforskat den ännu men kommer att börja göra lite seriösa tester på 100 och 300 med den i vår.  

 

Det du vill ha beror ju på vad du vill ha försmå viltsoption... 

 

Men om jag skulle vilja skjuta subbor OCH ha klass1-prestanda skulle jag grunna på något .358Win-liknande. Då kan man skjuta Speers Gold Dot i subsonicfart och utan vidare fixa klass 2 med garanterad expansion i dessa hastigheter. Poliskulan, alltså. Man får också möjlighet att skjuta långa kulor på 250gr+. 

 

Ekvationen om hur lång throat du skall ha i patronläget lämnar jag åt dig :D

 

Men du ville alltså skjuta helmantlade subbor? Är det i praktiken någon skillnad mellan en hård klass1-kula i subsonichastighet och en helmantlad kula i samma hastighet? Om det är egalt skulle jag välja .358Win och få möjligheten att SNYGGT och KONTROLLERAT pürscha rådjur med subsonicplugg. 

Link to comment
Share on other sites

Mmm... det skulle onekligen bli betydligt enklare. Med tanke på hur normala kopparkulor beter sig även i hastighetsregistret runt dubbla ljudhastigheten så lär de knappast öppna nämnvärt i underljudshastighet. I morgon står toppfågeljakt på agendan, med .308 Win. med min vanliga E-tipladdning; ska bli intressant att se vad det blir för effekt om jag nu hittar någon fågel.

 

Eftersom jag även skjuter pistol och revolver så finns det förstås en del uppenbara fördelar med .358.

 

Precisionsmässigt då? Det måste väl finnas en anledning att man nu tagit fram ett antal korta patroner med underljudsskytte som specifikt mål? Ett absolut oeftergivligt krav är god egenprecision på denna rigg.

Link to comment
Share on other sites

Hmm.... Det kanßke inte finns tillräckligt tunga Gold Dot för att fixa klass 2? Märkligt, det visade sig ju i Södertälje att de är skitfarliga ändå... :phear: det kanske är .510 som gäller ändå ;)

Link to comment
Share on other sites

Viktmässigt är det inga problem att finna lösningar för underljudsapplikationer med revolverkulor. Tycker man att det är OK med blykärna finns det oändligt med olika lösningar med revolverkulor i 110-200 grs, och även utan bly finns exempelvis Barnes XPB 140 grs och Magtech SCHP 95 grs. Apropå throat, om 95 grs ska kombineras med normala vikter för kalibern .358 Win. ;-)! Sedan har man ju tyvärr en "något" sämre BC att ta hänsyn till... XPB:n ligger på 0,15... Vilket inte direkt ger bättre kulbana.

 

Jag har som sagt varit och nosat på lösningar som innefattar .358-kulor, men måste erkänna att .358 Win. instinktivt inte känns rätt för det tänkta användningsområdet. Jag ser det tvärtom som en tämligen idealisk kaliber för en drevjaktsbössa kittad för snabba skott på normalt sett korta håll. Och jag har dessutom en 9,3x57... Är man beredd att lasra merparten av avstånden så spelar för all del kulbanans begränsningar inte någon (större) roll längre. Fördelen med .338 är som jag ser det just att det finns kulor med riktigt bra BC, vilket ger en viss flexibilitet när man vill leka med hastigheterna och bibehålla svstånden. Nackdelen är att många av de kulor som finns är framtagna för .338 Win. Mag. eller till och med .338 LM och därmed är riktigt hårda. .338 Federal är förstås annars en möjlighet.

 

Får av någon anledning inte Normas ballistikprogram att öppna på datorn, för att kolla skillnaderna mellan kulor.

 

Jaja; nu jakt :-)!

Link to comment
Share on other sites

Jo, men det är detta med anslagsenergin. Jag vill minnas att man behöver 300gr för att nå klass2 med en utgångshastighet strax under ljudets hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Jo, men det är detta med anslagsenergin. Jag vill minnas att man behöver 300gr för att nå klass2 med en utgångshastighet strax under ljudets hastighet.

Stämmer nog; det var länge sedan jag räknade på detta men låter bekant. Och en bra BC är förstås sedan inte oväsentlig för att behålla så mycket av farten som möjligt ut till 100 meter. And beyond, om man nu ska skjuta på längre håll också och få rimlig verkan i målet. Jag kan egentligen leva utan klass 2 sub-kapacitet; det är mer klass3 med möjlighet till klass 1 jag är ute efter. Som Idag; toppfågeljakt, men kan skjuta älgkalv eller rådjur om jag skulle råka springa på det. Det är gällande dämparregler som gör att det blir stökigt...

Link to comment
Share on other sites

Så kanske det är; ingen erfarenhet av dämpare som sagt. Mer än att jag vet att jag inte får någon för min Hornet utan att brotcha och ladda hyfsat offensivt. Samt klassa om den. Men då kommer man ju från andra hållet, förstås. Regeln om klass 1-2 känns helt igenom konstig, och om den inte bara gäller när man skjuter ammo inom de klasserna känns det ännu konstigare. Men inte mig emot om det är så i det här fallet ;-)! 

Link to comment
Share on other sites

Det är en av de absolut märkligaste reglerna - jag håller med dig. Det finns exempelvis ett antal .221 fireball som är klassade till Klass 2. Dessa vapen får ha ljuddämpare. Andra är klassade till klass 3. Dessa får man ha i terrängfordon, typ skoter. De skjuter natruligtvis samma ammunition - men gud nåde den som har med sig fel bössa på skotern eller monterar dämpare på fel pang! Då rycker farbror blå licenserna innan man hinner fatta vad som hänt.

 

Det roligaste är min .221a (typ) som är en klass II - licenstanten tyckte först att det räckte med att de skrev en myndighetsanteckning i sitt journalsystem om att jag kunde sätta ljuddämpare på den. Jag undrade vad som skulle hända med den anteckningen när de byter system om några år och hur lång tid det skulle ta innan åklagare slutar skratta när jag om 20 år hävdar att man har en liten anteckning på tillståndsenheten om att det är OK för just mig att bryta mot deras tillståndsgivning. Det finns en fortsättning på denna historia, men den tar vi i ett diskretare sammanhang än ett öppet nätforum :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jag har sysslat lite med subbar.

du kan ladda subbar i din 308 och se hur de uppför sig om du vill det. jag har provat lite av varje, 110gr till 220 gr med byströms hjälp och vi laddade bla med hagelkrut osv. trailboss eller tincup funkar, vi sköt med blykulor vilket är att föredra då de inte riskerar att fastna i loppet efter ett antal skott, vilket osmorda kulor kan göra. man får tänka till rejält laddmässigt innan man börjar och helst lära sig hur laddningarna fungerar i en standardbössa typ 308 för att kunna få till det som önskat i ett bygge. om man vänder på boattailkulor så kan man få tunga kulor att skjuta riktigt bra fast BC suger. Blykulor funkar skitbra direkt ur pressen men man måste tänka på att det kan bygga på smörja i pipan om man har fel. moly funkar bra till detta om man vill.

Link to comment
Share on other sites

Det skall tilläggas att vi hade seriöst roligt med dessa små test. 90mm trä dunkade man lätt igenom med en 170 gr fn-kula i 308 i 325m/s, den sköt inte så sunkigt heller, typ 30mm på 90m när det var som vanligt i skåne, lite blåst och lite dåligt med tid. det jag också minns var att det inte går att krimpa, det går inte att ha hylsor som inte är mjuka i halsen då alla dessa parametrarna spelar roll. vi ska inte snacka om vad dålig avfyrning gör med träffbilden...

om man sedan provar på vintern så blir träffläget temperaturberoende så det heter duga, sen så får man hitta ett smörjfett som inte geggar igen med krutet du valt = precisionstjall... kort pipa får säkert ihop grupperna.

ska du jaga med den så får man ha skotten i fickan tills man pangar, annars blir det knep. räkna inte med att kulorna öppnar upp alls i de farterna, bara varmint funkar till sk "expanderande" önskemål är min erfarenhet, vmax och tnt blir som en 308 BST i tidningar fast med effekten som en "lugn klass 2a"

utöver detta så finns det inget roligare :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Mycket intressant! Jag skjuter numera i princip bara förkopprade (H&N) kulor i mina revolvrar och har mycket goda erfarenheter av dem. Har lekt med tanken på att det kunde vara fiffigt även här, för träning och sådana applikationer där det är lagligt. Finns i alla fall i kalber .30 och .358. Och i .358 har jag ändå ett antal tusen kulor hemma...

Link to comment
Share on other sites

jag hjälper dig gärna med .30 tyngre kulor (gjutna) om du skulle vilja prova. man kan molla dem eller testa vaseline/rooster jacket (22 smörja) och det brukar funka asbra.

 

gjuter man sedan i mjukbly så har du en förträfflig jaktkula, jag skojar inte, den plöjer som en vanlig kula fast utan blodsprängning gissar jag på.

Link to comment
Share on other sites

GRS kolv och tralboss är nog lösningen.....

Trailboss funkar bra med rn i 308 och grs kolv med system väger endast 4kg!

Link to comment
Share on other sites

Tackar för erbjudandet! Finns mycket att fundera på här... och livet blir förstås betydligt enklare om man kan välja en standardkaliber.

 

Övning och lägre klasser i all ära, men: Om man nu exempelvis skulle välja .338 Federal, och har som ambition att kanske kunna nå sub-klass 2 prestanda, så behöver man kunna skjuta 300 grs-kulor. Efter att ha provat någon av räffelstigningssnurrorna på nätet så bör man vad jag kan se optimalt ha en räffelstigning på litet drygt 1:7 för sådana kulor. Ni som ägnat er åt sådana här tankar tidigare: vad ska man tro om effekterna av en eventuell överstabilisering på t.ex. en 200 grs kula? Och hur dåligt kan man gissa att en standardpipa med 1:10 skulle hantera en långsam 300 grs-kula?

Link to comment
Share on other sites

det är såklart en betydligt smalare stig att ge sig ut på. Jag vågar inte gissa vad gäller räffelstigning i annat än 308.

 

det blir rätt mycket jobb om man bygger konceptet själv, jag tror för att förenkla livet att man bör satsa på blykulor då dessa inte lider av samma frekvens av instabilitetsprobelm som en baktung bt-kula.

Link to comment
Share on other sites

Mmm... det måste ju finnas en anledning till att man tagit fram Whisperserien, med flera. Jag har utan att ha reflekterat jättemycket över det antagit att man dels vill få en mindre hylsvolym, som bättre svarar mot en optimal volym för att nå de låga hastigheterna. Samt att man dessutom då passar på att välja en twist rate som är optimal för konceptet. Kan man åstadkomma samma sak med en standardkaliber och standardpipa så inte mig emot, men någon kostnad måste det rimligen finnas. Och då är det förstås intressant att fundera över hur långt man kan nå genom att bara välja en snabbare räffelstigning, men i övrigt köra på standardpatron. Det skulle ge ett riktigt mångsidigt vapen...

Link to comment
Share on other sites

Måste hålla med om avfyrningstekniken - avfyrningsfel visar sig OBÖNHÖRLIGT när man skjuter subbor. Jag menar, rekylen är ändå kvar även om den är mildare - men kulorna tillbringar tre gånger längre tid i vapnet än vad som är normalt. Om man inte tar upp rekylen rätt eller rycker i avtryckaren fixar man inte en A4. Men du som är pistolskytt har redan en bra avfyrningsteknik, gissar jag - det är ju samma sak där.

Link to comment
Share on other sites

Fredrik,

visst finns det kalibrar som kan karakteriseras som "Dual Purpose"  i den meningen att de klarar av att hantera både sub laddningar och klass 1 laddningar. Lämpliga kandidater blir såklart konstruktioner som baseras på "308 hylsor" men också till exempel den 338 BR du pratade om initialt, 458 SOCOM och 458x2" och liknande hylsor.

MEN mig veterligen finns det inte några konstruktioner som är riktigt optimala för att både skjuta subladdningar och klass 1 laddningar, framför allt är det subskyttet som ställer till problem. För det första så kan du glömma normala ballistikmjukvaror eftersom det är andra lagar som styr ballistiken i underljudshastighet. En annan konsekvens av detta är att de ballistiska koefficenterna som gör en del tunga .338 kulor så atraktiva i supersoniska hastigheter är ointressanta vid subsoniska hastigheter. Kulor som har perfekt utformning för hastigheter på 6-900 m/s funkar bara undantagsvis lika bra i hastigheter på under 300 m/s. Nästa stötesten blir att få kulorna att expandera i dessa låga hastigheter, den enklaste lösningen ligger nog i hemmagjutna blykulor. I vårt västra grannland finns det en någorlunda talrik skara entusiaster inom subskjutningens fascinerande område, jag vet att de använt en del "hemmasvarvade" monokulor av lite mjukare karaktär. 

 

Nästa fråga handlar om egenprecisionen, vilka precisionskrav är det du ställer på patronen?

 

Många frågor blir det :cool:  men synnerligen intressanta tankegångar..

 

Henrik

Link to comment
Share on other sites

Jo... jag inser att jag gapar över mycket... samtidigt så blir jag ju som hyfsat analytiskt lagd empiriker mest taggad av om det inte är självklart hur saker hänger ihop. Dock har jag aldrig ens stuckit tån i dessa vatten förut, och man behöver ju inte uppfinna hjulet igen. Speciellt inte om det kan bli dyrt utan att man står med en rigg som är riktigt användbar till någonting.

 

Jag saknar idag en bössa där jag är riktigt nöjd med preicisionen. Min kombi skjuter för all del löjligt tätt ur bänk, men det är inte ett vapen där det alltid är lätt att plocka fram den potentialen. Och efter två skott sticker det förstås iväg hur som helst. Jag jagar idag med .308 Win. som alltiallo val; jag liksom många andra har släppt rena klass 2 lösningar då jag grämer mig om jag inte kan ta klass 1 vilt när tillfälle ges. Min .308 håller inte längre måttet, och jag skulle dessutom vilja ha ett vapen som är mer inriktat just på egenprecision och goda möjligheter att plocka ur de praktiskt vid "överlagda skott". Konkret vill jag kunna skjuta orre på säg runt 230 meter repeterbart och utan problem. Fixar jag det kommer de andra användningsområdena att lösa sig själva.

 

Subtankarna är klart sekundära jämfört med en precisionsbössa, men kan jag dessutom ha den möjligheten vill jag gärna ha den. Fascineras av tanken att kunna öva och jaga utan att störa vilt eller omgivningarna, helt enkelt. Jag är beredd att ta en usel kulbana för subladdningarna, och även att kompromissa med kulbanan för överljudsladdningarna, men inte med precisionen. Dock- de vilt jag tvingas skjuta med överljudsladdningar är förstås större, vilket gör att man kanske kan leva med något sämre precision där. Enbart om man kan räcka ut till 200 med god precision på subladdningarna dock. Annars är det bättre att göra tvärtom, och prioritera precisionen för överljudsladdningarna och se vad man får i andra ändan.

Link to comment
Share on other sites

I princip är all subskjutning att jämföra med att skjuta 22 LR.

Konkret innebär det att precis som Bengt påpekade är avfyrningarna kritiska när du skjuter med subammunition, det innebär också att vindavdriften är avsevärt större än vad vi vant oss vid från supersoniska laddningar samt att avståndsbedömningen är kritisk och möjligheten att kompensera för den extremt krokiga kulbanan blir följdaktligen lika kritisk.

Att skjuta på 200m med subladdningar är utan tvekan rejält utmanande att sedan göra det med den typen av precision som du efterlyser är förmodligen möjligt men långt ifrån enkelt. Det går inte att jämföra med att skjuta på dessa avstånd med supersonisk ammunition. Börja testa med 22 LR på 200m så har du en indikation på vad du kan förvänta dig....

 

Om jag varit i dina kläder skulle jag prioritera att få till en bössa med god egenprecision och inte minst en utformning som underlättar precisionskyttet så mycket som möjligt. Det känns nog som att en helt vanlig 308 win är ett av de allra vettigaste alternativen, väl där kan du börja exprimentera med subladdningar i denna.

 

Möjligen ett tråkigt svar men jag tror att du kommer att bli klart mer nöjd med den lösningen en med en bössa som visserligen skjuter subbar så bra som nu dessa kan skjutas men som ändå inte blir vad du tänkt dig.

 

När det är sagt så tycker jag ändå att 338 BR är en superintressant liten patron :thumbsup:

 

Henrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.








×
×
  • Create New...