Jump to content

Precisionsrigg, projektnamn APollon ;)

MarkusR
 Share

Recommended Posts

Nu tänkte jag så smått starta mitt tredje projekt, ämnet för bygget har kommit med posten idag. JAg måste hitta ett passande namn för sötnosen.

Bössan som den är nu har en historia, helt klart, jag återkommer med bilder och funderande över vad den historian kan ha varit och lite trevande tankar om hur det ska utformas framåt.

Jag återkommer :thumbsup:

• Like 1

Ollonborren,

av skäl som är uppenbart klara. /Christian

• Like 1

Klart trevligt projekt!

Har du några andra tankar om ytbehandling (vanlig blånering, blästrat blånerat eller duracoat/lack)?

Piplängden tänkte jag på också, vad hade du tänkt dig där?

Fästen och ringar, är det något du hunnit med i tankarna ännu?

Blev många frågor nu och i o m att du flaggar för ett långtidsprojekt så förstår jag om du inte tänkt över allt detta ännu, det var bara min hjärna som gick igång lite :smile:

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Intressanta frågor Joacim, hjärnor som går igång driver projekt framåt.

Ytbehandling, ja säg det du. Har inte bestämt det men blästrat blånerat är snyggt. Frågan är om man ändå inte skulle behålla originalblåneringen på lådan och den är blank så så matchar det bättre med blank pipa. Men rostfritt har sina förtjänster det också. Ja du hör, det är mycket som inte är färdigprocessat i hjärnkontoret.

Piplängd lång, jag vill ha upp farten så mycket som möjligt. Siktar därför på en 28" dvs 71cm, LotharWalther. Blir det obändigt klumpigt går det alltid att kapa senare men til drevjakt och hundföreriet har jag andra vapen.

Fästen o ringar har jag börjat tänka på. Jag drog dit Weaverklackar igår och det ser banne mig ut som att det är borrat rakt, det var en av anledningarna till att jag bytte bort min förra Winchester, så inihelsingland snedborrad var den. En skena vore smutt. Jag skulle kunna tänka mig en Leupoldskena men de går väl inte att få med lutning och det behövs nog om jag ska kunna lufta bössan någon gång på de avstånd ballistiken gör möjligt. I så fall får det kanske bli en Picatinny/Weaver.

Det var lite om det.

Gomorron förresten :tongue:

Kul med ett nytt projekt Makkan.

Att jag sen höll i pangen (med händerna) före dig gör inte saken sämre.

Gissar o hoppas på att det blir duracoating på denna, tror det skulle passa finfint det = Bygg om stock o övrigt efter eget huvud o sen dra ett lager färg över o det ser ut som nytt.

Nu var det iofs kanske inte tänkt som ett budget projekt men jag är ju sNållänning :biggrin:

//

Det är en tanke Lasse, lågbudgetprojekt vet jag inte men jag har inte som varande trebarnsfar med huslån och annat elände inte all världens resurser till leksaker. Därför kommer detta att ta lång tid och jag kommer sannolikt inte heller att köpa varken McMillanstock eller PMII.

Markus.

Du som har duracoatat ålgdräparen, hur gjorde du underarbetet?

Blästrat, eller fäster färgen på blåneringen.

Markus.

Du som har duracoatat ålgdräparen, hur gjorde du underarbetet?

Blästrat, eller fäster färgen på blåneringen.

Blästrat och tvättat med aceton så biter det bra.

Skoj!

Vad blir det för kaliber?

Visst gör LW ok pipor men inte så imponerad av deras i kaliber 6,5 samt att slitstyrkan verkar klart sämre än skurna kvalitets pipor.

Fördelen med LW är att man rätt snabbt får hem färdig profilerade pipor

Trevligt. Dina projekttrådar brukar vara intressanta och underhållande, så denna kommer definitivt att följas.

Ojoj, ska vi dra in kaliberdiskussioner också......

Jag har från början varit sugen på 6,5X55 improved. Det jag har läst mig till så hävdar många att 6,5 är en kaliber som ger ett mervärde att improva. Men många saker hade gått lättare och billigare om jag növer mig med vanlig 6,5x55, med 71cm pipa får jag upp farten ganska bra ändå.

Det blir ändå både mer arbete och utgifter med en improved, att skära ett patronläge anpassat för DL fält förenklar en hel del.

Det tål att funderas på.

All input tas taxamt mot.

?- köp 4 askar med Fält, skjut dem, ha 200 perfekta IMP:ade hylsor,

Efter att ha sett Håkan skjuta 130 grains VLD ur sin 6,5 IMP på plåt är det den pangen och Vapensmeden Franssons 243 AI med 115 grains D-tacs som har gjort mest intryck på mig, det är så enormt mycket prestanda jmfr med vad kalibern ser ut att leverera som gör dem imponerande.

Grövre kalibrar, tyngre kulor har visserligen genererat mer verkan i plåt men för din låda har jag inga som helst reservationer för att rekommendera kalibern för dig, är merkostnaden den för verktyg så är den en engångskostnad, som är begränsad, i övrigt så är det FF som gäller så detta med hylsor är inga bekymmer.

Du vet numera vad som är rätt profil för en pipa, ie lagom lång/tjock, du vet att 1 000 kr extra på kvalitéten på pipan ger oerhört mycket tillbaka i form av precision och prestanda.

Jag skulle i ditt läge prova kalibern och pipan som den är idag, även om den kanske är tämligen slut så lär du få en känsla för hur man gör för att FF:a och för hur mycket mer prestanda det är. /Christian

• Like 2

Intressanta frågor Joacim, hjärnor som går igång driver projekt framåt.

Ytbehandling, ja säg det du. Har inte bestämt det men blästrat blånerat är snyggt. Frågan är om man ändå inte skulle behålla originalblåneringen på lådan och den är blank så så matchar det bättre med blank pipa. Men rostfritt har sina förtjänster det också. Ja du hör, det är mycket som inte är färdigprocessat i hjärnkontoret.

Piplängd lång, jag vill ha upp farten så mycket som möjligt. Siktar därför på en 28" dvs 71cm, LotharWalther. Blir det obändigt klumpigt går det alltid att kapa senare men til drevjakt och hundföreriet har jag andra vapen.

Fästen o ringar har jag börjat tänka på. Jag drog dit Weaverklackar igår och det ser banne mig ut som att det är borrat rakt, det var en av anledningarna till att jag bytte bort min förra Winchester, så inihelsingland snedborrad var den. En skena vore smutt. Jag skulle kunna tänka mig en Leupoldskena men de går väl inte att få med lutning och det behövs nog om jag ska kunna lufta bössan någon gång på de avstånd ballistiken gör möjligt. I så fall får det kanske bli en Picatinny/Weaver.

Det var lite om det.

Gomorron förresten :tongue:

Gomorron du, men det är kanske lite sent påkommet nu ;):smile:

Ytbehandling ja, det är en "känslig" fråga där det finns lika mycket tycke och smak som vapenägare :smile:

Personligen så tycker jag att blånerat stål fungerar bäst ihop med en kolv av trä (laminat borträknat). Till syntetstock så känns det gedignast och stilrenast med blästrad blånerad yta och rostfritt i kombination med laminat är nog den komnationen som jag för tillfället tycker är snyggast.

Piplängdsdiskussionen kan vi nog lämna därhän då jag misstänker att vi tycker helt olikt i den frågan med tanke på att jag aldrig ens övervägt en piplängd över 60cm ;)

Tror dock att jag har lyckats rubba Robban i frågan och det låter stundtals som om .338-pipan ligger "risigt till".

Fästen med lutning är jag helt kass på då jag nyttjat för få sådana på mina vapen, men jag antar att Picatinny är vägen att gå.

Mvh

Joacim

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

post-2426-0-74006300-1359732314_thumb.jp

Grövre än detta känns regelrätt dumt, det lär räcka länge med 18mm mynningdiameter. Med bara 6,5mm hål i mitten blir det 5,75mm gods runt mynningen.

Det måste betyda att du är regelrätt dum.

Eller :biggrin:

Bläääserpipan är inte 71cm, eller hur?

• Like 1

Skäms Lasse! Nu får du mig att börja svikta i pipvalet, ska det sluta med att jag låter skruva i en onödigt fet pipa som gör bössan smidig som en Småländs skogsbonde i synkronsimning?

Allt hänger ju på vad du ska ha pangen till.

Ska du endast ligga på banan med den o inget annat så visst, gänga i det fetaste o längsta du får tag på.

Men har du tänkt o jaga med den så hade jag nog dragit ner lite på längden.

Ska du sen ha dämp så bygger de en bit till.......

//