Hoppa till innehåll

.222 eller .223


David_

Recommended Posts

Jo de måste ju vara så helt enkelt! Jag tycker att jag får bäst resultat när jag träffar där men då brukar jag strunta i köttförstöringen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1-8 för .223 1-12 för .222... 1-9 för min Magnum eller om det var 1-10... den skjuter bra och dödar. Jag är nöjd!

Så jag borde ta 1-8" alternativet framför 1-12"? Båda är möjliga på samma bössa i .223

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jooo 1-8 1-9 är väl det som man förknippar med .223 :) Dra en googlesök så hittar du det som passar dej bäst! Säger 1-8 jag

 

Vet att det har diskuterats här på forumet tidigare också

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Orsaken till 1-8 är för att du skjuter lättare kulor hur bra som helst men har du 1-12 är 65gr ganska mycket men det funkar det också. Till jakt på rådjur är 1-8 bäst men om du ska skjuta mindre djur med den som räv kanske du vill ha 1-12. Skillnaden är inte stor. Om man ska vara riktigt noga drar man ju 1-9 och skjuter 50-73 hur bra som helst. Ska du skjuta små jävla 40 gr ska du nog ta 1-12.

 

Här kan du läsa lite :) Twist Rates är räffelstigning! http://www.6mmbr.com/223Rem.html

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så jag borde ta 1-8" alternativet framför 1-12"? Båda är möjliga på samma bössa i .223

hellre 1-8 än  1-12 men det finns ju mellanting!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet Hunterlong.

 

Jag har nog bestämt mig för att skaffa en .223:a kan inte riktigt bestämma mig för twisten i pipan dock. Bössan jag har tittat på finns i 2 olika rate of twist.

 

Ska till att börja med endast skjuta småvilt men skulle vilja kunna skjuta tyngre kulor för rådjur. 

 

Är det någon som vet hur de lättare v-max eller hollowpoint funkar i en 1-8 pipa? Har hört att endel funkar bra och andra splittras kort efter att kulan lämnat pipan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skjuter 55grain vmax på allt från rabbis till rådjur och har bara haft positiva resultat. GRATTIS TILL ETT BRA KALIBER VAL :yes:

Hur blir det med köttet på rådjuret när du använder v-max, blir det inte massa bly fragment överallt? Jag vet hur rävarna jag skjutit sett ut efter en träff, så jag använder inte den kulan på det jag ska äta :)
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det beror ju lite hur det tar. Skjuter helst hals/huvud själv men har skjutit någon räv bakom bogen och tycker inte det blir någon skillnad mot andra kalibrar. Tror jag har 1/9 i min Remington

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En massa annat som måste införskaffas och så har jag lite evenemang i sommar som kostar en hel del. 

Kommer du ihåg var du såg Mad Mikes bilder?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...