David_ Posted February 3, 2013 Author Share Posted February 3, 2013 Det låter ju jäkligt nice Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
David_ Posted February 3, 2013 Author Share Posted February 3, 2013 Har kollat på lite bössor. Vad är att föredra i räffelstigning, 8" eller 12"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ÅlandsFilip Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 1-8 för .223 1-12 för .222... 1-9 för min Magnum eller om det var 1-10... den skjuter bra och dödar. Jag är nöjd! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rovjagarn Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Jo de måste ju vara så helt enkelt! Jag tycker att jag får bäst resultat när jag träffar där men då brukar jag strunta i köttförstöringen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
David_ Posted February 4, 2013 Author Share Posted February 4, 2013 1-8 för .223 1-12 för .222... 1-9 för min Magnum eller om det var 1-10... den skjuter bra och dödar. Jag är nöjd! Så jag borde ta 1-8" alternativet framför 1-12"? Båda är möjliga på samma bössa i .223 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ÅlandsFilip Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 jooo 1-8 1-9 är väl det som man förknippar med .223 Dra en googlesök så hittar du det som passar dej bäst! Säger 1-8 jag Vet att det har diskuterats här på forumet tidigare också Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ÅlandsFilip Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Orsaken till 1-8 är för att du skjuter lättare kulor hur bra som helst men har du 1-12 är 65gr ganska mycket men det funkar det också. Till jakt på rådjur är 1-8 bäst men om du ska skjuta mindre djur med den som räv kanske du vill ha 1-12. Skillnaden är inte stor. Om man ska vara riktigt noga drar man ju 1-9 och skjuter 50-73 hur bra som helst. Ska du skjuta små jävla 40 gr ska du nog ta 1-12. Här kan du läsa lite Twist Rates är räffelstigning! http://www.6mmbr.com/223Rem.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
David_ Posted February 4, 2013 Author Share Posted February 4, 2013 Tänkte skjuta räv och mårdhund med den till att börja med, kanske rådjur också men mestadels till vakjakt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ÅlandsFilip Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Läs och kika. Du kan nog nöja dej bra med 1-12 i såna fall! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ozzian Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Så jag borde ta 1-8" alternativet framför 1-12"? Båda är möjliga på samma bössa i .223 hellre 1-8 än 1-12 men det finns ju mellanting! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
David_ Posted February 4, 2013 Author Share Posted February 4, 2013 Läste på den där linken FjonkBisam, 1-12 borde bli perfekt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
David_ Posted February 5, 2013 Author Share Posted February 5, 2013 Tack för alla svar och synpunkter. Nu återstår bara att spara ihop lite stålar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hunterlong Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 222 all dar i veckan. En beprövad kaliber som har bra död om man använder rätt kula. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
David_ Posted February 13, 2013 Author Share Posted February 13, 2013 Välkommen till forumet Hunterlong. Jag har nog bestämt mig för att skaffa en .223:a kan inte riktigt bestämma mig för twisten i pipan dock. Bössan jag har tittat på finns i 2 olika rate of twist. Ska till att börja med endast skjuta småvilt men skulle vilja kunna skjuta tyngre kulor för rådjur. Är det någon som vet hur de lättare v-max eller hollowpoint funkar i en 1-8 pipa? Har hört att endel funkar bra och andra splittras kort efter att kulan lämnat pipan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ken1 Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 Skjuter 55grain vmax på allt från rabbis till rådjur och har bara haft positiva resultat. GRATTIS TILL ETT BRA KALIBER VAL Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
David_ Posted February 13, 2013 Author Share Posted February 13, 2013 Tack Hur ser pälsen ut om du till exempel skjuter en räv? och vad har du för rate of twist? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FISKARN nr.1 Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 Skjuter 55grain vmax på allt från rabbis till rådjur och har bara haft positiva resultat. GRATTIS TILL ETT BRA KALIBER VAL Hur blir det med köttet på rådjuret när du använder v-max, blir det inte massa bly fragment överallt? Jag vet hur rävarna jag skjutit sett ut efter en träff, så jag använder inte den kulan på det jag ska äta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ken1 Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 Det beror ju lite hur det tar. Skjuter helst hals/huvud själv men har skjutit någon räv bakom bogen och tycker inte det blir någon skillnad mot andra kalibrar. Tror jag har 1/9 i min Remington Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ken1 Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 Kan rekomendera fabriksladdad Superformence 53grain såg Mad Mike ta några bävrar med dom fanns inget övrigt att önska 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
David_ Posted February 13, 2013 Author Share Posted February 13, 2013 Nu måste man bara gå och vänta tills i höst för att köpa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ken1 Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 Varför så länge??????? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ÅlandsFilip Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 Ojj va jobbigt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
David_ Posted February 13, 2013 Author Share Posted February 13, 2013 En massa annat som måste införskaffas och så har jag lite evenemang i sommar som kostar en hel del. Kommer du ihåg var du såg Mad Mikes bilder? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
David_ Posted February 13, 2013 Author Share Posted February 13, 2013 Ojj va jobbigt... Lite holis jobbigt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ken1 Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 inga bilder LIVE SHOW men en av mina harar ligger nog uppe på (vak jakt på hare) tror jag tråden hette Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts