Jump to content

.222mag skönhetsuppvisning och några frågor.

ÅlandsFilip

Recommended Posts

Bössan i sig är smidesbygge till 100% utformad för handen och ett otroligt lätt trycke (ej uppmätt). Har en räffelstigning på 1-14. Är utan säkring, utan remhål. Enkeltskottare. Mer vet inte jag om bössan för jag fick den av min far. Väger otroligt mycket och är byggd för liggande skytte. Den väger över 7kg. Så långt gick vågen. 20130205_184334_zps386e438a.jpg

20130205_184406_zpsd8e00a41.jpg20130205_184429_zps3cd4f6bc.jpg20130205_184424_zpsc4e53d40.jpg

På den sitter ett Hakko Superb 8x56 som fungerat riktigt bra! Japansk kvalié ;) Blivit nersänkt i vatten och lämnad ute utan att imma igen!

20130205_184302_zps5555e9b0.jpg

20130205_184441_zps37f8b0f6.jpgLådan ser ren ut höhö!

Skillnaden mellan .222mag och .222 i längd

20130205_183506_LLS_zps05314c4f.jpg20130205_183634_LLS_zps23560011.jpg

Någon som är riktigt duktig som kan svara på vilken grundlåda det är utifrån bilderna? :S Jag har inte en aning.

Ja du, det där var väl en lite udda och säkert roligt pang, angående lådan så är bildernas motiv lite fel, men det jag ser av bulten så har den väldigt mycket karaktäristiska drag av en Rem 700 bult, med tanke på var då o då kanske även lådan kommer från, så kan det vara något i stil med ett äldre bänksskyttelås från någon firma, ev jalonen men även andra typ Shilen känns lite rätt.

Tar du lite fler bilder så kommer du säkert att få ett bra svar, bättre än ovanstående gissningar, tack för att du visar oss bilder på din pang och berättar lite om den./Christian

Ja du, det där var väl en lite udda och säkert roligt pang, angående lådan så är bildernas motiv lite fel, men det jag ser av bulten så har den väldigt mycket karaktäristiska drag av en Rem 700 bult, med tanke på var då o då kanske även lådan kommer från, så kan det vara något i stil med ett äldre bänksskyttelås från någon firma, ev jalonen men även andra typ Shilen känns lite rätt.

Tar du lite fler bilder så kommer du säkert att få ett bra svar, bättre än ovanstående gissningar, tack för att du visar oss bilder på din pang och berättar lite om den./Christian

Tänkte att folk som var lika dåliga som jag på pangen kunde få svar här och hitta sen när dom behövde det ;) tar mer bilder! Bilderna är tagna med mobilkamera men dom duger! Kommer strax

Finns det benstöd för bössor utan rembygel eller måste jag borra osv? Benstöd som fästs i pipan måste väl skjutas in så och allt blir konstigt eller har jag fel?

Finns det benstöd för bössor utan rembygel eller måste jag borra osv? Benstöd som fästs i pipan måste väl skjutas in så och allt blir konstigt eller har jag fel?

glöm benstöd som fäst på pipan direkt

borra är det som gäller om du inte vill köra med lösa skjutstöd

• Like 1

Men lite märklig är den allt. Vad är det för skruv som sitter på vänster sida om lådan? Det är inte precis Rem700 - fast det är ju naturligtvis en sådan låda... Vad det är för pipa vete gudarna, men det svarvas ju en del rostfria pipor på Åland....! Utdragaren är också mycket märklig, men den ser rejäl ut minst sagt... fast den lämnar inte mycket kvar av klacken!

Pipan är svarvad :) det förstår man när man har den framför sig! Den skjuter som en gud. Skulle vilja ha ett annat sikte däremot. Har ingen aning om vad Hakkos sikten är värda men jag tror inte det är mycket. Ordentliga handladdningsverktyg till bara! Någon duktig handladdare med laddata till 35gr(många säger att 35gr går bra??) 40gr 55gr  ger mig inte på 63orna...

Karakteristisk för Kalle; kolvens utformning och kikar märket...gissar att han skjutit kraftiga laddningar genom denna bössa också...

Har köpt 2 bössor av han genom tiderna en 22PPC och en .30-06:a. Välskjutande bössor!

Enklast ringer du han så får du reda på vad du har för påk...och vad du ska för laddningar.

Karakteristisk för Kalle; kolvens utformning och kikar märket...gissar att han skjutit kraftiga laddningar genom denna bössa också...

Har köpt 2 bössor av han genom tiderna en 22PPC och en .30-06:a. Välskjutande bössor!

Enklast ringer du han så får du reda på vad du har för påk...och vad du ska för laddningar.

Fina saker då vet jag :) Det skulle inte förvåna mig om han skjutit något annat före! Den såg sprillansny ut när jag fick den i min hand. Pappa har skjutit något enstaka skott... Vad är det för material då?

• Like 1

Tror han var med i nån jakttidning(JoF?) och sköt fågel med den där bössan.

Material på kolven? Ta ur låset och kolla.

Material på pipan? Testa med magnet.

Kolla med Sunes annars dom kanske vet mer om bössan.

Tror han var med i nån jakttidning(JoF?) och sköt fågel med den där bössan.

Material på kolven? Ta ur låset och kolla.

Material på pipan? Testa med magnet.

Kolla med Sunes annars dom kanske vet mer om bössan.

Skruvar i sär skiten imorgon efter att jag matat rådjuren. SE DÄR JA den är ju modell och grejer! Pipan är rostfri i alla fall... Annars skulle den se ut som alla farsans bössor. Två stycken har undrat om någon skjutit på min M77 så fint rostig är den.

Vanligt trä... Med den där färgen lät det som granit! 

20130206_194337_zps2fe5067c.jpg

20130206_194346_zps238a72d0.jpg

Det var den konstigaste kolven jag någonsin sett.

20130206_193849_zps29a0d191.jpg

20130206_193843_zpsff7bd761.jpg

Återigen hade man helt fel. Det är en Shilen pipa och Harts bänkskyttelås. Köpte 2 askar gammal Sako ammo från Sunes idag! 20 euro asken!!! Tackar Sune!

Det där är ett Hart-lås. Inga dåliga grejer alls, skaffa en kikare med lite mer förstoring så kan du panga lite Sporter med Sune och grabbarna! ;-)

-- Mats

Åk förbi Stenroos, han vet säkert historian bakom, är iaf han som gjort pipan..

Precis som Mats säger ser det ut lite som en Hart mekanism, men de hade aldrig några kilspår för sakofästen. Å andra sidan skulle det inte förvåna mig om någon finne fräst dit spåren i efterhand, det är ett typiskt finskt beteende.

Det där är ett Hart-lås. Inga dåliga grejer alls, skaffa en kikare med lite mer förstoring så kan du panga lite Sporter med Sune och grabbarna! ;-)

-- Mats

Joo men min budget är ju som den är! Jag är så sugen att testa ett kinasikte som killen på Robsoft! Blir jag inte nöjd kan man ju lägga det på någon annan skitbössa! Det är 600kr hit och dit.

Åk förbi Stenroos, han vet säkert historian bakom, är iaf han som gjort pipan..

Precis som Mats säger ser det ut lite som en Hart mekanism, men de hade aldrig några kilspår för sakofästen. Å andra sidan skulle det inte förvåna mig om någon finne fräst dit spåren i efterhand, det är ett typiskt finskt beteende.

Det är Hart mekanism dom sa det på Sunes :) dom visste allt om bössan dom! Nu blir kolven omfärgad och nytt sikte inskaffas! Samt ammohållare för den ska döda räven också har jag tänkt mig!

Köp ett om du vill, men gör det i Kina isf så du inte blir rånad. Räkna också kallt med att det inte kommer att vara helt pålitligt och ge fullständigt faan i att använda det mot djur.

För banskytte på en given förstoringsgrad kan de fungera alldeles tillräckligt bra och experimentet är överkomligt även för en fjortis.  :wink:

-- Mats

• Like 1

Köp ett om du vill, men gör det i Kina isf så du inte blir rånad. Räkna också kallt med att det inte kommer att vara helt pålitligt och ge fullständigt faan i att använda det mot djur.

För banskytte på en given förstoringsgrad kan de fungera alldeles tillräckligt bra och experimentet är överkomligt även för en fjortis.  :wink:

-- Mats

Höhö! 70 år sen du var fjortis :D får väl köpa ett gammalt tasco istället ;)

• 3 months later...
  • 2 weeks later...

Det är en rem 700 ADL eftersom du inte har ett fällbart magasin. BDL har ett fällbart magasin.

• Like 1