Jump to content

Vad krävs för att vara "jaktklar"?

Tepewe
 Share

Recommended Posts

Det känns som att det är mycket att tänka på, och för att inte göra bort sig när det väl är dags undrar jag lite över vad man ska tänka på..

Licensen ska medföras, det vet jag..

Jaktkortet har jag betalat, så det är också klart..

Svenska jägareförbundet är jag med i, och då är man också försäkrad som jag förstått det?

Sen läste jag något om viltvårdsfonden, är det något ytterligare som ska betalas eller ingår den i något av det jag redan betalt?

Är det något jag missat?

/T

Vapenlicens, statligt jaktkort, försäkring. Ev jaktkort på marken du ska jaga på.

Vapenlicens, statligt jaktkort, försäkring. Ev jaktkort på marken du ska jaga på.

Försäkring ingår väl i medlemsskapet hos Svenska Jägareförbundet?

Vapenlicens är klart, iaf på kulgevär. Hagellicensen ligger fortfarande hos Polisen.

Tack för hjälpen :)

Annars kan du skriva av licensnr. på det statliga jaktkortet och låta en polis bevittna det så behöver du inte medföra licenserna. :smile:

• Like 1

Må- nej men det är med anledning av de potentiella risker inblandade i jaktens utövande inte utan viss motivering att ha en ansvarsförsäkring, men det är inget måste, inte i Sverige./CHristian

Annars kan du skriva av licensnr. på det statliga jaktkortet och låta en polis bevittna det så behöver du inte medföra licenserna. :smile:

Måste man göra det varje år isf? När man får nytt kort menar jag..

Jag har inte fått hem det kortet ännu, men det borde komma denna veckan :)

Stefan lever i en förgången tid, de flesta av oss har laminerade tillstånd i kontokortsstorlek, en lämplig plånbok/annan hållare i ett vattenskyddat yttre skyddar dem nog så väl, för de flesta andra utöver Stefan är resan tof plisstationen samt väntan på en plis och att denna skall bevittna något knappast en ekonomiskt hållbar lösning, eller i klartext för min del skulle det vara tre/fyra timmar pissade rakt ner i rännan,

det kommer jag aldrig att göra. /CHristian

• Like 1

Må- nej men det är med anledning av de potentiella risker inblandade i jaktens utövande inte utan viss motivering att ha en ansvarsförsäkring, men det är inget måste, inte i Sverige./CHristian

Absolut, och jag tror att de flesta jaktlag och jaktentreprenörer har detta som krav.

/Må

Du har väldigt ofta (alltid tror jag) en ansvarsförsäkring i din hemförsäkring, så andra försäkringar kan kännas överflödiga.. Ring och be att få ett intyg utskickat och be dom skriva ut ett som gäller för jakt. Inga problem från varken IF eller LF..

• Like 1

Stefan lever i en förgången tid, de flesta av oss har laminerade tillstånd i kontokortsstorlek, en lämplig plånbok/annan hållare i ett vattenskyddat yttre skyddar dem nog så väl, för de flesta andra utöver Stefan är resan tof plisstationen samt väntan på en plis och att denna skall bevittna något knappast en ekonomiskt hållbar lösning, eller i klartext för min del skulle det vara tre/fyra timmar pissade rakt ner i rännan,

det kommer jag aldrig att göra. /CHristian

Hörru du Christian, nu ska du inte vara sådan! :sad:

Haha! Jag samordnar mina reser till länsman samtidigt med andra resor till centrum. Handla m. m. Vi har allt inom gångavstånd i centrum. :thumbsup:

Istället för att ha både licens/-er och jaktkort med sig så har man allt på ett papper. :thumbsup:

3/4 delar av mina licenser är plastade och jag ska förnya den fjärde så även den är i ett litet format. :yes:

Var och en gör på sitt sätt och på det sättet man tycker är bekvämast Christian! :thumbsup:

• Like 1

Måste man göra det varje år isf? När man får nytt kort menar jag..

Jag har inte fått hem det kortet ännu, men det borde komma denna veckan :)

Ja! Ja!

Vänta tills halvårsskiftet när det nya jaktkortet kommer isf.

Juridiskt sett nej: licens och statligt jaktkort ska alla medföra och kunna visa upp. Sedan kan det underlätta på vissa jaktmarker om man har mer medlemskap/intyg om jakträtt (vissa som nyttjar allemansrätten har inte alltid riktig förståele för att man är där med vapen tex, vissa VVO har krav på att man ska kunna styrka medlemskap osv).

Men detta är det lilla i sammanhanget.......

Är man rookie så är faktiskt jägarförbundets lilla jaktidersfolder eller vad man ska kalla den smått suverän att ha i ryggan - vid tvivel, tag upp och läs (det hände faktiskt i fjol att den fick fiskas upp även av undertecknad trots över 30 års jagade).

Annars är det (utöver papperstjafset ovan) som regel bara bössa, ammunition och hund (i förekommande fall) man egentligen behöver ha med. Och i alla fall jag uppskattar de jakterna ganska mycket numera - ingen jävla radio som det kacklas i, inga drivor med mer eller mindre märliga gizmos som man måste släpa runt på.....

Men visst, hörselskyden är bra, patronhållaren så det inte skramlar när man går, kniven är bra den med (mycket bra om Diana går med på jakten), en kikare är skitbra för att se sig omrking, en pall är bra den med när gubben blir trött, en varm tröja så man inte blir kall, torra strumpor är värda sin vikt i guld om man går ner sig, ett extra koppel till hunden är alltid bra att ha till allt möjligt, en viltbärare underlättar termosiaforiskt om Diana lett mot en och man ska jaga mer, en bra jaktmössa med som gör att man kan se även om det regnar, en lite muspipare kan göra räven därborta väldigt mycket mindre predator inom ett par minuter, liksom dagar då ankorna går för högt kan ankpipan vara ovärderlig, plastgässen dagarna då man vill ha ner gässen där man än och inte där man inte är är också bra att ha, en oöm jakt&fiskebil så frun inte får spel för att det ligger ett knippe ankor eller kajor i skuffen, lite färglatt plastband så man kan märka ut skjutplats och skottplats.... ja du ser själv....

Men jag gillar mina "vi jakter" när "vi" bara jagar och inte bedriver kollektiva folkvandringsövningar i jaktlaget...... I snitt rymmer en V70 tre normalt utrustade jägare, och kanske en hund.

/T

Många bra tips! :)

Den lilla foldern ska jag se till att ha med mig, det har jag inte tänkt på. Likaså ett par strumpor, bra att få såna "enkla små tips" :)

Jag har en stolryggsäck packad med viktiga saker, bland annat hundkoppel, kikare, första förband, fot- och handvärmare, slakthandskar, rengöringsservetter och säkert något mer..ska lägga ner ett par strumpor också :)

Knivar har jag, en EKA Swingblade till djuret och en Morakniv om man ska tälja något till sig själv..

Diana? Är det jaktgudinnan?

Dessa tips tackar jag för! :)

/T

Stefan- jag skrev att du gärna får göra så där,

för egen del är det 3-4 timmar rakt ner i avloppet, hur kul är det? Därav att det kan vara motiverat att faktiskt relatera ett föreslaget handlingssätt till dem omgivning där frågeställaren befinner sig. Bor man utanför tätort så är förutsättningarna annorlunda. /CHristian  

Herregud! Du har glömt skithuspappret! Inlindat i en plastpåse givetvis! Första förbandet kan fungera till nöds, men det är allt annat än rekommenderat.

Skitjakt!

Haha..ja, det har jag glömt! Får lägga ner en rulle så fort jag kommer hem! :)

• Like 1

Gå in på Torsbos hemsida o kolla på högersidan. Där har dom en länk till ett "Intyg om vapenlicens" Fyll i det på datorn. o föjl instruktionerna så blir det bra!

Jag kör på detta o då behöver man inte hålla på o skriva på jaktkortet. Byter man vapen mitt i säsången o har allt skrivet på jaktkortet så blir det ju lite jobbigt.

Bättre att tappa bort denna lilla inplastade lapp än att tappa/nöta på originalet.

//Per

• Like 1

Gå in på Torsbos hemsida o kolla på högersidan. Där har dom en länk till ett "Intyg om vapenlicens" Fyll i det på datorn. o föjl instruktionerna så blir det bra!

Jag kör på detta o då behöver man inte hålla på o skriva på jaktkortet. Byter man vapen mitt i säsången o har allt skrivet på jaktkortet så blir det ju lite jobbigt.

Bättre att tappa bort denna lilla inplastade lapp än att tappa/nöta på originalet.

//Per

Kanon! :)

Ta med en spade också,om du inte vill gräva ner skiten med händerna,ett helvete för hundförare när jaktkollegerna inte gräver ner skiten efter sig!Hundar har en lätt benägenhet att rulla sig i resterna efter mänskliga aktiviteter! :yucky:

Annars har norska försvaret en portabelt ihopfällbar skithusstol med självförintande påsar :thumbsup:

• Like 1

Nu var det en smula ironiskt skrivet.... De flesta släpar med sig berg av utrustning som "kanske kan vara bra att ha" - och det förtar ofta glädjen i jakten. Det ökan måhända glädjen och förväntan innan jakten men det blir ibland bara för mycket saker.....

Jag, bössan, en näve hagelpatroner och hunden skapar ärligt talat nog 80% av de jakter jag verkligen minns. Licens, jaktkort och jägarförbundets lilla folder kan man ha i bakfickan. En näve patroner i jackfickan. Hundens koppel ihopsatt över axeln - då funkar det som viltbärare med. En kniv kan man ha i den andra jaktfickan. Bössan bär man på armen. Resten löser man allt eftersom det behövs. Det är "vi jakt" - jag, Holland, holland och hunden. Men behövs inte.... Då kan man cykla till jakten.

"Jaktklar" är den tid det tar att plocka fram bössan ur skåpet (det kan ta en stund i mitt skåp....), väcka hunden (om kräket nu inte kommer störtande när det lilla klicket i skåpets lås hörs), ta på jackan (kniven ligger där alltid) och stövlarna, stoppa en näve patroner i fickan, koppla den vid det här laget av pur glädje leveterande hunden och sedan är det jakt....

Det där med att packa bilen och ryggan dagen innan... Det blir bara ett berg med gizmos som ska med. Men det blir fan inte roligare för att man har en GPS i en ficka, en radio med en massa tjatter i den andra och ficklampan ligger ju alltid underst när den behövs liksom kameran.... Och all annan skit man "ska" släpa med sig.

/T

/T

Vi ser nog lite olika former av jakt framför ögonen :)

Den enda jakt jag, hittills, varit med på är älgjakt och där sitter vi på pass. Det var denna form jag tänkte på när jag skrev frågan, men det missade jag att skriva.

Om det skulle vara jakt med hagelbössa förstår jag precis vad du menar, då behövs nog sällan ryggsäcken som man nog lätt kan stoppa "bra-att-ha"-saker i.. :)

Och jag förstår vad du menar angående radion, under älgjakten var det en handfull som pladdrade på hela tiden..

Stefan- jag skrev att du gärna får göra så där,

för egen del är det 3-4 timmar rakt ner i avloppet, hur kul är det? Därav att det kan vara motiverat att faktiskt relatera ett föreslaget handlingssätt till dem omgivning där frågeställaren befinner sig. Bor man utanför tätort så är förutsättningarna annorlunda. /CHristian  

Ja, jag såg det!

Inte så kul kan jag tänka mig.

Ja visst är de det.

Den enda jakt jag, hittills, varit med på är älgjakt och där sitter vi på pass. Det var denna form jag tänkte på när jag skrev frågan, men det missade jag att skriva.

Om det skulle vara jakt med hagelbössa förstår jag precis vad du menar, då behövs nog sällan ryggsäcken som man nog lätt kan stoppa "bra-att-ha"-saker i.. :)

Och jag förstår vad du menar angående radion, under älgjakten var det en handfull som pladdrade på hela tiden..

Ah, som passittare har jag en del annat gött i arsenalen.

Nu vet jag inte var i landet du håller till, men för egen del är det gött med värmande överdrag för fötterna. Jag har själv försvarets käng-överdrag med kardborre. Riktigt gött på långa pass en snöblandad november.

Sen är det ju alltid najs med tänd-don, yxa, termos eller kittel.

Sen det obligatoriska: Rökt sidfläsk att karva av när man behöver en liten boost eller för att locka bytesmedvetna hundar från älgen :D

Edit: Alltid ett par meter rep som hjälp vid urtagning, extrakoppel när man ska fånga in någon hund, eller som draghjälp.

• Like 1

Nej, egentligen inte. Man behöver som regel betydligt mindre saker för att sitta och fisa i ett jakttorn i väntan på älgen om man ser till vad som är nödvändigt relativt vad de flesta egentligen släpar med sig.

Nått att sitta på, ett par patroner, en kikare, bössan och en bra bok. Mycker mer än så behöver man inte..... Radio är mer för jaktledare och hundföraren om du frågar mig på älgjakten.

/T

• Like 2