Hoppa till innehåll

Vad krävs för att vara "jaktklar"?


Tepewe

Recommended Posts

...och en GPS så att du hittar tillbaka. :thumbsup::whistling:

Jaha, vad har du lärt dig efter det att du ställde frågan om vad man ska ha med sig??? :D:rolleyes:

Prylbög kanske! :tongue:

Ja, om jag ska samla på mig allt så blir det till att köpa en 120L-ryggsäck ;)

Men jag har fått många bra tips jag inte tänkt på..och sen beror det ju på vilken typ av jakt det blir :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, det måste ju bli något i den stilen om du ska få med dig allt!  :thumbsup:  :yes:

 

Du ser att det lönar sig att slänga ut frågor i baland om vad som är bra att ha med sig på jakt. :thumbsup:

Förr el. senare så lär man sig vad man vill ha med sig till de respektive olika jakterna. :biggrin:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Älgjakten: Liten termos med kaffe, en dubbelmacka, en bit torrkött, toapapper, radio. bössa och ammo. Vi jagar såtar om mellan 3 till 6 tim. Fågeljakten: Voffan, bössan, ammo, en vattenflaska och lite torrkött, toapapper. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Älgjakten: Liten termos med kaffe, en dubbelmacka, en bit torrkött, toapapper, radio. bössa och ammo. Vi jagar såtar om mellan 3 till 6 tim. Fågeljakten: Voffan, bössan, ammo, en vattenflaska och lite toapapper.

Vart får man tag på torrköttkött? Går det att köpa, eller gör du det själv?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fan Mirva,norrländska med kaffet på termos?jävla plåtdryck! :sick:

Om man jagar som passkytt ska det eldas å kokas kaffe,en sak som jag upptäckte under mina år som passkytt(som tur är har jag slutat som skyttedräng för många år sedan)det verkar iallafall som älgarna blir lite nyfikna om man hugger ved å eldar,har för min egen del skjutit många älgar trots en ganska högljudd vedhuggning och rökig eld.

Torrkött,det kan du köpa av tex.TärnaVilt eller i stort sett varenda affär norrut,men jag tror du kan få det hemskickat från T.V. :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fan Mirva,norrländska med kaffet på termos?jävla plåtdryck! :sick:

Om man jagar som passkytt ska det eldas å kokas kaffe,en sak som jag upptäckte under mina år som passkytt(som tur är har jag slutat som skyttedräng för många år sedan)det verkar iallafall som älgarna blir lite nyfikna om man hugger ved å eldar,har för min egen del skjutit många älgar trots en ganska högljudd vedhuggning och rökig eld.

Torrkött,det kan du köpa av tex.TärnaVilt eller i stort sett varenda affär norrut,men jag tror du kan få det hemskickat från T.V. :thumbsup:

Jag håller med Mirva, det är termoskaffe som gäller för mig..kokekaffe gillar jag inte, så bryggkaffe i termos är perfekt :)

Elda gör jag gärna, då kan man ju grilla korv ;)

Jag bor några mil utanför Göteborg, så det får bli hemskickat isf :) ska kolla upp TärnaVilt :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vart får man tag på torrköttkött? Går det att köpa, eller gör du det själv?

 

Torkat renkött går att köpa på dom flesta butiker iaf norr över el. beställa härifrån.

http://www.arcticshop.se/ren--algkott-c-237-1.aspx

 

Sedan finns det någon som torkar sitt kött själv och den personen heter visst ls.......... någonting. :tongue:  :thumbsup:

Du kan läsa om hans framfart här i tråden. :thumbsup:

http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/3202-saltlag-foer-torkning-av-aelgkoett-med-bilder-nu-ocksaa/

 

Sitt nu inte och börja dreggla över tangentbordet bara för att du sitter och läser om hans torkade kött. :whistling:  :lol:  B)  :rolleyes:  :P

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

OK,då jonsson,vad tror du då om min lackeringsboxtorkade skinka? :woot:

Hahaha!

 

Det var en ny variant må jag säga.

Hur har du tänkt dig det här då? :ohmy:

Ska köttet hänga i den med luftsug och ska den vara inne el. ute???

 

Då hade jag kunnat torkat mitt kött till kolbitar på nolltid medan jag jobbade på emaljeringen på Husqvarna.

Det var ett tag innan jag började på transporten och serva o repa truckar.

Det hade blivit kolbitar kvar bara. Runt 800 C i ugnen. :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nä,jag kör bara tilluftfläkten,hade tänkt mig att det skulle simulera frisk vårluft :biggrin::yes:

Jaha, du tänker så. :sweat: Ja, det kanske går det också! Prova! :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vart får man tag på torrköttkött? Går det att köpa, eller gör du det själv?

Jag gör det själv, det är ganska enkelt, tar bara lite tid. Läs Isjonssons tråd om torkning av kött. Det är jättegott och sväller när maqn äter det så det fyller ut bra i magen.(varning för törst bara) :thumbsup:  :biggrin:

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tepewe:

Har du inte läst föregående sida i länkarna som jag hänvisade till??? Långt ner på sdian.

http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/41719-vad-kr%C3%A4vs-f%C3%B6r-att-vara-jaktklar/page-2

:thumbsup:

Nu har jag läst igenom lite snabbt..jag har dock inget kött i frysen, så jag får testa det nästa år efter älgjakten :)

Det får bli till att köpa via den länken du skickade :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag läst igenom lite snabbt..jag har dock inget kött i frysen, så jag får testa det nästa år efter älgjakten :)

Det får bli till att köpa via den länken du skickade :)

 

Ok! Blev du något klokare då? :thumbsup: Gott till kokkaffe och passar även bra till en kall öl. :yes:

Inga flygfän el. dylikt i norr. :thumbsup:

Jag kan ju köpa renkött åt dig och torka och skicka ner. Snart säsongsdags för att hänga ut köttet i norr. :smile:

5-10 kg. Vad säger du?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok! Blev du något klokare då? :thumbsup: Gott till kokkaffe och passar även bra till en kall öl. :yes:

Inga flygfän el. dylikt i norr. :thumbsup:

Jag kan ju köpa renkött åt dig och torka och skicka ner. Snart säsongsdags för att hänga ut köttet i norr. :smile:

5-10 kg. Vad säger du?

För att låta som en smålänning: Vad kostar det? :)

5 kg lär räcka ett tag.. :)

Jo då, visst blev jag klokare! Det lät inte direkt avancerat :) bara tålamod som krävs ;)

Kokkaffe går ju inte att dricka! Men till en kall öl kan jag tänka mig att det är väldigt gott :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För att låta som en smålänning: Vad kostar det? :)

5 kg lär räcka ett tag.. :)

Jo då, visst blev jag klokare! Det lät inte direkt avancerat :) bara tålamod som krävs ;)

Kokkaffe går ju inte att dricka! Men till en kall öl kan jag tänka mig att det är väldigt gott :)

 

Jag pra.tade med en kille nyss som jobbar åt Kalix sameby och han sa 65kr / kg helkroppspris så det blir väl lite dyrare när vi går på 5 kg bog- o stekkött.

Han hade inget pris för 5 kg men skulle höra sig för antingen ikväll el. imorgon.

Det krymper väldigt mycket när man torkar köttet så det blir inga 5kg som du får torkat. Bara så att du vet det. :yes:

 

Visst fan, du är ju utlänning ja men Jonsson har lärt sig att dricka det. :thumbsup:  :wink:  :tongue:

Riktigt svart ska det vara och man slår bara i kaffet på höft. :yes:  Inget mätande här inte med något kaffemått. :biggrin:  :yes:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag pra.tade med en kille nyss som jobbar åt Kalix sameby och han sa 65kr / kg helkroppspris så det blir väl lite dyrare när vi går på 5 kg bog- o stekkött.

Han hade inget pris för 5 kg men skulle höra sig för antingen ikväll el. imorgon.

Det krymper väldigt mycket när man torkar köttet så det blir inga 5kg som du får torkat. Bara så att du vet det. :yes:

Visst fan, du är ju utlänning ja men Jonsson har lärt sig att dricka det. :thumbsup::wink::tongue:

Riktigt svart ska det vara och man slår bara i kaffet på höft. :yes: Inget mätande här inte med något kaffemått. :biggrin::yes:

Utlänning är jag inte, möjligen utbyling! ;)

Kokkaffe fick jag alltid av mormor i Värmland, så det har jag druckit många liter av..problemet är att många snålar så det blir blaskigt, men det låter som snålheten växt ur dig ;)

Jag har, vad jag kan minnas, aldrig ätit torkat kött. Så innan jag vet om jag gillar det, räcker det nog med 5 kg :)

Fan, du KAN ju vara trevlig! ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Utlänning är jag inte, möjligen utbyling! ;)

Kokkaffe fick jag alltid av mormor i Värmland, så det har jag druckit många liter av..problemet är att många snålar så det blir blaskigt, men det låter som snålheten växt ur dig ;)

Jag har, vad jag kan minnas, aldrig ätit torkat kött. Så innan jag vet om jag gillar det, räcker det nog med 5 kg :)

Fan, du KAN ju vara trevlig! ;)

 

Jag blev kallad för utlänning här uppe av en svåger till svärfar en gång och det finns väl en och en annan som har sagt det till mig också. :thumbsup:

Det är bara att ge igen efter bästa förmåga. :yes:

 

Ja, det måste ju bero på snålheten och då kokade dom säkert 2 ggr på samma kaffe så att det blev riktigt blaskigt. :thumbsup:

 

Det hade inte jag heller innan jag kom upp hit men det är gott. Riktigt gott. :yes:

Du får nog skaffa en egen frys så att inte sambon äter upp det för dig när hon väl får smak på det. :yes:

 

Ja, det vet jag väl! :thumbsup:  :yes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag blev kallad för utlänning här uppe av en svåger till svärfar en gång och det finns väl en och en annan som har sagt det till mig också. :thumbsup:

Det är bara att ge igen efter bästa förmåga. :yes:

Ja, det måste ju bero på snålheten och då kokade dom säkert 2 ggr på samma kaffe så att det blev riktigt blaskigt. :thumbsup:

Det hade inte jag heller innan jag kom upp hit men det är gott. Riktigt gott. :yes:

Du får nog skaffa en egen frys så att inte sambon äter upp det för dig när hon väl får smak på det. :yes:

Ja, det vet jag väl! :thumbsup::yes:

Tjejen är lite kräsmagad, så jag kan säga att det är renhjärta - då rör hon det inte! :)

Iofs, småländska kan påminna om skånska, och Skåne=Danmark..så det kan jag köpa ;)

Nja, så snål var inte mormor så hon kokade på sumpen..men vissa kan säkert göra det!

Men starkt bryggkaffe är bäst! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjejen är lite kräsmagad, så jag kan säga att det är renhjärta - då rör hon det inte! :)

Iofs, småländska kan påminna om skånska, och Skåne=Danmark..så det kan jag köpa ;)

Nja, så snål var inte mormor så hon kokade på sumpen..men vissa kan säkert göra det!

Men starkt bryggkaffe är bäst! :)

Haha! Då har du tur i så fall. :thumbsup:

 

Jaja, det stämmer väl delvis men inte helt. Du kan ju för fan inte jämföra en smålänning med skåning. Tvår skilda folkslag. :thumbsup:

 

Det vet jag inte om jag håller med dig om.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjejen är lite kräsmagad, så jag kan säga att det är renhjärta - då rör hon det inte! :)

Iofs, småländska kan påminna om skånska, och Skåne=Danmark..så det kan jag köpa ;)

Nja, så snål var inte mormor så hon kokade på sumpen..men vissa kan säkert göra det!

Men starkt bryggkaffe är bäst! :)

Torkad renpitt  :thumbsup:  :wink:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...