Tepewe Posted February 12, 2013 Author Share Posted February 12, 2013 Radio är mer för jaktledare och hundföraren om du frågar mig på älgjakten. /T Radion tyckte jag var bra, för att höra vart hundförarna var och annan nyttig info om tex indragning och dylikt.. Jag pratade aldrig i den, och stängde av den när det blev för mycket kackel men den var ändå bra att ha.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tepewe Posted February 12, 2013 Author Share Posted February 12, 2013 Ah, som passittare har jag en del annat gött i arsenalen. Nu vet jag inte var i landet du håller till, men för egen del är det gött med värmande överdrag för fötterna. Jag har själv försvarets käng-överdrag med kardborre. Riktigt gött på långa pass en snöblandad november. Sen är det ju alltid najs med tänd-don, yxa, termos eller kittel. Sen det obligatoriska: Rökt sidfläsk att karva av när man behöver en liten boost eller för att locka bytesmedvetna hundar från älgen Edit: Alltid ett par meter rep som hjälp vid urtagning, extrakoppel när man ska fånga in någon hund, eller som draghjälp. Vet inte varför, men jag får bilden av en gammaldags bergsklättrare som har massa tillbehör hängande på ryggsäcken Jag fick eluppvärmda sulor i julklapp, funkar kanon Men en överdrag till kängorna låter också väldigt smidigt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 ...och sedan typ tunna sjukvårdsvantar som dom har på VC vid urtagning av vilt. Finns på Granngården m. fl. ställen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uteiskogen Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Jo visst kan det spontant kännas som mycket, men nu är jag väl kanske lite omständig också. Dock brukar vi köra heldags-sittningar, med långt mellan passen, långt från bilväg. Några av de stora nöjena då är ju just att kunna koka kaffe över eld, tälja sidfläsk och kikarspana på fåglar/annat vilt. Om man nu skulle komma till att skjuta, så dröjer det som regel någon/några timmar innan fyrhjulingen kommer. Då är det fint att ha hunnit få ur älgen själv, vara mätt och otörstig när jobbet börjar. Så förutom alla nödvändiga (!) papper som nämnts ovan; pang å plugg kikare å block (för anteckningar osv) kniv å bryne yxa å tändare kaffe å panna (eller termos) fläsk å gôtter rep å radio hygien å förband karta å kompass (gps) förstärkningsplagg Min rygga väger under 10 kg (utan pang) och kan nog trimmas ner ytterligare Sen klarar du nog vilken sittning som helst! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian N Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Nu är det lite olika former av jakt o nödvändig förberedelse som beskrivs ovan, iofs bra men skräm nu inte upp stackars Tepewe i onödan. Prylarna kommer att döda lusten om du inte hindrar dem, men toapapper är faktiskt både bra och nödvändigt. /CHristian 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skånepåg Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 bössa, skott, jaktkort,licens. Allt annat är lyx (som kan va bra skönt att ha med, men definitivt inte nödvändigt) se för allt i världen till att ha nog ammunition med! hellre 100 plugg för mycket än ett för lite, finns inget som är så irriterande som att sitta på tex en duvjakt med fågel över alla förväntningar och så ha tagit för lite plugg med. Har en gång fått avbryta en kråkjakt för att köra till handlaren o handla mer plugg, DET gör jag aldrig om igen! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tepewe Posted February 12, 2013 Author Share Posted February 12, 2013 ...och sedan typ tunna sjukvårdsvantar som dom har på VC vid urtagning av vilt. Finns på Granngården m. fl. ställen. Jag köpte ett 100-pack med såna när vi var på Engelssons förra helgen, dom ska nog räcka ett tag..jag la 5 par i ryggan, lätt att glömma det annars tror jag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Jag köpte ett 100-pack med såna när vi var på Engelssons förra helgen, dom ska nog räcka ett tag..jag la 5 par i ryggan, lätt att glömma det annars tror jag Bra! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tepewe Posted February 12, 2013 Author Share Posted February 12, 2013 Jo visst kan det spontant kännas som mycket, men nu är jag väl kanske lite omständig också. Dock brukar vi köra heldags-sittningar, med långt mellan passen, långt från bilväg. Några av de stora nöjena då är ju just att kunna koka kaffe över eld, tälja sidfläsk och kikarspana på fåglar/annat vilt. Om man nu skulle komma till att skjuta, så dröjer det som regel någon/några timmar innan fyrhjulingen kommer. Då är det fint att ha hunnit få ur älgen själv, vara mätt och otörstig när jobbet börjar. Så förutom alla nödvändiga (!) papper som nämnts ovan; pang å plugg kikare å block (för anteckningar osv) kniv å bryne yxa å tändare kaffe å panna (eller termos) fläsk å gôtter rep å radio hygien å förband karta å kompass (gps) förstärkningsplagg Min rygga väger under 10 kg (utan pang) och kan nog trimmas ner ytterligare Sen klarar du nog vilken sittning som helst! Block var ett bra tips, så man kan skriva upp sånt man tror sig komma ihåg men alltid glömmer På älgjakten körde jag med varma koppen, kaffe och smörgås.. Sidfläsk..det är rökt då eller? Låter väldigt gott! Många bra tips! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Block var ett bra tips, så man kan skriva upp sånt man tror sig komma ihåg men alltid glömmer På älgjakten körde jag med varma koppen, kaffe och smörgås.. Sidfläsk..det är rökt då eller? Låter väldigt gott! Många bra tips! ...och sedan ett el. 2 sittunderlag så att du inte får träsmak i häcken om du sitter i ett torn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils l Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Jaktkort och statliga samt körkortet i plånboken. Första förband i höger benficka eller i jaktryggsäcken tillsammans med skithuspapper inne i en plastpåse. En försvarlig mängd ammunition samt Gps jaktkarta lite socker och te och något att tända med och eventuellt lite saltkött att dela med hunden. Kniv och snöre samt ett koppel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Sprule Posted February 12, 2013 Popular Post Share Posted February 12, 2013 En viktig sak att ha med sig, tycker jag, är rejält med skytteträning innan jakten. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 En viktig sak att ha med sig, tycker jag, är rejält med skytteträning innan jakten. Helt rätt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uteiskogen Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Gott humör? Eller fast det får man ju av att jaga! Eller som ett befäl uttryckte det på uppkommen fråga Menig: "Man borde ju kamoflera tänderna?" Fänrik: "Fast tänderna syns bara när du ler, och du ler bara när du får skjuta. Och när du skjuter så röjer du ändå din position!" 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post don corleone Posted February 12, 2013 Popular Post Share Posted February 12, 2013 Det verkar va invecklat att va jägare nuförtiden,men glöm för fan inte att gräva ner skiten efter dig,hundförare kan mörda för mindre! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tepewe Posted February 12, 2013 Author Share Posted February 12, 2013 En viktig sak att ha med sig, tycker jag, är rejält med skytteträning innan jakten. Klokt! Då jag är nybörjare, kommer jag nöta en hel del på bana först, för att göra felen där och inte under jakt.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tepewe Posted February 12, 2013 Author Share Posted February 12, 2013 Det verkar va invecklat att va jägare nuförtiden,men glöm för fan inte att gräva ner skiten efter dig,hundförare kan mörda för mindre! Jag ska tänka på detta! Min hund har inte rullat sig i skit, men ätit det 1 gång..då blev det tandborstning många gånger efteråt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Jag ska tänka på detta! Min hund har inte rullat sig i skit, men ätit det 1 gång..då blev det tandborstning många gånger efteråt! Det är väl en av få gånger att ha en hundbur i bilen så att skiten stannar inom begränsad yta. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post daavviid Posted February 12, 2013 Popular Post Share Posted February 12, 2013 Vapen,ammo,licens,jaktkort och snus så är man redo 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
killer_mouse Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Vapen,ammo,licens,jaktkort och snus så är man redo jag lägger till hörselskydden sen kan det kvitta med mer prylar 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Älgflugornas Herre Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Sedan jag blev med hund så har jag på 90% av mina jakter endast tagit med: -licens, jaktkort etc -bössa av lämpligt snitt (oftast 9,3-an, den är smidigast och bäst lämpad) -hörselskydd (lika mycket för att förstärka hörseln som för att skydda den) -hund -kniv -första hjälpen Bil behöver jag sällan använda eftersom jag har 1200 ha jaktmark utanför dörren. Ibland saknar jag något att dricka så kommer jag ihåg det så tar jag med en 0,5 l pet med vatten. Och lite skithuspapper i ena fickan, det är aldrig fel. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nuke Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Rött hattband/mössa. Snitsel/snöre för skottplatsmarkering. Gärna så att det räcker åt flera. Kompass är jag aldrig utan om jag inte känner till marken väl. /Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
asm Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Bok, kudde och filt om man ska sitta på pass Andreas från telefonen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 ...och en GPS så att du hittar tillbaka. Jaha, vad har du lärt dig efter det att du ställde frågan om vad man ska ha med sig??? Prylbög kanske! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefan Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 ska du upp på kalfjället,stoppa ngr nävar bjärknäver i en påse och ha i ryggan.Väger inget och är fint att ha om du måste göra upp eld. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts