Hoppa till innehåll

Trebent älgkviga 20130309


Foxtrot Echo

Recommended Posts

Polisen ringde precis när jag skulle gå från jobbet i går kväll (vet inte varför de ringde direkt till mig och inte till kontaktman...). En tjej som just köpt ett hus i utkanten av min egen jaktmarak hade enligt polisen set en ensam älgkalv halta förbi. När jag pratade med henne visade sig både hon och hennes man vara jägare och det var enligt dem en ko med kalv som gått förbi och kalven hade haltat riktigt rejält på vänster framben.

 

Jag behövde inte fundera så länge för att förstå att jag och min beagle kunde spåra de där ekipaget rätt många dagar utan att komma i kapp. Ringde jaktgrannen som också är eftersöksjägare med duktiga grå hundar, och vi bestämde oss för att gå på kl 08.00 i morse.

 

Den korta historian är sedan att den sista snön som ligger kvar är skapligt krispig... Hundföraren hade kontakt med ekipaget 2 ggr och kalven var helt klart mycket halt. Jag var inne fyra gånger, som närmast 70 meter, men utan att kunna komma till skott. Hade kunnat skjuta ett dåligt nackskott vid ett tillfälle men hade då inte koll på hunden och fick stå över.

 

Femte gången, fyra timmar efter släpp, struntade jag i att göra rätt och småjoggade i fel vind för att försöka genskjuta längs en traktorväg, och förhoppningsvis stöta ekipaget mot kollegan som stod på pass längre ner i såten. Plötsligt stod kon på vägen 60 meter framför mig, hon klev av och kalven upp och bang så small det. Skottet kändes dåligt och kalven försvann av vägen, så jag repeterade och drog mig av vägen för att försöka genskjuta igen, men hörde strax att hunden skällde kvar vid vägen. Smällen hade tagit lite lågt men mosat hela hjärtat så älgen hade bara gått 5 m av vägen. Det visade sig vara en fjolårskviga, men inte större än att två rätt klena män med möda kunde lyfta upp den i pakethållarlådan på fyrhjulingen.

 

Skadan då: på insidan av vänster framben, i höjd med underkant på bröstkorgen fanns ett varigt sår, inget blod. På framsidan en kal hudfläck. Gammal skottskada? Ja, vad säger expertisen? Ska dra upp ett par bilder strax.

 

När vi flådde av konstaterade vi att benet inte verkade brutet, eller kanske snarare ihopläkt. Däremot var den seriöst inflamerad i muskulaturen och släppte från sig ca en halv liter majonäsliknande var. Vi kasserade hela frambenet rätt av. Resten av kroppen verkade mager men i övrigt OK. Hade ni oroat er för köttkvaliteten?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här kommer bilderna på skadan, vad tror ni?

post-13786-0-48459900-1362864586_thumb.j

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och utsidan...

post-13786-0-64880200-1362864897_thumb.j

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här är en bättre bild på insidan. Skott eller trafikskadad?

post-13786-0-72696800-1362865362_thumb.j

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Besiktning verkar vara anbefalld... Hur får man tag på någon som kan besiktiga då? Är det hjärta och lever de tittar på förutom kroppen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är väl vetrinär som kollar, för att säljas så ska röda organ va med.

De intressanta med denna älgen är väl körtlarna.

Har infektionen spridit sig så ska det väl synas på dem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och utsidan...

Det där såg illa ut, bra jobbat av dig/er :smile: !..ja besiktning vore inte helt fel som så många andra redan påpekat :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 En tanke till ni får rätta mig nu""

 

 Vi sköt i höstas en  mager älgko som gick på tre ben där var det från licensområdet direktiv att vetrinär ska besikta älgen vilket vi-

 Gorde,,  då betalade licensområdet kostnaden för vetrinär ,,,

 

 Denna älg dömdes ut o vi grävde ned djuret,,

 Är det inte samma sak här   älgen har skottskada jaktvårdsområdet-licensområdet står för kostnaden för besiktning!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaha, det blev rävmat av den älgen! Knappt 70 kg vägde för övrigt slaktkroppen Inte mycket för en älg som snart skulle blivit 2 år.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...