Nalle Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 HEJ Jag har en Sako 75, 9.3x62 med rostfri pipa. Ska sätta på en ljuddämpare. Någon som vet hur mkt man kan korta pipan utan att det inverkar negativt på vapnet? Har fått en mängd olika bud beroende på vem man frågar..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian N Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 ? All kapning av pipa kommer att påverka, frågan är bara vilken V0 förändring accepterar du? Jag skulle nog påstå att 52-57 cm är det kortaste en x62 skall ha för att inte bli allt för handikappad av en kapning, sen går det att orsorgsfullt välja krut och handladda för att i del kompensera för effekterna av kapningen. Generellt sätt så medför en kapning och gängning av en kompetent och noggrann smed att ett vapen skjuter bättre än tidigare eller i varje fall på motsvarande sätt som innan ingreppet. Kom ihåg att det finns bra och dåliga smeder och att man måste se till att göra sin läxa innan man beställer arbetet, fråga om metoden för gängning, fråga om det ingår ett gängskydd, fråga hur smeden indexerar pipa/lopp/gänga, svaren skall komma enkelt för smeden och du skall kunna förstå dem, om inte sök en annan smed. /CHristian Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ozzian Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 Jag kapade min till 46,5 och den levererar en 250grains NF i 745m/s! Varför just 46,5 jo OM jag av nån anledning inte skulle villja ha dämpare så kan jag kapa bort gängan och ändå ha ett godkänt vapen. Vet inte om det kan hända men om kröningen skulle bli tokig så kan man kapa några mm och göra om kröningen. kapar du till 45 cm så blir bössan olaglig om du måste kapa och göra om kröningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HerrBerg Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 Min 46-cm håller rätt bra hastigheter... Typ det som står på asken och ett par procent till. Men hur som helst, vad har detta för praktisk tillämpning kan man undra. Det är rätt mycket död i en 250gr i 740m/s och mynningsflamman är inget problem om man har dämpare. Om man känner att man ofta skjuter jaktskott på mer än 300m är det en fråga, annars är det i mina ögon vapnets förighet och balans som avgör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Älgflugornas Herre Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 Jag resonerade som Ozzian och HerrBerg när jag kapade min 9-3:a. Den är väl också 46,5 eller 47. Men dämp är den hyfsat välbalanserad. Kulhastighet har jag ingen aning om men att använda den ut till lite 150 m har inte varit några som helst problem (både jaktligt och vid kuljaktstig). Använder köpeammo, Barns TSX. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blypiska Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 På min tidigare Blaser R93 så kortade jag pipan till 50 cm som på tracking bössan. Körde med ljudämpare och märkte ingen skillnad mot tidigare 20-150 m. Behövde inte justera siktet nå efteråt. Den var 57 cm orginal. Ska nu fixa en 9,3X62 till min R8 som blir 50 cm och ljudämpare så klart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ozzian Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 På min tidigare Blaser R93 så kortade jag pipan till 50 cm som på tracking bössan. Körde med ljudämpare och märkte ingen skillnad mot tidigare 20-150 m. Behövde inte justera siktet nå efteråt. Den var 57 cm orginal. Ska nu fixa en 9,3X62 till min R8 som blir 50 cm och ljudämpare så klart. hur lång blir pipan mellan dämpare och stocken om du har 50cm pipa? Hur kort går det alltså att kapa innan dämparen når stocken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blypiska Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 På min tidigare Blaser R93 så kortade jag pipan till 50 cm som på tracking bössan. Körde med ljudämpare och märkte ingen skillnad mot tidigare 20-150 m. Behövde inte justera siktet nå efteråt. Den var 57 cm orginal. Ska nu fixa en 9,3X62 till min R8 som blir 50 cm och ljudämpare så klart. hur lång blir pipan mellan dämpare och stocken om du har 50cm pipa? Hur kort går det alltså att kapa innan dämparen når stocken? Jag anväde en Rcc T41 till den jag hade så det var ca 8 cm mellan stock och ljudämpare. Men all är beroende på hur mkt ljudämparen är teleskopisk. På R8 an med 60 cm pipa har jag 5 cm mellan stock och ljuddämpare,Stalon Whisper Magnum. Blir en Stalon till 9,3X62 innan hösten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
öberg Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 Min Sauer 202 med 52cm pipa ger 770m/s med en fabriksladdad 15g vulkan Norma anger 800mps på asken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts