Hoppa till innehåll

Finnfire på steroider!


grusmange

Recommended Posts

När det man vill ha inte finns, då får man helt enkelt bygga själv...

 

Har sista året gått och funderat på en något vassare bössa för fjälljakten. Visst duger min finnfire, den har alltid levererat, både på fjället och hemmavid.  

Hade förra årets fjälltur ett möte med en räv uppe på kalfjället, räven klarade sig fint den gången, men själv grämde jag mig länge och väl efter det mötet.. :wallbash:

 

Ett tag va jag inne på 17hmr sen va det 22Hornet ett tag för att till sist komma fram till att det måste bli en 221 fireball....

 

Av en händelse råkade jag trilla över en sako L46 fr 1955 som var i väldigt fint skick bortsett från rost i pipan. En smidig tingest med 50cm pipa 14mm i mynningen med en vikt i dagläget på 2,6kg.

 

Kolven på bössan är nån gång utbytt är jag ganska säker på. Bakkappan saknas och nätskärningen är väl inte den snyggaste. Så kolven kommer restaureras nu under våren.

 

När kolven är fixad och plastbäddad ska den få åka upp till arjeplog för ny LW pipa med ungefär samma mått som orginalpipan och 12" stigning för att utan krusiduller klara 55gr fmj kulor.

 

Om allt går som planerat kommer bössan bli otroligt lik min finnfire både storleksmässigt och viktmässigt. Tänkte en slutvikt med kikare nån stans mellan 3,1- 3,3kg.

 

Som sagt en finnfire på steroider... :tongue:

 

Bilder kommer....

 

Mvh Mangan.

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

några råd. om du är bra på hylsprep gör hylsor från 223 om inte viktsortera orginalhysorna. köp inget dåligt verktyg. använd inget trögare än 200 krutet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänkte köpa ett redding verktyg, ska man köpa ett som innehåller NK verktyget eller räcker det med det vanliga?

 

223lp hylsor har jag gott om men tänkte va lat och beställa färdiga rem hylsor iaf fr början...

 

200 krut har jag gott om, min TCU gillar det skarpt... :thumbsup:

 

 

Mvh Mangan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänkte köpa ett redding verktyg, ska man köpa ett som innehåller NK verktyget eller räcker det med det vanliga?

 

223lp hylsor har jag gott om men tänkte va lat och beställa färdiga rem hylsor iaf fr början...

 

200 krut har jag gott om, min TCU gillar det skarpt... :thumbsup:

 

 

Mvh Mangan.

neck verktyg behövs inte alls. det tar en jäkla tid att göra hylsor av 223 hylsor halsen blir för grov och det är lätt att dom blir sneda. jag har 200st med bara lite svarvning på bröstet kvar. tog många timmar tror varje hylsa tog ca 20 min. men rem hylsorna är den svaga länken för kalibern dom är inte bra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilka verktyg behövs för att omforma 223lp hylsor?

 

223 till 6tcu kan jag, men 221fb hylsor känns som en bra mycke mer omfattande omformningsprocedur....

 

Mvh M.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilka verktyg behövs för att omforma 223lp hylsor?

 

223 till 6tcu kan jag, men 221fb hylsor känns som en bra mycke mer omfattande omformningsprocedur....

 

Mvh M.

jag kalibrerade först (använd mycket lite hylsfett) sen tog jag av halsen i vanlig svarv (men det går på andra sätt såklart). sen trimmade jag till exakt längd och sen körde jag halsen i hylssvarv. den måste vara rätt tunn för att få rätt neck tension, denna kaliber gillar inte för hård neck tension.

det kanske ser jobbigt ut men det är inte svårt men tar lite tid.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

i dag hittade jag ett potensiellt objekt för min nya 221 fireball som helt klart ligger utöver det normala tyvärr även prisbilden för en bössa som köps för ombyggning.

min vixen/hunter kommer ev att få en ny ägare ganska direkt då jag gärna vill se en kompis ta över den och få fördelarna av pengarna jag plöjt ner i projektet.

den nya bössan kommer att väga mer och jag har totalt givit upp alla försök att äga en smidig och lätt bössa det är inte min melodi helt enkelt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu maddog vill vi se en 221Fb byggd på ett customlås. En riktigt dyr kompromisslös ripmördare.... :thumbsup:

 

Mvh M.

ja det blir nog något ditåt, det blev en shilen damm good accuracy. :smile:

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

licensansökan inskickad och Sundsvallstanterna 

brukar ju vara snabba.

skicka in en licensansökan till dem här förra veckan.. tyvär hörde ja rykte om ngn sjukskrivning så de kan ju ta lång tid. hoppas ja har fel :/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

skicka in en licensansökan till dem här förra veckan.. tyvär hörde ja rykte om ngn sjukskrivning så de kan ju ta lång tid. hoppas ja har fel :/

Ok,ja det visar sig.

Susanne var på plats iaf.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

skicka in en licensansökan till dem här förra veckan.. tyvär hörde ja rykte om ngn sjukskrivning så de kan ju ta lång tid. hoppas ja har fel :/

susanne ska operera knät nästa vecka tror jag, blir borta några veckor

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag har nog aldrig lyckats med en enda femskottare med min vixen och samma sak hände i dag när jag tog fram en rävladdning som jag lovat tövabo. fyra skott på 6mm och ett femte som gjorde bilden till 16mm. snöplig sista serie som ägare när det kunde blivit ett värdigt avslut men nu blir det nya tag mot något tyngre som sagt.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Spännande maddog!

 

Väntar själv på licensen. Verktyg på väg och korpgluggarna är vidöppna efter fler magasin.

Ev passar även 7x33 mag rakt av till 221fb. 25-20w är inte långt ifrån heller. Iaf teoretiskt, med min

otur så blir det nog lite modifikationer... :happy:

 

Mvh Magnus.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

susanne ska operera knät nästa vecka tror jag, blir borta några veckor

fick min licens idag så för mig gick de rätt snabbt :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

och min låda är hemma. rätt brutala mått på den.

Är det magasin på en dylik? isf hur många rymmer den? 

 

Vi vill se bilder... :happy:

 

 

Mvh M.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...