Hoppa till innehåll

Finnfire på steroider!


grusmange

Recommended Posts

Nej det har jag inte, nästan 30 minus här... :wallbash:

 

Fick tag i bössan nåra veckor för sent, allt testande blev som "tungrott" nu med denna kyla och snö.... :yucky:

 

/M.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej, den 2/2 blir det 6mm, med benstöd och baksäck och 4klick till upp på 300m... :thumbsup:

 

Tror inte man är konkurenskraftig med en dåligt utprovad 221fb, nästa vinter kanske den är me... :happy:

 

 

/M.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag small det för först gången :happy:!

 

9 skott blev det, högst primitivt. Satte upp 2 luftgevärstavlor på en planka. Gick bak ladugården hemma hos mor och far,satte upp tavlan på 70m. Tog stöd mot traktorsläpen och sköt 3 skott. Tog lite lågt, sjusterade kikaren 5 klick upp. Sköt 3 skott knästående.

Bytte stöd till en stadig vedpall, sköt 3 skott till från den. Dom sista 3 satt fint i riktpunkten som en 3klöver... :thumbsup:

 

Så nu är den inbrejkad... :tongue:

 

I morgon blir det mer djuplodade tester på skjutbanan, med skjutstöd, kronograf...

 

/ Mangan.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mer testning idag!

 

Idag sköts Toppcuppen i Skellefteå så jag drog iväg extra tidigt för att hinna testa 221-an lite mer.

 

Blev ett par 3skottare och en 5 skottare som uppskattningsvis mätte 25-30mm.

Vad kom jag fram till idag då? ,Inte mycke kan jag säga... Bössan är högljudd vill jag lova, hade hoppats på få veta v0 på min lågt laddade laddning. Men vädret ville annat, dåligt ljus och snöfall gjorde kronografen allt annat än sammarbetsvillig. Fick inte fram ett skit med den idag.. :wallbash:

 

Bössan är helt klart jaktbar nu med denna laddning, men det ska bli kul skjuta laddstege senare helt klart. Om det hinns innan fjällresan det får vi se. Om inte,,, så är det ändå ingen katastrof.. :happy:

 

Som kuriosa kan nämnas att Christian N-s gamla vixenbastard i 6TCU skötte sig fint idag på Toppcuppen, och resulterade i en 4 plats av 22 skyttar, fast jag glömde skjuta ett skott på 300m. :P :P. :wallbash: :wallbash:...

 

Väl mött/ Mangan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En sväng på banan idag.

 

0 gradigt och lätt snöfall idag. Ej skottad väg ända fram så det blev till att pulsa skoterspår med bössan på ryggen och alla ateraljer i barnens gamla sovpulka.

 

Idag funkade kronografen som den skulle, bättre ljus ute i dag, så snöfallet gjorde ingen åverkan.

Min startladdning på 17,2gr gav mellan 810-825m/s i V0. Lämplig fart, men träffbilderna är för stora än.

 

Hade även laddat 10 skott med 17,5gr och 10 med 17,7gr

17,5gr verkade dra ihop träffbilden lite, 17,7 blev inge bra alls. Drar inga stora växlar på det eftersom jag slagit ut kulorna ur ett gäng 17,2-er och laddat om dom. Tyckte necktension var väldigt ojämn när jag satte i kulorna på nytt.

Magkänslan när jag gjorde skotten var allt annat än bra, men tänkte kanske det inte spelar så stor roll :tongue:, rätt säker på att det inte blev bra, så här i efterhand... :sleep:

 

Mycke trix och fix kvar än, men som man brukar säga, -Det får inte va för enkelt.. :wink:

 

Måste nog bädda om bössan, tycker den sprättar skotten lite väl mycke. Grunnar även på att korta friflykten, ligger på 2mm nu. Måste nog testa 1mm.

 

Ny bädddning, 17,3gr och 1mm friflykt blir nästa test.

 

 

1 vecka kvar till skarpt läge på fjället... :thumbsup:

 

 

post-2307-0-93288100-1391944355_thumb.jp

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo visst ska jag det. Men då börjar vi snacka 222r farter. Borde ge  860-890m/s???

 

Måste gå få stabila, om än inte jättesmå träfffbilder med lägre fart?

 

Vad kör du med för friflykt?

 

/M.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

mina 55gr går 830 m/s med 18 gr dock har jag 14 i stigning och det ger ju lite mindre fart men pipan är lång.

har glömt vad jag har för ff och hittar inte att jag skrivit ner det men kulorna sitter rätt djupt så den är nog riklig.

den farten har funkat bra för mig även under 20m.

jag har haft stora problem med precisionen i lägre farter speciellt med n-130 men har nu nästan otrolig precision.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Testat alldeles för lite än för att egentligen fastställa nånting. Pipan verkar i alla fall leverera fart så det räcker och blir över.

Kombinationerna kula och krut känns än så länge oändliga, så på nått sätt ska man nog lyckas trolla ihop det...

 

Såg det fanns en 62gr fmj på vapex också, borde bromsa farten en del... :happy:

 

150st hornady fmj kvar i källarbunkern, håller mig till dom tills vidare, för jag är både tålmodig och envis... :tongue:

 

 

/M.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag har testat mer eller mindre alla kombinationer med alla fmj kulor på marknaden :)

det blev hundratals laddningar.

200 krutet har givit bäst precision i båda 221 bössorna.

en stor felkälla är kalibreringen, man måste vara väldigt noggrann.

det måste kännas lika i spaken när man sätter kulan.

jag tror jag har sådana tunga fmj som ligger ska jag skicka dig några.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att slå ut kulorna och peta i nya med mer krut utan kalibrering var nog en dundertabbe.. :pinch:

Man kan nog säga att dagens test blev helt värdelös så här i efterhand.. :wallbash:

 

Gör om gör rätt...

 

Blir nog att bädda om bössan för sinnesfriden och nattsömnens skull iaf först.

Tidsbristen till avfärd gör att jag nog får finna mig i det jag åstakommit hitills på årets fjälltur.

Känner mig säker på träff iaf ut till 100-120m som det ser ut just nu.

 

Lapuan ska nog testas också senare

Likaså tungfmjkulorna, kanske kan ta me till toppcupsfinalen i Umeå???

Om det passar ska jag dit också med min vixenbastard... :tongue:

 

/M.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sista test före avfärd idag!

 

Laddade upp 10st 17,5gr med 1mm ff. Uppskattningsvis 840-850m/s ??

Hylsorna verkar va väldigt ojämna i halsen fr fabrik. Hade ett par st som kulan gick otroligt lätt ner i hylsan på, satte dom åt sidan i asken som uppvärmningsskott.

 

Än finns en del att hämta. Bössan är fortfarande inte ombäddad, skyller på ungar, fru och OS.. :sleep:

Kommer nog kontakta min hovleverantör skytte och precision för lite finska fmj också framöver...

 

 

/Mangan.

post-2307-0-14349100-1392467143_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...