Jump to content

Finnfire på steroider!

grusmange
 Share

Recommended Posts

Hade funderingar på om det var en Jalonen, men ser nu dess urspung, fint lås Madsen, det kommer att ge dig nytta. /CHristian

Vart hittade du den?

här i sundsvall. det är nr 2166 av under 3000 st så den borde tillverkats runt mitten av 80 talet.

trycke och pipa är också shilen och bössan har egentligen inga tecken på att den varit använd (skumt), tyvärr är stocken av monte carlo modell så jag funderar på mcmillan M40A-1 eller anpassa en kolv som passar remington SA som man ramlar över.

hittade en bättre bild på nätet på en likadan låda.

.http://cdn2.armslist.com/sites/armslist/uploads/posts/2012/02/12/303579_03_shilen_dga_sporter_308win_640.jpg

Vart hittade du den?

här i sundsvall. det är nr 2166 av under 3000 st så den borde tillverkats runt mitten av 80 talet.

trycke och pipa är också shilen och bössan har egentligen inga tecken på att den varit använd (skumt), tyvärr är stocken av monte carlo modell så jag funderar på mcmillan M40A-1 eller anpassa en kolv som passar remington SA som man ramlar över.

hittade en bättre bild på nätet på en likadan låda.

.http://cdn2.armslist.com/sites/armslist/uploads/posts/2012/02/12/303579_03_shilen_dga_sporter_308win_640.jpg

Nice :thumbsup:

Påminner en del om Champlinstudsarna tycker jag, vilket för mig är en liten dröm att äga (tyvärr grymt övervärderade). Va Shilenbössan/lådan dyr?

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Nice :thumbsup:

Påminner en del om Champlinstudsarna tycker jag, vilket för mig är en liten dröm att äga (tyvärr grymt övervärderade). Va Shilenbössan/lådan dyr?

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

9000 kr.

håller på att fylla i orderform på en mcmillan m40a-1 htc tex nu, blir helt utan krusiduller, inte ens molded color och justerbar kam.

håller på att fylla i orderform på en mcmillan m40a-1 htc tex nu, blir helt utan krusiduller, inte ens molded color och justerbar kam.

varför inte justerbar kam? ja själv tycker de är grymt skönt nu när ja ha justerbar kam på t3 tacticalen :)

varför inte justerbar kam? ja själv tycker de är grymt skönt nu när ja ha justerbar kam på t3 tacticalen :)

kommer att köra lågt montage med en klen kikare så justeringen på kolvkammen kommer att bli på lägsta för jämnan.

kör likadant med lågt montage på min andra bössa med mcmillan och där är den nästan för hög på lägsta justering.

jag har testat denna htg kolv förut så jag vet att jag ligger bra på den med lägsta justeringen där också.

men du har rätt justerbarhet är alltid att föredra ändå såklart, dock blir det nog bra ändå just i detta fall

Det är lungt maddog!

Idag kom laddverktyget, gjorde nåra dummisar och bössan matar perfekt. Lite pillrigt och fylla magasinet med så korta patroner.  Men väl där funkar det perfa....

post-2307-0-90356700-1363970047_thumb.jp

Storebror 6tcu och lillebror 221fb

• 5 weeks later...
  • 1 month later...

Fick hem ett extra magasin i dag, oanvänt orginalmagasin... :happy:

Pipan beställd och på väg...

Funderar på vilken kikare bössan ska få. Tänkte först Z3, blev sen lite nyfiken på en conquestHD 3-14x42

Den som lever får se hur det blir/ Mangan.

Grovslipat in min första bakkappa idag.

Tog det grova med klyvsågen, körde sen min black o decker mouse. Gick riktigt bra.

Finliret kvar nu bara... :smile:

post-2307-0-96268900-1370701216_thumb.jp

Mvh M.

Vilket elände.... :wallbash:

Tur man är envis norrlänning... :happy:

attachicon.gif 020.JPG

Mvh Mangan.

Lägg INGET fett på bröstet och var noga när du smörjer hylsan. Det där problemet fick jag när jag bara rullade hylsorna i fettdynan. Ta bort expandern och kör hylsorna i steg där första momentet blir att flytta bak hylsbröstet och andra blir att få till diametern på halsen.

• Like 1

Blev en conquest HD 3-15x42.... :happy:

Provmonterat idag, satt som en smäck bortsett från att slutstyckshandtaget tar i okularet vid repetering. Hade det på känn redan innan och mycket riktigt... :wallbash:

Det får smeden fixa när pipan ska monteras.

post-2307-0-23917500-1371062781_thumb.jp

Mvh Mangan.

Så här går det när man parar ihop 60 år gammal finsk kvalite med en modern billi-zeiss...

post-2307-0-50338300-1371280182_thumb.jp

Mvh Mangan.

• 6 months later...

Gött mos, bilder eller så har det inte hänt. :) /CHristian

Bilder kommer!

För närvarande så ser den ut som innan, men nu är hela bössan mattblånerad

Ska bädda bössan och klura ut hur kikaren ska monteras.

JP ville inte bocka slutstycksspaken, så det blir nog högre fäste eller annan kikare med mindre okular...

Mixtrat i källaren idag. Ute är det minus 16 och halv stom. Inte läge att provskjuta mao.

Repeteringsproblemet är löst iaf. Blev att montera min gamla vx3 som tjänstgjort på finnfiren.

Finnfiren får tillsvidare axla hd5-an, tror det kan bli rätt bra....

Nu ska det bara laddas lite skott, hoppas få till det med hornadys 55gr fmj.

Den som lever får se.... :smile:

/ M.

Så här blir det... :smile:

Bössan är 96cm lång och väger 3,4kg med kikare.

Laddat lite pilar idag, gjorde 20 st hornady fmj med 17,2gr N200...

Hoppas nu på lite mildare väder, här är det minus 16 grader :wallbash: , skjutbanan idag kändes lite väl kallt... :sad:

/ Mangan.

post-2307-0-86579900-1389958878_thumb.jp

post-2307-0-11896400-1389959274_thumb.jp

• Like 1