Jump to content

Recommended Posts

sjöqvisten
Posted

Hej är nybörjare på det här med jakt.  Har en Garl Gustav 1900 men kikarsikte är inte till min belåtenhet. Håller på letar på andrahandsmarknaden efter ett bätter begagnat undrar dok om en 56 glugg blir för hög för anlägningen?  En fråga till är Viken begagnat kikarsikte  är att föredra om man får välja mellan Zeiss eller Swarovski om båda är 2.5 till 10x56 och har samma pris. Mvh och önskan om trevlig helg Sjöqvisten

Posted

Mitt enkla svar är att en 56a blir hög för de flesta normala kolvar och är inte tänkta till snabbskytte, men det blir billigt bättre med Beartooth eller annan kolvkamshöjare.

Valet av märke beror mest på modell. Försök få möjlighet att testa innan så vet du vad du vill ha. Vissa gillar inte Zeiss kalla bild, men jag uppskattar den.

• Like 1
Posted

Precis som skrivits ovan är det väldigt få kolvar som har tillräcklig höjd för en 56:a. 1900:an hade ju dessutom ett par olika kolvvarianter. På min monte-carlokolv till min 1900 har jag fått höja mer än 2cm, jag har justerbar kolvkam på den numera, kan starkt rekomenderas.

• Like 1
sjöqvisten
Posted

Tack för bra tips, Ska kanske gå ner lite i storlek på ljusinsläppet. Har lite svårt att testa mig fram då jag fundera att köpa från auktion från kungliga huvudstaden och befiner mej själv på största kåbben i östersjön.

Posted

Vad ska du använda siktet till? Med snö och ett Vortex Diamondback 2-7x35 klarade jag en hel natt på rävvak med åtel på cirka 100 meter. Jag har ett Zeiss Conquest 4,5-14x50 som gör den uppgiften ännu bättre; inte bara pga bättre optik och större objektiv, utan även pga ett bra och tjockt riktmedel (tysk 4).

Ska du vaka i nära nog totalt mörker mot mörk bakgrund så kanske du behöver något bättre eller belyst, men åtminstone jag klarar mig ganska bra på det "billiga" Zeiss-siktet.

Missa inte Meoptas serier... de är ofta väldigt prisvärda hos olika handlare just nu.