Jump to content

.22 Dunst hagel

Beretta

Recommended Posts

Tror ni det är mycket skadligt att avlossa .22 dunsthagel i .22 LR / .22 WMR?

Kan precitionen i pipan förstöras?

Nu pratar jag inte om mängder med skott, utan låt säga 20-talet / år.

Precisionen för blykulor efter mycket dunstskjutnade verkar inte påverkas alls vad jag märkt.

Vad man däremot bör tänka på är att skjuter man dunstladdningar genom räfflade lopp så har du max verksamt avstånd inom 5m då räfflorna"slungar" isär svärmen för mycket på längre håll.

/Micke

dusthagel är jättebra till avlivning av mink i fällor, fällan håller mycket längre än med vanliga kulor

och när jag hade 22mag och skjöt 22lr i den så tog jag en mag hyllsas som jag kapade vid flänsen o trädde på 22lången då slipper man hylls sprängningar funkar klockrent!!!

samme

Dunst är kass! Eller åtminstone till annat än just avlivning på ytterst nära håll och även då är det jävligt nödvändigt att provskjuta mot planka eller något innan så man vet att det funkar. Testat ett antal olika sorter och många duger men långt i från alla!

Provade igår natt att skjuta duvor inomhus med just dunsthagel. Det skulle vara en värstingmodell som kostade svinigt mycket pengar (60 pix för 20 skott). Någon som tror att det funkade? Drog på duvan på typ lätt under 10 meter och tja efter tredje skottet så flög iaf duvan iväg och landade på annan bjälke. Sunkskott och för dyra tycker jag för avlivning.. finns 22kort kulor nedpulade i 22long hylsa som funkar jättebra! Fimpade en grävling härom dagen med den patronen och det vart inte genomskott men nära på.

Mvh!

Jag har avlivat katter med RWS dunsthagel i en gammal Hva enkelskottare och det fungerade utmärkt..Dock skall det tilläggas att jag aldrig skjutit på avstånd över två meter med dem..

Guest lo.johansson

Ej vuxna katter det kan sluta illa det största jag har avlivatt är vuxna marsvin der går gränsen endast ögon lösa kattungar ;D 22.kort på andra i fällor MVH.pälshandlaren från norr

Jag tror inte dom är effektiva på håll över en meter efter vad jag provat.....skata i fälla, mink i gryt eller fälla, gråsparvar ,trastar , och råttor.