Hoppa till innehåll

Foderspridare på rävåtel?


NicklasT3

Recommended Posts

Go kväll allihopa, ny på forumet och tänkte börja med nåt enkelt.

 

Nån som testat åtla på räv med en foderspridare?

 

Jag har senaste veckorna spritt hundfoder på ett ställe och det har försvunnit fort och det har varit rävspår precis överallt.

 

Så om ni har tips eller annat att komma med så är det bara att köra hårt.

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har testat men med uselt resultat! Hundfodret är för stort så det fastnar bara i hålet påväg ner till spridaren. Finns säkert spridare det fungerar på men icke på dom jag har testat tyvärr då det skulle vara en riktigt smart sak att ha på åteln! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kör med biltemas spridare på åteln, men kulorna fastnar här med, ska modifera tratten till nästa år,sen ska den hissas riktigt högt i nått träd för sen jag satte upp den så har ingen räv vågat sig fram riktigt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Valpfoder som inte är större än ärtor eller så en pfeiffeeder som tar och kastar allt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kör med biltemas spridare på åteln, men kulorna fastnar här med, ska modifera tratten till nästa år,sen ska den hissas riktigt högt i nått träd för sen jag satte upp den så har ingen räv vågat sig fram riktigt

 

Ok, du har haft den stående på marken innan?

 

Kan tänka mig att räven är ytterst tveksam till ljudet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, du har haft den stående på marken innan?

 

Kan tänka mig att räven är ytterst tveksam till ljudet.

Jag hade min på rävåteln som en vanlig grisspridare och räven gick fram dit som vanligt! Sen behöver man ju inte ställa in spridaren så att den sprider mitt i natten, bättre att ta det i skymningen eller på eftermiddagen så att räven inte bli störd :) 

 

Valpfoder fungerar nog helt säkert men priset på fodret gör att de inte är ett alternativ för mig! Billigaste på lidl eller ÖoB duger åt räven ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Det måste väl funka lika bra med kattfoder? Konsums variant är billig och äts inte av de flesta katter (inte våra i alla fall)  men kanske faller det räven i smaken.

 

//

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 9 years later...

Har fått lite strul att komma fram till min rävåtel. Då bonden plöjt allt. Skulle vilja hålla den igång ändå. Provade att köra hundfoder i spridare för många år sedan utan gott resultat. Men tänkte prova igen. Och montera en biltema spridare men såga av konan 5-7mm. Och montera den på ett rör med doggy valpfoder i som jag kör nu.

Kan den hålla några dagar skulle det göra mycket för jakten och tid för mig som småbarnsförälder 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Konceptet är nog klockrent om man kan få spridaren att funka! En sekund varje kväll torde minimera spill till fåglarna.. 

Sen tror jag som en otroligt klok och numera inte längre med oss här ovan skrev att Pfeiffs spridare är bättre, de var åtminstone förr väldigt kraftfulla och effektiva.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Hipshot sa:

Konceptet är nog klockrent om man kan få spridaren att funka! En sekund varje kväll torde minimera spill till fåglarna.. 

Sen tror jag som en otroligt klok och numera inte längre med oss här ovan skrev att Pfeiffs spridare är bättre, de var åtminstone förr väldigt kraftfulla och effektiva.

Jo dem där kasta singel. Tänkte sätta den på min gamla uvstång. Så lär hamna högt upp så lär bli brett.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago karelsk blandning sa:

Hur fungerar en spridare när det är fuktigt?

Tänker om fodret i spridaren drar fukt till sig och det sen fastnar.

Det sväller, jag gjorde fel förra gången var att bara ha en spridning. Nu tänkte jag ha tre så de förhoppningsvis inte sätter sig

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...