Hoppa till innehåll

Två dagars trafik älg


Hunter84

Recommended Posts

Dom ringde vid 21:00 och informerade om en kalv som blivit på körd.

Kommer tillplatsen och ser bara spår efter ett vuxet djur. Börjar spåra med hunden, svårt som satan å se om det är fler än en älg med i löpan.

Släpper vovven efter 1km, som drar iväg 3km. Själv försöker jag med mitt liv som insatts att ta mig fram i snön på alla stenblock. Plötsligt vänder hunden och kommer tillbaka, :wallbash:  :wallbash:  :wallbash: satans jävla slöa lata hund j*vel :verymad: var en tanke innan jag zooma på gps´en och fick se att dom bara har vänt :biggrin: Efter yterliggare några km går älgen över en å, och vatten är nått som min vovve har ett mindre bra minne från. kopplar hunden och går tillbaka till olycksplatsen för att ringa området och förhoppningsvis hitta en avställd kalv. Men icke bryter och åker hem. Dagen efter åker jag dit igen och ringar området yterliggare en gång. Kommer fram till att olycksälgen var ensam och är vuxen. Hunden hade rätt älg ändå. Går tillbaka till ån och över den, spårar sen 2km i lina när vi kommer fram till en gård där dom avverkat några björkar och annat sly. Där har älgen gått och betat. Vovven börjar bli het i linan och jag släpper, 200m senare kommer första skallet, 1,5 km senare står det still. Efter att jag svurit mig varm på snö djupet och krampen återkommit i båda benen kommer jag till sist in. Jag bedömer älgen till en kviga, Tyckte att jag kunde se den vita strimman i baken. Älgen friskförklaras och tar till sin fjärde gång art (sken). Hunden följer en kort bit och bryter. Sen fick jag sendrag i båda benen och kunde inte gå, så kul har vi i norra Värmland :biggrin:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Benen krampade i varenda steg jag tog den sista kilometern. För lite vätska så jag får skylla mig själv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...