urlamak Posted April 8, 2013 Posted April 8, 2013 Hej. Ny på forumet och har en liten fråga: Jag skall bo i en kåta under hela sommarhalvåret. Jag är utexaminerad från jägarutbildningen och hade för avsikt att öva lite skytte på tillfällig skjutbana på marken kring kåtan för att börja öva upp mina färdigheter.. Jag har hyrt kåtan av markägaren och han har godkänt att jag får övningskjuta på hans mark samt givit mig direktiv ang vart jag kan öva. Hur ser lagstiftningen på att jag eventuellt kommer att förvara vapen i kojan när ändamålet är övningsskytte? Hur ser lagen på att jag går med vapen på marken på väg till "skjutbanan" för övningsskytte? Kåtan har inget vapenskåp. Räcker fastlåsning samt avlägsnande av vital del som åtgärd när jag inte har direkt översikt över vapnet? /Urlamak Quote
henke67 Posted April 8, 2013 Posted April 8, 2013 Hej och välkommen, Det här är ett jättesvårt kapitel. Jag skulle vilja svara att så länge du har tillräcklig uppsikt över kojjan för att ingen skall kunna stjäla bössan så är det OK. Annars inte. Och om du hade tillräckligt bra uppsikt eller ej vet du väl antagligen inte förrän efteråt... DVS om du blir bestulen så står du med skägget i brevlådan. För att få ett svar från förbundet så kan du lägga samma fråga i förbundets area. Ola är visserligen oftast försiktig i överkant i sina rekomendationer. Men det är nog ändå en ganska bra utgångspunkt att följa det han rekomenderar... Quote
urlamak Posted April 8, 2013 Author Posted April 8, 2013 Ok. Tack för tipset. Har postat i nämnd forumdel. Men kom gärna med åsikter/tankar kring detta även i denna tråd. /Urlamak Quote
Teffek Posted April 8, 2013 Posted April 8, 2013 Som jag förstått det då jag talat med polisen om förvaring tillfälligt i jaktstuga så är det så att har du inte vapnet i godkänt vapenskåp så ska du ha det under uppsikt. Rent praktiskt så ska det ju till att någon hittar ditt vapen för att det ska kunna bli problem. Jag skulle ta ut vital del, gömma det och låsa fast det i något tugnt. Ang transporten så ha vapnet oladdat, delat och i vapenfodral eller väska så är det ingen som kan bråka på dig. Quote
Recommended Posts