lsjonsson Posted November 24, 2013 Author Posted November 24, 2013 Ja, det förstår jag mycket väl. Det är ju inte alltför ofta som ni har någon större snömängd där ute vid kusten. Annars om du har stor snölängtan så är det väl bara att styra kosan o flyttlasset norr ut så att du/ni får en låååång vinter med snö. Det låter trevligt. Quote
FISKARN nr.1 Posted November 24, 2013 Posted November 24, 2013 Nä det är ju inte det, blir ett lite råare klimat här ute med växlande väder Men vissa kalla vintrar kan det bli en hel del snö och is så man kan ju hoppas Men det bästa är att det blir havsis och sen ett par dm puder så kan rävarna ta sig fram lätt och vi se dem lätt! Quote
lsjonsson Posted November 24, 2013 Author Posted November 24, 2013 Ja, jag vet att havsluften ute vid västkusten är ganska så rå o det behöver inte blåsa mycket för än det känns i kroppen. Man har ju varit en hel del ute på havet i olika väder så man vet hur det känns. När det blåser nordanvind in från Vättern över Huskvarna o Jönköping är inte heller trevligt. Ja, jag vet att det kan bli bra med snö hos er också bara den kommer rätt håll o is på havet så att kylan består. Ja visst är det så. Allt blir ju så mycket lättare med lite snö så att mickel syns lätt. Quote
FISKARN nr.1 Posted November 24, 2013 Posted November 24, 2013 Jo det går rakt in i märgen när det är "varmt" ute men när det blir kallt blir det mer som uppe hos er Jo dom småländska vintrarna kan vara kalla dom med, var ute och lekte i snön där i lumpen Skön känsla att se att "skuggan" är kvar efter skottet Quote
lsjonsson Posted November 26, 2013 Author Posted November 26, 2013 Idag har kojan fått en presenning över tak o sidor eftersom jag inte blev färdig med vindskivorna på gavlarna o panelen runt fönsterna o dörren. 1 Quote
FISKARN nr.1 Posted December 1, 2013 Posted December 1, 2013 Bra det, då har du lättare att skotta bort dom metrarna med snö som kommer i vinter Quote
lsjonsson Posted December 1, 2013 Author Posted December 1, 2013 Bra det, då har du lättare att skotta bort dom metrarna med snö som kommer i vinter Jepp, men jag har ju gått om snö framför kojan tills jag har fått den till framsidan. Det är ändå en sträcka på drygt 100 m innan den står på infarten o då är vi framme i Maj-Juni innan snö o vägen har torkat upp. Quote
FISKARN nr.1 Posted December 1, 2013 Posted December 1, 2013 Vi jobbade till sent igår kväll och fick en massa gjort på kojan Vi har fixat listerna runt fönstren, borrat och installerat ventilerna, målat diverse saker på utsidan och målat tak och väggar(färgen är snyggare när den torkat). Det som återstår på insidan är att måla och montera golv och tak lister och om vi vill upp med lite hyllor och sånt På utsidan ska skärmarna fixas till så de passar och kanske målas, stuprör och sånt hinner vi nog inte med nu så det får vänta till våren. I det stora hela så ska vi försöka få ut den så snart som möjligt och sen palla upp den på cement block så den står stabilt och inreda den med kontorsstolar, gasolkamin och annat som jag köpt 1 Quote
lsjonsson Posted December 1, 2013 Author Posted December 1, 2013 Det där ser bra ut Anders. Då gick det väl åt en platta pilsner under den tiden också. Det brukar ju kunna rätt bra när man håller på o resultatet får man se dagen efter om det blev bra el. dåligt. Quote
FISKARN nr.1 Posted December 1, 2013 Posted December 1, 2013 Tackar Tyvärr inte för mig som körde men dom andra hade med sig lite fast inte så mycket att det negativt påverkade arbetets resultatet Det blev sent efter 12 så vi stannade och köpte 200g burgare och pommes Ska se om vi lyckas få hem den idag så kan man göra det sista hemma Quote
lsjonsson Posted December 1, 2013 Author Posted December 1, 2013 Ja men en lättöl el. 2 hade du ju kunnat ta bara för att hålla dom sällskap. Det var ingen dålig burgare + pommes. Ok! Quote
FISKARN nr.1 Posted December 1, 2013 Posted December 1, 2013 Jag har inget stopp, kan nog klämma i två såna burgare Blev inte av att hämta hem kojan idag så det blir någon dag efter jobbet istället. Men var till grannen med lite kött och han erbjöd sig att köra ut kojan på plats så det var ju bra! Quote
lsjonsson Posted December 1, 2013 Author Posted December 1, 2013 Jag har inget stopp, kan nog klämma i två såna burgare Blev inte av att hämta hem kojan idag så det blir någon dag efter jobbet istället. Men var till grannen med lite kött och han erbjöd sig att köra ut kojan på plats så det var ju bra! Fy fan Anders, du är ju fan inte klok. Har du en sådan där chaufförsbuk som hänger halvvägs ner till knäna som man kan se på en del??? Ok! Var det adventskaffet som kom i vägen? Jaja, det gäller att smörja grannarna ibland. Quote
FISKARN nr.1 Posted December 1, 2013 Posted December 1, 2013 Nej då, bara en väldigt hög ämnesomsättning! Jag kan trycka i mig massa onyttigheter utan att ha någon ångest över det Nackdelen är att det kan bli lite dyrt ibland Brorsan skulle tydligen besöka flickvännens morföräldrar som bor långt bort så det blev inget med det idag. Jo det är klart, blir mycket roligare om man hjälps åt Det har dock varit liite ansträngd stämning mellan tidigare generationer så det är trevligt när det löst sig Quote
lsjonsson Posted December 2, 2013 Author Posted December 2, 2013 Fy fasiken vad orättvist när en del kan trycka i sig hur mycket som helst utan att det syns på dom. Ja, det kan det bli. Ok! Man måste hälsa på dom också ibland. Ja visst blir det det. Ok! Det är bra när det blir en lösning på lite ansträngt stämning. Speciellt om det gäller jakt. Quote
FISKARN nr.1 Posted December 2, 2013 Posted December 2, 2013 Det är inte så bra som det låter, jag kan tappa vikt grymt snabbt om jag slutar att käka så mycket och det är dubbelt så svårt att hitta tillbaka till rätt vikt igen! Jag har sett på många andra kojor som har gjort en slags skjutbänk/hylla vid fönsterkarmen för bättre stöd, är det något som är värt att göra? Det känns som om det tar mycket plats invändigt men kunde man ha gjort en fällbar så hade det kunnat vara bra Funderar på en billig campinglampa från Clas Ohlsson med fjärrkontroll som man kan hänga i taket och ha som belysning Quote
lsjonsson Posted December 2, 2013 Author Posted December 2, 2013 Ok! Hm! Det är ingen risk att man tappar vikt om man skulle sluta att äta. Är det sjukdom/ämnesomsättning det hänger på då? kunde man ha gjort en fällbar så hade det kunnat vara bra Funderar på en billig campinglampa från Clas Ohlsson med fjärrkontroll som man kan hänga i taket och ha som belysning Ja, det har jag tänkt göra också. Jag är inne på en fällbar variant. Det är nog ingen dum idé. Quote
FISKARN nr.1 Posted December 2, 2013 Posted December 2, 2013 Jag hade en lillebror som gick bort i en olycka -09 och tillsammans med min höga ämnesomsättning tappade jag 8kg på 3,5 vecka så jag vet hur fort jag kan tappa vikt om jag inte äter så mycket. Räcker det om man sågar till en bit plyfa eller osb med gångjärn som man fäster i underkant av fönstret och ett par fällbara stöd som ankrar fast mot en "kloss" på väggen? Hade varit bra med ett stabil stöd Ska nog inhandla en lite dyrare låskolv till dörren än den billiga brorsan köpte på biltema då vi inte fick den att passa till denna dörren! Quote
lsjonsson Posted December 2, 2013 Author Posted December 2, 2013 Ok! Beklagar! Det visste jag inte. Jag hade tänkt mig något sådant el. om man tar 2 bitar 140x22 mm foder som man runt fönster o dörr fast den bredaste o tar ohyvlad sida uppåt så att det är strävt så att armbågen inte glider när man siktar. Det kan nog löna sig. Jag funderar på att låta min vara olåst, för vill dom in klipparna så tar dom sig in ändå på ett el. annat sätt. Det brukar vara så. Quote
FISKARN nr.1 Posted December 2, 2013 Posted December 2, 2013 Okej men då har man några alternativ att testa och se vilket som passar bäst i våran koja Jo det är ju sant fast på detta stället vi tänkt ha den är det nog mest nyfikna folk på promenad som kanske följer spåren i snön till kojan och det kommer ju vara en ganska dyr kamin och andra grejer som man inte direkt vill ge bort så det känns nog bäst att ha den låst Quote
lsjonsson Posted December 2, 2013 Author Posted December 2, 2013 Ja, man får nog prova sig fram för att se vilket som blir bästa alternativet. Ok! Man ska ju inte ha in mer nyfiket folk än nödvändigt i kojan. Gasolkaminen kostar ju en del o flaskan också om ni nu lämnar den där. Det går ju även att göra fällbara fönsterluckor utifrån som man låser med ett kraftfullt kombinationslås så att man inte behöver tänka på nyckel o likadant till dörren. Det tål att tänkas på. Quote
FISKARN nr.1 Posted December 3, 2013 Posted December 3, 2013 Det hade vart bra med fällbara luckor för att skydda fönstren från saltet från havet så att man slipper tvätta dem hela tiden Nu är kojan hemma iallafall, köpte nytt lås igår och det passade utan problem, behöver bara kapa av skruvarna då dörren är väldigt tunn Tänkte inhandla "musnät" till att förhindra mössen att komma in under panelen samtidigt som luften kan gå igenom. Lite jobb kvar men det närmar sig 1 Quote
lsjonsson Posted December 3, 2013 Author Posted December 3, 2013 Nice! Jag satte bara 10 mm läkt under panelen o 10 mm mellan plåten o nedersta panelen. Ser du att det är väldigt litet utrymme ner mot plåten? Jag försökte tänka lite längre än vad näsan räckte i det här fallet. Quote
FISKARN nr.1 Posted December 3, 2013 Posted December 3, 2013 Den ser ju bra ut Jonsson! Vi skulle ha det öppet under fjällpanelen sa brorsans svärfar så det skulle andas ordentligt och att det skulle passa på chassit och var och pratade med den lokala affären och dom skulle få in en ny typ av musnät som man sätter dit i efterhand så det blir nog det Vi ska palla upp kojan när den är på plats så den står stadigt och att däcken inte far illa. Quote
lsjonsson Posted December 3, 2013 Author Posted December 3, 2013 Tack! Har du läst på blocket idag? Dagens kojfynd för 3000 kr men det var den fulaste o risigaste kojan jag har sett på år o dar. http://www.blocket.se/malmo/Vakkoja_50958420.htm?ca=23_11&w=1 Nr 2 kan nog vara ett bra köp för den som vill slakta husvagnen o bygga nytt. http://www.blocket.se/skaraborg/Husvagn___jaktkoja___slapkarra_50963876.htm?ca=1_7&w=3 Det blir en stor koja. Ok! Det har jag så därför bryr jag mig inte mer om den biten. Quote
Recommended Posts