lsjonsson Posted August 10, 2014 Author Posted August 10, 2014 Jag skulle ha kört på nr 1, fast att du vinklade ut röret från taket istället för genom. Hoppas på att efter en såhär varm sommar att det blir en kall och snörik vinter så att vi kan använda våran koja, den väger ju 1200kg så det får vara hårt i backen när vi kör ut den Ok! Den varianten skulle jag ha tänkt på innan jag gjorde takdelen för nu är det för sent för en sådan variant. Är den så tung!!! Jag vet inte vad min väger. Jag får kanske ta en sväng förbi besiktningen för skojs skull när den är färdig o kolla vikten. Quote
FISKARN nr.1 Posted August 10, 2014 Posted August 10, 2014 Ok! Den varianten skulle jag ha tänkt på innan jag gjorde takdelen för nu är det för sent för en sådan variant. Är den så tung!!! Jag vet inte vad min väger. Jag får kanske ta en sväng förbi besiktningen för skojs skull när den är färdig o kolla vikten. Okej går det inte så får du dra det genom taket, bara kaminen hamnar där du vill ha den! Kvalitet väger ju! Gör så, det är kul att veta [emoji2] Får se om vi orkar göra färdigt lister och göra lite uppdateringar innan kylan kommer, kommer att bli mycket bockjakt ett tag framöver 1 Quote
FISKARN nr.1 Posted August 10, 2014 Posted August 10, 2014 Ok! Den varianten skulle jag ha tänkt på innan jag gjorde takdelen för nu är det för sent för en sådan variant. Är den så tung!!! Jag vet inte vad min väger. Jag får kanske ta en sväng förbi besiktningen för skojs skull när den är färdig o kolla vikten. Okej går det inte så får du dra det genom taket, bara kaminen hamnar där du vill ha den! Kvalitet väger ju! Gör så, det är kul att veta [emoji2] Får se om vi orkar göra färdigt lister och göra lite uppdateringar innan kylan kommer, kommer att bli mycket bockjakt ett tag framöver Quote
FISKARN nr.1 Posted August 10, 2014 Posted August 10, 2014 Ok! Den varianten skulle jag ha tänkt på innan jag gjorde takdelen för nu är det för sent för en sådan variant. Är den så tung!!! Jag vet inte vad min väger. Jag får kanske ta en sväng förbi besiktningen för skojs skull när den är färdig o kolla vikten. Okej går det inte så får du dra det genom taket, bara kaminen hamnar där du vill ha den! Kvalitet väger ju! Gör så, det är kul att veta [emoji2] Får se om vi orkar göra färdigt lister och göra lite uppdateringar innan kylan kommer, kommer att bli mycket bockjakt ett tag framöver Quote
lsjonsson Posted August 10, 2014 Author Posted August 10, 2014 Okej går det inte så får du dra det genom taket, bara kaminen hamnar där du vill ha den! Kvalitet väger ju! Gör så, det är kul att veta [emoji2] Får se om vi orkar göra färdigt lister och göra lite uppdateringar innan kylan kommer, kommer att bli mycket bockjakt ett tag framöver Ja visst kommer den hamna där jag vill. Ja, det gör det verkligen! Ja, om dom inte ska ha hutlöst betalt så. Jag har taklister o fönsterfoder invändigt kvar samt något som tätar mot dörren. Quote
FISKARN nr.1 Posted August 10, 2014 Posted August 10, 2014 Ja visst kommer den hamna där jag vill. Ja, det gör det verkligen! Ja, om dom inte ska ha hutlöst betalt så. Jag har taklister o fönsterfoder invändigt kvar samt något som tätar mot dörren. Åk till den lokala tippen och fråga om du får väga kojan, borde inte vara något problem! Hade man haft orken så hade det varit tufft att slipa till osb skivorna och slänga på glasfiberväv Quote
lsjonsson Posted August 11, 2014 Author Posted August 11, 2014 Åk till den lokala tippen och fråga om du får väga kojan, borde inte vara något problem! Hade man haft orken så hade det varit tufft att slipa till osb skivorna och slänga på glasfiberväv Ja men den ligger i andra änden av Kalix. Ok! Det är ju ett alternativ. Quote
Mirva Posted August 11, 2014 Posted August 11, 2014 Kalix kan väl inte vara så stort att det är nåt problem att åka till "andra sidan" ? Quote
lsjonsson Posted August 12, 2014 Author Posted August 12, 2014 Kalix kan väl inte vara så stort att det är nåt problem att åka till "andra sidan" ? Nej, kanske inte men det är åt fel för min del o sedan måste jag kuska runt på en del gator i samhället. Quote
lsjonsson Posted August 16, 2014 Author Posted August 16, 2014 Idag har jag satt taklister o gjort färdig sista väggen eftersom skorsten kommer att gå genom taket o lite annat småpyssel med kojan.. Quote
Flex Posted August 16, 2014 Posted August 16, 2014 Idag har jag satt taklister o gjort färdig sista väggen eftersom skorsten kommer att gå genom taket o lite annat småpyssel med kojan.. WP_20140816_14_57_04_Pro.jpg WP_20140816_14_57_15_Pro.jpg Snygt Stefan Mvh. Quote
Tjörnbon Posted August 22, 2014 Posted August 22, 2014 Det ser ut att bli fint Jonsson Vad gäller skorstens placeringen hade jag valt att ha skorstenen inne i kojan så mycket det gick för att ta tillvara på värmen som den avger. En reflektion kan ju vara att dra den nära rutan för att ta bort eventuell imma snabbt , samt att kaminen hamnar nära dig så du inte behöver stampa runt vid eventuell rävvak! Quote
lsjonsson Posted August 22, 2014 Author Posted August 22, 2014 Tack! Ja, jag har fått många förslag på bägge forumen om skorstenen o dess dragning. Det blir nog invändigt även om jag helst hade haft den utvändigt framåt. Quote
lsjonsson Posted August 29, 2014 Author Posted August 29, 2014 Nu är fönsterna färdiga invändigt med lister. Det har varit lite annat som har kommit emellan o det är därför det inte har skrivits något på ett tag. Nu ska jag påbörja nästa projekt i kojan o det är att bygga stolar, bord o brits. Quote
Flex Posted August 30, 2014 Posted August 30, 2014 Nu är fönsterna färdiga invändigt med lister. Det har varit lite annat som har kommit emellan o det är därför det inte har skrivits något på ett tag. WP_20140829_11_59_41_Pro.jpg WP_20140829_11_59_45_Pro.jpg WP_20140829_11_59_57_Pro.jpg Nu ska jag påbörja nästa projekt i kojan o det är att bygga stolar, bord o brits. Klockrent Stefan blir göra fint Mvh. Quote
lsjonsson Posted August 30, 2014 Author Posted August 30, 2014 Klockrent Stefan blir göra fint Mvh. Tack Flex! Ja visst är det lika bra göra det ordentligt. Quote
Flex Posted August 30, 2014 Posted August 30, 2014 Tack Flex! Ja visst är det lika bra göra det ordentligt. Ja absolut o den är riktigt gedigen blir kanon Mvh. Quote
lsjonsson Posted August 30, 2014 Author Posted August 30, 2014 Det är ju ingen idé att göra ett fuskbygge o hasta iväg när man ändå lägger ner pengar o arb. på bygget. Quote
lsjonsson Posted September 1, 2014 Author Posted September 1, 2014 Utöver att ha flyttat torn o röjt ett pass på fm. så tog jag i tur med kojbygget när jag kom hem. Sågat till 2 reglar till britsen o flera korta ben till stolar o brits. Quote
pfrep Posted September 1, 2014 Posted September 1, 2014 Utöver att ha flyttat torn o röjt ett pass på fm. så tog jag i tur med kojbygget när jag kom hem. Sågat till 2 reglar till britsen o flera korta ben till stolar o brits. WP_20140901_16_18_44_Pro.jpg nu är det bara att lasta in aggregatet så är bastun klar jonsson! 1 Quote
lsjonsson Posted September 1, 2014 Author Posted September 1, 2014 nu är det bara att lasta in aggregatet så är bastun klar jonsson! Jepp o tjärn har ca 200 m från kojans tilltänkta plats. Quote
lsjonsson Posted September 3, 2014 Author Posted September 3, 2014 Nu har jag skruvat ihop ramen till britsen. Benen som är stående på golvet är fästa med 2 skruvar vardera uppifrån o sedan klossar i vinklarna i sidled o inåt. Inga skruvar el. spikar i golvet mao så jag hoppas att det blir stabilt nog. Tips mottages om någon har en annan lösning som är bättre o stabilare. 1 Quote
Flex Posted September 4, 2014 Posted September 4, 2014 Där kommer du o ha det bra Stefan Mvh. 1 Quote
lsjonsson Posted September 4, 2014 Author Posted September 4, 2014 Där kommer du o ha det bra Stefan Mvh. Ja, det blir fint om frun har en dålig dag. Nu är britsen o ena stolen färdig. Det ska bara skruva fast imorgon när virket har torkat. Morgondagens arb. blir utöver det tidigare nämnda att bygga ett bord o en stol till samt sätta lister i hörnen. Quote
Recommended Posts