Jump to content

Restaurering av jaktkoja som blev en nybyggnation istället

Recommended Posts

Posted

Jag skulle ha kört på nr 1, fast att du vinklade ut röret från taket istället för genom. Hoppas på att efter en såhär varm sommar att det blir en kall och snörik vinter så att vi kan använda våran koja, den väger ju 1200kg så det får vara hårt i backen när vi kör ut den :thumbsup:

Ok! Den varianten skulle jag ha tänkt på innan jag gjorde takdelen för nu är det för sent för en sådan variant. Är den så tung!!! :ohmy: Jag vet inte vad min väger. Jag får kanske ta en sväng förbi besiktningen för skojs skull när den är färdig o kolla vikten. :thumbsup:

Posted

Ok! Den varianten skulle jag ha tänkt på innan jag gjorde takdelen för nu är det för sent för en sådan variant. Är den så tung!!! :ohmy: Jag vet inte vad min väger. Jag får kanske ta en sväng förbi besiktningen för skojs skull när den är färdig o kolla vikten. :thumbsup:

Okej går det inte så får du dra det genom taket, bara kaminen hamnar där du vill ha den!

Kvalitet väger ju! :wink::thumbsup: Gör så, det är kul att veta [emoji2]

Får se om vi orkar göra färdigt lister och göra lite uppdateringar innan kylan kommer, kommer att bli mycket bockjakt ett tag framöver :thumbsup:

• Like 1
Posted

Ok! Den varianten skulle jag ha tänkt på innan jag gjorde takdelen för nu är det för sent för en sådan variant. Är den så tung!!! :ohmy: Jag vet inte vad min väger. Jag får kanske ta en sväng förbi besiktningen för skojs skull när den är färdig o kolla vikten. :thumbsup:

Okej går det inte så får du dra det genom taket, bara kaminen hamnar där du vill ha den!

Får se om vi orkar göra färdigt lister och göra lite uppdateringar innan kylan kommer, kommer att bli mycket bockjakt ett tag framöver :thumbsup:

Posted

Posted

Ja visst kommer den hamna där jag vill. 

Ja, det gör det verkligen! :thumbsup:  :smile: Ja, om dom inte ska ha hutlöst betalt så.

Jag har taklister o fönsterfoder invändigt kvar samt något som tätar mot dörren. :thumbsup:

Posted

Ja visst kommer den hamna där jag vill.

Ja, det gör det verkligen! :thumbsup::smile: Ja, om dom inte ska ha hutlöst betalt så.

Jag har taklister o fönsterfoder invändigt kvar samt något som tätar mot dörren. :thumbsup:

Åk till den lokala tippen och fråga om du får väga kojan, borde inte vara något problem! :thumbsup:

Hade man haft orken så hade det varit tufft att slipa till osb skivorna och slänga på glasfiberväv :wink:

Posted

Åk till den lokala tippen och fråga om du får väga kojan, borde inte vara något problem! :thumbsup:

Hade man haft orken så hade det varit tufft att slipa till osb skivorna och slänga på glasfiberväv :wink:

Ja men den ligger i andra änden av Kalix.

Ok! Det är ju ett alternativ.

Posted

Kalix kan väl inte vara så stort att det är nåt problem att åka till "andra sidan" ?

Posted

Kalix kan väl inte vara så stort att det är nåt problem att åka till "andra sidan" ?

Nej, kanske inte men det är åt fel för min del o sedan måste jag kuska runt på en del gator i samhället. :tongue:

Posted

Idag har jag satt taklister o gjort färdig sista väggen eftersom skorsten kommer att gå genom taket o lite annat småpyssel med kojan.. :thumbsup:

post-144-0-44896300-1408203181_thumb.jpg

post-144-0-34950900-1408203192_thumb.jpg

Posted

Tack Flex! :smile:

Posted

Det ser ut att bli fint Jonsson  :smile:

Vad gäller skorstens placeringen hade jag valt att ha skorstenen inne i kojan så mycket det gick för att ta tillvara på värmen som den avger.

En reflektion kan ju vara att dra den nära rutan för att ta bort eventuell imma snabbt , samt att kaminen hamnar nära dig så du inte behöver stampa runt vid eventuell rävvak!

Posted

Tack!  :smile:

Ja, jag har fått många förslag på bägge forumen om skorstenen o dess dragning. :thumbsup:

Det blir nog invändigt även om jag helst hade haft den utvändigt framåt. :wink:

Posted

Nu är fönsterna färdiga invändigt med lister. :smile:  :thumbsup:

Det har varit lite annat som har kommit emellan o det är därför det inte har skrivits något på ett tag. :sad:

post-144-0-87111900-1409310707_thumb.jpg

post-144-0-42359200-1409310678_thumb.jpg

post-144-0-68018700-1409310679_thumb.jpg

Nu ska jag påbörja nästa projekt i kojan o det är att bygga stolar, bord o brits.  :thumbsup:

Posted

Klockrent Stefan blir göra fint :)

Mvh.

Ja visst är det lika bra göra det ordentligt. :thumbsup:

Posted

Ja visst är det lika bra göra det ordentligt. :thumbsup:

Ja absolut o den är riktigt gedigen blir kanon :)

Mvh.

Posted

Det är ju ingen idé att göra ett fuskbygge o hasta iväg när man ändå lägger ner pengar o arb. på bygget. :thumbsup:

Posted

Utöver att ha flyttat torn o röjt ett pass på fm. så tog jag i tur med kojbygget när jag kom hem. :thumbsup:

Sågat till 2 reglar till britsen o flera korta ben till stolar o brits. :smile:

post-144-0-11154000-1409583505_thumb.jpg

Posted

Utöver att ha flyttat torn o röjt ett pass på fm. så tog jag i tur med kojbygget när jag kom hem. :thumbsup:

Sågat till 2 reglar till britsen o flera korta ben till stolar o brits. :smile:

attachicon.gifWP_20140901_16_18_44_Pro.jpg

nu är det bara att lasta in aggregatet så är bastun klar jonsson!

• Like 1
Posted

nu är det bara att lasta in aggregatet så är bastun klar jonsson!

Jepp o tjärn har ca 200 m från kojans tilltänkta plats. :thumbsup:

Posted

Nu har jag skruvat ihop ramen till britsen.

Benen som är stående på golvet är fästa med 2 skruvar vardera uppifrån o sedan klossar i vinklarna i sidled o inåt. 

Inga skruvar el. spikar i golvet mao så jag hoppas att det blir stabilt nog. :thumbsup:

post-144-0-87962400-1409750019_thumb.jpg

post-144-0-46944300-1409750022_thumb.jpg

Tips mottages om någon har en annan lösning som är bättre o stabilare. :smile:

• Like 1
Posted

Där kommer du o ha det bra Stefan :)

Mvh.

Ja, det blir fint om frun har en dålig dag. :thumbsup:  :biggrin:

Nu är britsen o ena stolen färdig. :smile:

Det ska bara skruva fast imorgon när virket har torkat. :thumbsup:

post-144-0-52733200-1409857331_thumb.jpg

Morgondagens arb. blir utöver det tidigare nämnda att bygga ett bord o en stol till samt sätta lister i hörnen. :smile: