Jump to content

Restaurering av jaktkoja som blev en nybyggnation istället

lsjonsson

Recommended Posts

Jo det var invändigt jag menade. Sådan där vitlaserad panel finns billigt på byggmax. Har likadant i taket på duschen och barnfabriken.

Ok! Har inte byggmax i Kalix så man får väl köpa lokalt ist för att åka ända till Luleå t o r 16 mil. :thumbsup:

2 sågar finns i Kalix så det blir till att handla där o stödja lokalt producerat ist :thumbsup: .

Idag har jag ägnat en stund åt att börja riva ut inredning o innerväggarna. :thumbsup:

Jag tycker du ska kakla väggarna.......

Tok! :thumbsup:

Idag har jag plockat bort fönsterna för jag ska ha dit fönster med gångjärn ist alt. så sätter dit gångjärn på dom som sitter där nu.

Dom ska skrapas och målas vita. :smile: Sedan har jag även tagit bort alla lister som satt runt fönsterna, dörren och runt taket.

post-144-0-35319500-1366288729_thumb.jpg

post-144-0-75310500-1366288730_thumb.jpg

Jag har en fråga till er andra som har koja om jag gör något fel i att sätta kaminen innanför dörren till höger el. till vänster.ca. 80 cm från hörnan ut till dörren på bägge sidorna men bara dryga 40 cm till fönstret från hörnan. Risken ökar ju för att bränna sig på kaminen för som den står nu så står den ca. 25 cm från bakänden till väggen o då är det gipsskiva o plåt utanför gipset. Göra en längre fällbar bits efter långsidan och kanske ett vakfönster. Vakfönster blir på gavlarna och ev. hade tänkt att sätta ett öppningsbart fönster efter långsidan. 

Studera nedanstående tre foton och kom med förslag och era tankar nu. :thumbsup:

post-144-0-35152000-1366372754_thumb.jpg

post-144-0-13514000-1366372898_thumb.jpg

post-144-0-45533300-1366372899_thumb.jpg

Lägg gärna in foton på era kojor så att jag få lite olika tips på en bra lösning så får man se vad det blir i sista änden. :smile:

Är det ingen som har några förslag att komma med när det gäller kaminens placering för att utnyttja golvytan på bästa sätt??? :ohmy:  :ohmy:  :ohmy:

Är det ingen som har några förslag att komma med när det gäller kaminens placering för att utnyttja golvytan på bästa sätt??? :ohmy:  :ohmy:  :ohmy:

Kaminen ska nog monteras så du lätt kan kasta in en pinne lite då å då..vid hörnet :thumbsup: som andra skrivit. O klä gärna hela sidan som kaminen står på med plåt..sen lägger du sten ovanpå. Då håller sig värmen längre :cool:

Tack för den inputen grabbar! :thumbsup: Då blir det så som jag tänkte från början så får man rum med en lång bits med plats för 2. :thumbsup:  :yes:  :cool:

Tack för den inputen grabbar! :thumbsup: Då blir det så som jag tänkte från början så får man rum med en lång bits med plats för 2. :thumbsup:  :yes:  :cool:

Du vet att en brits för två kan ge ljud? :smile:

men du kanske inte behöver elde så hårt då!

• Like 1

Du vet att en brits för två kan ge ljud? :smile:

men du kanske inte behöver elde så hårt då!

Haha! Det beror väl på hur väl jag bygger britsen och hur väl isolerad kojan är. :thumbsup:

Nej, det lär jag inte behöva. :smile:

Haha! Det beror väl på hur väl jag bygger britsen och hur väl isolerad kojan är. :thumbsup:

Nej, det lär jag inte behöva. :smile:

Fan det bästa är att få med sig gumman inte elda och komentaren man får efter är. Det här kan du hålla på med själv

• 2 weeks later...

Efter några dagars stiltje i renoveringen p g a andra saker som jag var tvungen att göra så har jag idag byggt en trappa till kojan. 

Foto kommer imorgon när den blir helt färdig. :thumbsup:

Nu är trappen till kojan färdig. Jag byggde den på restvirke som jag hade sparat från tidigare byggnationer o ombyggnationer. 

Eftersom det är 60 cm från backen om till dörrens sockel så byggde jag den med 3 steg och mellan varje varv så fick lägga emellan 2 bräder trallvirke för att få upp den ytterligare ett par cm. Inne i hörnen har jag spikat fast stående regelvirke med 4" spik så att den blir stabil.

Sista varvet byggdes med 145 mm regelvirke och det var nästan det sista jag hade. Nu får jag in översta steget precis under släpets underkant. :thumbsup:

Det blir bra steg för hunden också. 3 brädor på varje trappsteg.

post-144-0-59440900-1367831791_thumb.jpg

post-144-0-63584100-1367831792_thumb.jpg

:thumbsup:

• Like 1

Finfint jobbat. Det kommer bli en strålande jaktkoja.
Den här ska vi inspektera i sommar när vi kommer uppåt. :smile:

Finfint jobbat. Det kommer bli en strålande jaktkoja.

Den här ska vi inspektera i sommar när vi kommer uppåt. :smile:

Tack! :thumbsup:

Du är välkommen o förhoppningsvis så har vi snöfritt då. :wink:

Isen på älven far vilken dag som helst och sista snön på tomten far nog idag el. imorgon. Isen är riktigt mörk nu. :thumbsup:

Trappan ser ju sned ut på fotot men kojan står vågrätt så trappen ska bara riktas upp lite. :yes:

• 1 month later...

Under tiden jag höll på att riva ut och göra om kojan så stötte jag på ruttet virke på 2 ställen i vägg- & golvregelvirket så det blev att montera ner kojan helt och hållit.

Sedan har jag även putsat bort rost på släpet och lagt på ny grundfärg så nu ska det börjas byggas från grunden.

Numera står släpet under carporten så slipper man gå runt huset och hämta material och verktyg och sedan kan man stå ute och jobba när det regnar också. :thumbsup:

Större delen av virkesförrådet har jag rakt ovanför släpet under carportstaket. :thumbsup:

post-144-0-88292400-1371434362_thumb.jpg

:smile:

• Like 1

• 2 weeks later...

Efter att ha varit upptagen lite sådär på kvällarna efter jobbet ett tag så fick jag idag chansen att börja bygga på jaktkojan. 

Jag började med att regla golvet och vinklarna stämmer. Isoleringen i botten blir frigolit och det är väl det som möss tycker minst om att gnaga sig igenom.

post-144-0-74217400-1372527892_thumb.jpg

• Like 1

Ikväll har man gjort färdigt golvets undersida. 

Spännt vindpapp o häftat fast den i regelvirket därefter har jag skruvat dit 5 st 28x95 mm tryckimpregnerat trallvirke som ska ligga mot släpets botten och därefter när vi hade vänt golvet så hjälpte en kompis mig med att sätta syllpapp under varje impregnerad bräda så att det blir en luftspalt under.

Byggplasten som syns på fotot är bara ett fukt- o regnskydd ifall det skulle bli skitväder och börja piska ordentligt.

post-144-0-06544200-1372704020_thumb.jpg

2 man vände golvet på rätt köl utan problem och då är det dubbla 2 st 45x 95 reglar i ramen utvändigt.

Det ska ju inte vara korsdrag ifall någon kvinna kommer dit och sover med rumpan bar i kojan ihop med mig. :whistling:  :lol:  :P

• 4 weeks later...

Riktat upp ramen o borrat hål genom regelvirke o plåten som ligger fastsvetsad på släpet.

Ramen fästs med 4 vagnsbultar genom ram o plåt. Skallen på vagnsbulten har jag försänkt ner i regelvirket. :smile:

Måttat till 2 bitar gipsskivor som ska ligga under kaminen.

Foto kommer sedan. :thumbsup:

Det blev 4 vagnsbult M12 som blev försänkta ner i golvregelvirket och genom plåten och fastdragna med mutter.  :smile:

Man måste veta att kojan står kvar på släpet när ishavs- o ostanvinden från Sibirien. Don efter person heter det visst. :whistling:

post-144-0-34300300-1374864111_thumb.jpg

post-144-0-95211100-1374864111_thumb.jpg

Gipsskivorna tillskurna o fastspikade till kaminens plats. :smile:

Ovanpå gipsbitarna kommer en galvad plåt att ligga som är kvar från den gamla kojan. :smile:

post-144-0-40868800-1374864112_thumb.jpg

Det blev ett grangolv inne i kojan som ska behandlas med någon lämplig olja el. lack. :smile:

Golvet är inte fastskruvat. Det får morgondagens arbete. Man ska ju ha något att göra imorgon också. :whistling:

Tips o råd mottages tacksamt. :thumbsup:

post-144-0-89872200-1374864112_thumb.jpg

• Like 1

Kämpa Jonsson :)

Jaja, man gör så gott man kan i +25-gradig värme trots att man står i skuggan o jobbar under carportstaket. :thumbsup:

Kall öl är ett måste i denna värme. :whistling: Det går mycket lättare då. :rolleyes:  :P  :lol:

• Like 1