Jump to content

Restaurering av jaktkoja som blev en nybyggnation istället

Recommended Posts

Posted

Här är fotot så ser du hur tajt det är ner mot plåten. 5 mm. :thumbsup:

post-144-0-06508800-1411987025_thumb.jpg

• 3 weeks later...
Posted

P g a hälsoskäl så har det dragit ut på tiden men nu har jag fått den övre delen av skorstenen svetsad  o ett gnistskydd är tillverkat o fastsvetsat också. :smile:

Nu ska vi se när kompisen har tid att hjälpa mig att svetsa fast övre delen. :thumbsup:

post-144-0-08073200-1413459808_thumb.jpg

• Like 1
Posted

Nu när skorstenen ska svetsas ihop med biten som kommer ut från kojans vägg så funderar jag på att sätta ett par plattjärn el. vinkeljärn som stöd o skruva fast dom i väggen.

Vinkeljärnen är enl. mina tankar o funderingar stabilare o viker sig inte så lätt som plattjärn skulle göra. Om jag nu går på plattjärn så har jag funderat på 5 mm x50 mm el. något åt det hållet för att det ska bli stabilt för skorstenen är inte lätt. Antingen så drar jag dom ner till nederkant av fönstret för där har jag en regel o nästa blir golvregeln vilket blir lite väl lång tycker jag. Om jag tar till nederkant på fönstret så skulle dom blir drygt 80 cm vardera järn i V-form upp o ner. Se på foto o ge mig era tankar tack.

post-144-0-67137100-1413477233_thumb.jpg

• Like 1
Posted

Reflexbrickor fram o bak har blivit monterade idag.

post-144-0-92488100-1413542327_thumb.jpg

post-144-0-58608100-1413542328_thumb.jpg

Svetsningen av skorstenen blir inte av förrän nästa vecka någon gång o tillverkningen av täckplåtarna för hålet genom väggen runt skorstenen. :sad:

Posted

Tack Flex! :smile:

• 4 weeks later...
Posted

Flyttade kojan till vinterförvaring igår. :sad:

17 också att jag inte fick den färdig i år.
Det är inget man kan göra något åt när hälsan kommer i mellan. :sad:

post-144-0-50976900-1416035827_thumb.jpg

Posted

Den ser riktigt bra ut nu! Tråkigt med din fot, att du inte klarar av att göra det lilla som är kvar :sad:

Hann du installera skorstenen?

Posted

Tack! Ja, det är skit när hälsan kommer i mellan.

Jag ska till Ortopeden på måndag så då får jag väl nådastöten o vad dom ska göra med foten.

Jag hann bara såga upp hålet o ställa in kamin o sätta dit skorstenen.

Det är en svetsning kvar för att skorstenen ska bli färdig o 2 stödstag till den.

Posted

Stugan är klockren Stefan :) som alltid när kroppen sätter stop för en så är det riktigt tråkigt så jag hoppas att foten är hel på dig snart Gubbe :)

Mvh.

Posted

Hoppas att det löser sig med foten och blir bra snart! Kan du inte be en bekant att svetsa och montera stagen så att du kan gå dit och elda och ha det som ett vardagsrum under vintern? :thumbsup:

• Like 1
Posted

Ja, det får vi verkligen göra. Haha! :thumbsup:

• Like 1
Posted

Tack Flex! :smile: Ja visst är det det! Ja, jag hoppas att läkaren har en lösning på mitt problem på måndag. :thumbsup:

• 3 months later...
Posted

Är det våren som som knackar på dörren hos er där uppe?? :huh:

Ja, det kan man kanske säga när det har varit +2+4 någon dag med vind så tar det på snön här uppe. :cool:

Posted

Det är så det ska se ut fram till 15 Mars!!

Här nere så har min ena koja börjat ge med sig av allt vatten som trillat på den så jag har börjat banka på en som ska vara bättre skyddad med plåt på både väggar och tak och kamin osv osv osv!! :tongue:

Får se hur länge det dröjer innan den står på plats!!

Lär ju få vänta till nästa säsong antar jag..

Posted

Det är så det ska se ut fram till 15 Mars!!

Här nere så har min ena koja börjat ge med sig av allt vatten som trillat på den så jag har börjat banka på en som ska vara bättre skyddad med plåt på både väggar och tak och kamin osv osv osv!! :tongue:

Får se hur länge det dröjer innan den står på plats!!

Lär ju få vänta till nästa säsong antar jag..

Än är inte vintern slut här uppe även om vi har haft vårtemp. i feb. redan som brukar komma först i slutet på mars början på april. :ohmy:

Se där ja. Skönt det iaf.

Ja, vi får se!

Ja, kanske det! :thumbsup:

Posted

Våran koja står fortfarande oanvänd ute på åkern, får nog vänta till midsommar innan det är torrt nog att köra hem den!

Din ser mer ut att ha problem med att kunna titta ut genom fönstret pga all snö! :wink:

Posted

Våran koja står fortfarande oanvänd ute på åkern, får nog vänta till midsommar innan det är torrt nog att köra hem den!

Din ser mer ut att ha problem med att kunna titta ut genom fönstret pga all snö! :wink:

Hm! Ni har väl haft det rätt blött o blåsigt hos er också under den gångna hösten o vintern.

Tja, jag satte massonitskivor utanpå varje fönster när jag ställde bort kojan så att inga kleppar skulle hitta på några dumheter. :thumbsup:

Typ kasta snöbollar på fönsterna. :thumbsup: Man måste ju vara lite förutseende. :thumbsup:  :tongue:

• Like 1
  • 4 months later...
Posted

Stiltje i kojbygge ytterligare 5-6 v.

post-144-0-88235000-1435562252_thumb.jpg

:sad:

• Like 1
  • 1 month later...
Posted

Fantastiskt bygge :)

Tog ju bara två dar att läsa tråden :P

• Like 1
Posted

Fantastiskt bygge :)

Tog ju bara två dar att läsa tråden :P

Tack! :smile:

Stiltje i kojbygge ytterligare 5-6 v.

attachicon.gifWP_20150629_08_53_57_Pro.jpg

:sad:

...och stiltje ett bra tag till eftersom jag inte får gå utan kryckor för läk. ännu. :sad:

Posted

Hoppas det löser sig till det bättre snart :)