lsjonsson Posted August 19, 2015 Author Posted August 19, 2015 Hoppas det löser sig till det bättre snart Tack, det hoppas jag också! 1 Quote
Popular Post lsjonsson Posted April 30, 2016 Author Popular Post Posted April 30, 2016 Nu är det snart dags att dra fram kojan o färdigställa den efter långvarig sjukskrivning o operation bara snöhögen smälter bort o marken torkar upp. Såhär ljust har vi här uppe nu! Kl. 21.44 togs fotot. 3 Quote
lsjonsson Posted May 4, 2016 Author Posted May 4, 2016 Baxat hem kojan till infarten efter ca 18 mån stillestånd i byggnationen. Nu ska jag bara se när kompisen har tid att svetsa skorsten åt mig. 2 Quote
Lecha Posted May 5, 2016 Posted May 5, 2016 Baxat hem kojan till infarten efter ca 18 mån stillestånd i byggnationen. WP_20160504_17_10_12_Pro.jpg Nu ska jag bara se när kompisen har tid att svetsa skorsten åt mig. När döps "hen"?. Det måste självklart bli i skumpa och ett namn som " Hemlängtan"," Tillflykten" eller kort och gott " Äntligen". 2 Quote
lsjonsson Posted May 5, 2016 Author Posted May 5, 2016 När döps "hen"?. Det måste självklart bli i skumpa och ett namn som " Hemlängtan"," Tillflykten" eller kort och gott " Äntligen". Ja, jag hoppas att det blir inom en snar framtid! Det får nog bli en coca-cola i pet-flaska el. en ölburk som man slår i väggen så att man inte får en massa glassplitter på marken vid kojan. Kojan kommer att stå mitt i jaktmarken och där springer hundar under älgjakten, stövare o man vill ju inte att vilda djur ska skära sig. Jag försöker vara så mycket djurvän jag kan. 1 Quote
lsjonsson Posted May 7, 2016 Author Posted May 7, 2016 Någon snötraktor från den gångna vintern har varit på dragstången till kojan o krökt den ganska så bra och ändå har jag haft reflexpinne för att visa var den slutade. Merarbete. 1 Quote
lsjonsson Posted May 7, 2016 Author Posted May 7, 2016 Kompisens svets stod för värmen o jag stod för 10 kg släggan o styrkan. 1 Quote
lsjonsson Posted May 28, 2016 Author Posted May 28, 2016 Har gett mig på att mäta o klippa ut hål för skorsten i skyddsplåt mellan vägg o skorsten. Verktyg o hjälpmedel: Tumstock, penna, vattenpass, passare, hammare, kniv o plåtsax. Det finns dom som lever på att göra moraknivar. Även målat dragstången som blev riktad för några veckor sedan. Lättöl har fått hålla koll på vätskebalansen i årets första riktiga sommarvärme i norr. Runt +20 i skuggan större delen av dagen. Arbetsklädsel: Shorts o bar överkropp. Inga mygg att slåss med ännu. Quote
lsjonsson Posted May 28, 2016 Author Posted May 28, 2016 2 minutes ago faxe sa: Du menar inte att den skall komma ut i år. Oh yes faxe! 1 Quote
faxe Posted May 28, 2016 Posted May 28, 2016 6 minutes ago lsjonsson sa: Oh yes faxe! Det återstår att se, men vi får hoppas. 1 Quote
lsjonsson Posted May 28, 2016 Author Posted May 28, 2016 3 minutes ago faxe sa: Det återstår att se, men vi får hoppas. Ja, den ska ut i år! Quote
lsjonsson Posted August 2, 2016 Author Posted August 2, 2016 Efter en tids motigheter i den opererade v foten så tog jag tag i kojprojektet igen i slutet på förra v. och idag blev skorstenen fastsvetsad utvändigt. Nu är det bara lite grand kvar invändigt. Kompisen i svetsartagen Skorstenen på plats o arb. slutfört. ...och såhär ser det ut invändigt. Nu har man varit sin egen plåtslagare med hjälp av lite matte, tumstock, hammare så har jag knackat o vinklat plåtar. så att dom passar. Det som kvar att göra är att kapa till tak- o golvlisterna så dom slutar där plåtarna börjar o knacka till flänsarna runt in- o utgående skorstensrör. Quote
faxe Posted August 2, 2016 Posted August 2, 2016 Du har väl ett ordentligt avstånd till brännbart runt röret nu! Quote
lsjonsson Posted August 2, 2016 Author Posted August 2, 2016 55 minutes ago faxe sa: Du har väl ett ordentligt avstånd till brännbart runt röret nu! Brandvägg bakom plåtarna o så i taket också. Dubbla gipsskivor. 1 Quote
killer_mouse Posted August 2, 2016 Posted August 2, 2016 Bra fuskas lite för ofta i väggar å så Quote
lsjonsson Posted August 2, 2016 Author Posted August 2, 2016 1 hour ago killer_mouse sa: Bra fuskas lite för ofta i väggar å så Ok! Jag har inte sådan koll på den biten. Du menar en ist för 2 gipsskivor om jag för står dig rätt? Quote
killer_mouse Posted August 2, 2016 Posted August 2, 2016 1 hour ago lsjonsson sa: Ok! Jag har inte sådan koll på den biten. Du menar en ist för 2 gipsskivor om jag för står dig rätt? Hehehe testa "höhö här ska skorstenen ut öh röret är 100mm så vi borrar 110mm" sen skiter dom i att brandskydda i genomförningen så finns en risk att det tar sej i väggen om man har otur Dubbla gips med ett ytterrör med brandskyddsisolering är vad jag rekommenderar iaf ställen där Folk sover regelbundet överkurs men varför riskera nått Quote
lsjonsson Posted August 3, 2016 Author Posted August 3, 2016 4 hours ago killer_mouse sa: Hehehe testa "höhö här ska skorstenen ut öh röret är 100mm så vi borrar 110mm" sen skiter dom i att brandskydda i genomförningen så finns en risk att det tar sej i väggen om man har otur Dubbla gips med ett ytterrör med brandskyddsisolering är vad jag rekommenderar iaf ställen där Folk sover regelbundet överkurs men varför riskera nått Jag kan föreställa mig vad som händer inne i väggen vid fusk. Det finns brandmatta i ett 300 mm vent.rör igenom väggen. 1 Quote
killer_mouse Posted August 3, 2016 Posted August 3, 2016 Fint det finns inget värre än att se kaminen vid dörren och sen enbart brandskydd utanpå väggen Quote
lsjonsson Posted August 3, 2016 Author Posted August 3, 2016 Då skulle du ha den gamla kojan vad hittade när jag slaktade den. Det enda som fanns var brandväggar i golv, tak o vägg. Det var ett enda stort fuskbygge. Isolering o virke som var bränd runt skorstenen samt en del annat. Ingen tjärpapp el. sylmatta under golvreglar så det var rejält fuktskadat regelvirket. Tur att man prutade så mycket som jag gjorde när jag köpte den för annars hade det varit grisen i säcken. Quote
lsjonsson Posted August 14, 2016 Author Posted August 14, 2016 Proveldat i kaminen idag samt skruvat o limmat ihop ett bord som ska in i kojan. Ett litet lagom fönsterbord. Det syns väl inte att det ryker men allt fungerade enl. planerna. Quote
lsjonsson Posted August 15, 2016 Author Posted August 15, 2016 Nu är bordet på plats o det sitter fast stabilt. Även löst hängbiljett på bordet o det sitter kvar. Sopa rent golvet ifall man skulle få oväntat besök. 1 Quote
Recommended Posts