lsjonsson Posted August 25, 2013 Author Posted August 25, 2013 Varsågod! Hehe nej faktiskt inte, han har pratat länge om att göra det och han skaffade ett litet husvagn chassi för ett år sedan och det var först nyligen han började projektet Chassit är nedslipat och sedan målat med hammarlack och bromsarna borttagna och fyllt med fett så att hjulen aldrig låser sig Golvet är fastbultad och isolerat och reglar, takstolar, "vindplast" är uppe och nu monterar dom fjällpanelen. Så dom är redan en bit på vägen Hur bra fungerade den uggla kaminen du hade i din? Han har beställt en sådan och så ska vi även använda en Bluecat gasol värmare vid vissa tillfällen! Ditt blir riktigt fint det med! Behöver ni ha 2m isolering för att överleva där uppe? Ok! Han har jobbat bra grabben. Vet ej. Har aldrig provat den, så den kommer att bli till salu om jag inte bygger en koja till som jag har på andra sidan älven. Tack! Nej, vi jobbar desto mer mellan lakanen ist om man har gumman med sig. Jag har 95 mm isolering i den. Quote
FISKARN nr.1 Posted August 25, 2013 Posted August 25, 2013 Ok! Han har jobbat bra grabben. Vet ej. Har aldrig provat den, så den kommer att bli till salu om jag inte bygger en koja till som jag har på andra sidan älven. Tack! Nej, vi jobbar desto mer mellan lakanen ist om man har gumman med sig. Jag har 95 mm isolering i den. Får hoppas att den funkar fint och att rävarna inte skyr röken från kaminen då det är roligare att ha något att göra när man vakar! Tänk på att ha stängt fönstret bara så att ni inte skrämmer räven när den väl dyker upp Quote
lsjonsson Posted August 26, 2013 Author Posted August 26, 2013 Får hoppas att den funkar fint och att rävarna inte skyr röken från kaminen då det är roligare att ha något att göra när man vakar! Tänk på att ha stängt fönstret bara så att ni inte skrämmer räven när den väl dyker upp Ja, det får vi verkligen hoppas. Ja, det ska vi! Det blir en 3-fönsterkoja. Quote
FISKARN nr.1 Posted August 26, 2013 Posted August 26, 2013 Ja, det får vi verkligen hoppas. Ja, det ska vi! Det blir en 3-fönsterkoja. Låter bra det Blir 1,9m invändigt i takhöjd så det blir ganska så lagom och jag tror att han ska ha tre fönster han med Quote
Boogieman Posted August 27, 2013 Posted August 27, 2013 Såg att du funderade på att byta ut glaset mot plexi, skit i det och beställ lexan istället, högre reptålighet gulnar inte på samma sätt och hållbarare, förståss något dyrare. Quote
lsjonsson Posted August 27, 2013 Author Posted August 27, 2013 Låter bra det Blir 1,9m invändigt i takhöjd så det blir ganska så lagom och jag tror att han ska ha tre fönster han med Min blir några cm högre. +5 cm närmare bestämt. Quote
lsjonsson Posted August 27, 2013 Author Posted August 27, 2013 Såg att du funderade på att byta ut glaset mot plexi, skit i det och beställ lexan istället, högre reptålighet gulnar inte på samma sätt och hållbarare, förståss något dyrare. Ok! Då vet jag det. Quote
lsjonsson Posted August 31, 2013 Author Posted August 31, 2013 Idag har det varit arb.dag med kojan. Alla hitintills uppsatta väggreglar har blivit snedsågade samt att jag har haft uppe den blivande dörren m karm o en väggregel så har den också blivit snedsågad. Den blev nedmonterad innan jag tog fotot. Presenningen är tak under natten för dom har inte lovat något regn här i natt, men skulle det dra ihop sig så får jag snöra upp den stora presenningen på 12 m*7,2 m. Quote
FISKARN nr.1 Posted August 31, 2013 Posted August 31, 2013 Kul att följa framstegen Hjälpte brorsan med hans koja idag, så här ser den ut. Quote
lsjonsson Posted September 1, 2013 Author Posted September 1, 2013 Tack! Det går sakta men säkert framåt. Bror dins koja ser bra ut. Quote
FISKARN nr.1 Posted September 1, 2013 Posted September 1, 2013 Varsågod! Det är bättre att det går sakta och man får det riktigt än att man stressar och sparar in på grejer så att den bara håller en kort tid innan något börjar fela. Blev förvånad över hur liten den uggla kaminen är men den räcker säkert till kojan Undrar vad total vikten hamnar på kärran Quote
lsjonsson Posted September 1, 2013 Author Posted September 1, 2013 Ja visst är det så och att man får det ordentligt gjort. Ja, den är liten ugglan. Man får väl åka förbi bilprovningen för där kan dom väl väga ett ekipage tror jag. Vad har bror din för dimension på virket? Jag har 45x95. Jag tog ett foto tidigare idag o glömde att ta foto på kojan nu i kväll när jag slutade men jag tog ett när jag hade paketerat in den. Jag har reglat färdigt väggarna nu, så nu ska jag göra tak o dra på vindpapp o isolera. 1 Quote
FISKARN nr.1 Posted September 1, 2013 Posted September 1, 2013 Brorsan kan väga den på jobbet eller så kan vi åka till tippen och väga den där Det är inte så många steg kvar då men det tar tid Han visste inte dimensionen på reglarna men skulle höra med svärfar så jag får återkomma med svar. Tänkte göra en brits på varje sida som man kan fälla upp vid behov och kunna sova på Ska man göra en "hylla" vid fönstren för armbågarna för bättre stöd? Quote
lsjonsson Posted September 2, 2013 Author Posted September 2, 2013 Brorsan kan väga den på jobbet eller så kan vi åka till tippen och väga den där Det är inte så många steg kvar då men det tar tid Han visste inte dimensionen på reglarna men skulle höra med svärfar så jag får återkomma med svar. Tänkte göra en brits på varje sida som man kan fälla upp vid behov och kunna sova på Ska man göra en "hylla" vid fönstren för armbågarna för bättre stöd? Ok! Nej, inte för han men det tar tid när man gör allt själv. Jag bara undrade så det var inte av vikt. Jag kan inte bedöma det av fotot vilken regel som han har byggt med. Kan inte du bedöma det som har hjälpt honom? Jag byggde min i 45x95 p g a kylan som vi har i norr. Lite mer isolering. Ett bord el. vickbart bord så att du får bra skjutstöd. Lagom långt. Quote
lsjonsson Posted September 2, 2013 Author Posted September 2, 2013 Fräst ur i dörramen och i dörrkarmen för låslåda o för beslaget i karmen samt grundmålat bägge detaljerna. 1 Quote
strävhår Posted September 2, 2013 Posted September 2, 2013 Nu får vi hoppas skinnprisrena ökar, kanske det räcker med 200-300 rävar till att skjuta in byggkostnaden. Bra Jonsson har att göra Quote
lsjonsson Posted September 2, 2013 Author Posted September 2, 2013 Tack strävis! Vi har ju skottpengar på mickel inom vårat VVO. 400 kr/st. Har gjort låslådan obrukbar så att ingen kan låsa ute mig. Quote
cep654 Posted September 2, 2013 Posted September 2, 2013 Tack strävis! Vi har ju skottpengar på mickel inom vårat VVO. 400 kr/st. Har gjort låslådan obrukbar så att ingen kan låsa ute mig. 2013-09-02-155.jpg ja så blir det vel ca 150 stk på 3 år k Quote
strävhår Posted September 2, 2013 Posted September 2, 2013 Tack strävis! Vi har ju skottpengar på mickel inom vårat VVO. 400 kr/st. Du det var riktigt bra det, vi kör predatortävling i vårt VVO. Vinnaren får jaga gratis följande år. Hur många ska du skjuta för att ligga jämnt med jaktkortet ? Quote
lsjonsson Posted September 2, 2013 Author Posted September 2, 2013 Du det var riktigt bra det, vi kör predatortävling i vårt VVO. Vinnaren får jaga gratis följande år. Hur många ska du skjuta för att ligga jämnt med jaktkortet ? Ja visst är det bra bet. Vi har skottpengar på alla predatorer frånsett Lo o björn o på bäver för att minska ner beståndet i älven. Samma som räv. 1 för älg, björn o småviltsjakt. 140:- älg, björn o småvilt 100:- +20 i medlemsavgift i VVO. 3 för att gå jämt med jägarförbundets medlemskap o jaktkortet. 1 Quote
lsjonsson Posted September 2, 2013 Author Posted September 2, 2013 ja så blir det vel ca 150 stk på 3 år k Hahaha! Quote
lsjonsson Posted September 3, 2013 Author Posted September 3, 2013 Satt dörren på plats med låslåda o motsatta beslag i karmen samt klätt in alla 4 väggarna med vindskydd. Quote
lsjonsson Posted September 4, 2013 Author Posted September 4, 2013 Idag har jag inte tagit något foto på mitt arbete men jag har häftat vindpappen som jag virade in kojan i igår kväll. Sedan har jag mätt till reglarna 45x95 som ska bli takstolar till kojan. Quote
lsjonsson Posted September 9, 2013 Author Posted September 9, 2013 Spikat läkt runt kojan idag eftersom det var en ledig dag från älgjakten. Det fick bli en 10 mm tjock läckt så att panelen ryms innanför stödbenen. Quote
hubler Posted September 9, 2013 Posted September 9, 2013 Nu är det mycket öl och lite byggande Jonsson Quote
Recommended Posts