Hoppa till innehåll

Restaurering av jaktkoja som blev en nybyggnation istället


lsjonsson

Recommended Posts

Spännande projekt. Hur har det gått vidare?

En dålig dag idag.  Jag pular på med dörren o panelen där o ska dit med dörrhandtag. Håller även på med vindskivorna.

http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/45779-%C3%A4r-det-n%C3%A5gon-som-har-el-har-haft-falsk-gikt/#entry744174

Det är ett elände när inte medicinen tar direkt utan man får ligga o vila och då blir det stående projektet. :sad:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Usch, det låter inte alls skönt. Hoppas du slipper smärtan snart.

Det kan komma o gå under samma dag om det vill sig illa o det kan hålla i flera dagar utan medicinen har någon verkan o lika väl kan smärtan vara borta i flera dagar utan att jag känner något. :sad:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Pga av vädret utomhus med blankis på infart så får det bli invändigt arb. i kojan. :sad:

Jag har inga spetsar på min stege som jag kan sätta i isen på infarten. :sad:

Idag har det blivit isolering av väggar o sedan har jag även skurit till gipsskivor till väggarna där kaminen ska stå. :thumbsup:

Sedan har jag skurit hål i gipsskivorna för skorstenen som ska gå ut genom väggen o upp.

Jag har även delat gipsskivorna på bredden för det är som svårt att montera en skorsten med vinklar.  :thumbsup:

post-144-0-13877500-1382798233_thumb.jpg

post-144-0-59619200-1382798233_thumb.jpg

 

Kaminen står i kojan men skorsten är inte ditsatt ännu. :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag funderar lite på hur jag ska fästa skorstenen utvändigt på panelen.
Jag har väl ganska klart för mig hur jag ska göra.
Frågan är hur mycket värme som leds genom 4 metallstag om jag svetsar på det på skorstenen o skruvar fast det utvändigt på panelen. 
Ett V-format längre ner o ett längre upp på väggen strax under taket någonstans men ej för nära.
Alt 2. är att göra en ring som är minst 1 dm större i omkrets och sedan svetsa fast 3-4 mindre stag mellan yttre ring o skorsten så att det blir bra luftat o kylt.
Avstånden mellan stagen som är fästa i kojväggen kommer att vara större än vad bilden visar.

post-144-0-27259800-1382865331_thumb.jpg

 

Är det någon som kan säga om jag tänker rätt när det gäller att avleda värme i metallstagen mot kojväggen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag funderar lite på hur jag ska fästa skorstenen utvändigt på panelen.

Jag har väl ganska klart för mig hur jag ska göra.

Frågan är hur mycket värme som leds genom 4 metallstag om jag svetsar på det på skorstenen o skruvar fast det utvändigt på panelen. 

Ett V-format längre ner o ett längre upp på väggen strax under taket någonstans men ej för nära.

Alt 2. är att göra en ring som är minst 1 dm större i omkrets och sedan svetsa fast 3-4 mindre stag mellan yttre ring o skorsten så att det blir bra luftat o kylt.

Avstånden mellan stagen som är fästa i kojväggen kommer att vara större än vad bilden visar.

attachicon.gif001.jpg

 

Är det någon som kan säga om jag tänker rätt när det gäller att avleda värme i metallstagen mot kojväggen?

 

Skulle det fungera att använda vajrar som du spänner upp istället för solida fästen?

Den skulle leda mycket mindre värme (tänker jag mig), men jag vet inte om det fungerar som konstruktion som du tänkt dig.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle det fungera att använda vajrar som du spänner upp istället för solida fästen?

Den skulle leda mycket mindre värme (tänker jag mig), men jag vet inte om det fungerar som konstruktion som du tänkt dig.

 

Jag vet inte det. Jag har själv inte tänkt i dom tankarna. Men då måste jag dra fast vajern på något sätt i ringen utanför skorsten.

Frågan är om det blir lika stabilt när jag kör den ut till platsen uppmonterad utan att behöva montera ner skorsten först.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tre smala skruvar i stället för att svetsa och en bredare yttre ring för att minimera strålningsvärmen

 

Leif

 

Hur bred yttre ring hade du tänkt dig? Jag tänkte någonstans på 50 mm bred o godstjocklek 5 mm och 3-4 st 10 mm2 4-kantsjärn som stöttor mellan skorsten o yttre ringen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte det. Jag har själv inte tänkt i dom tankarna. Men då måste jag dra fast vajern på något sätt i ringen utanför skorsten.

Frågan är om det blir lika stabilt när jag kör den ut till platsen uppmonterad utan att behöva montera ner skorsten först.

 

Kanske att man fäster fyra vajrar med slangklämma och spänna upp åt fyra håll. Det blir nog stabilt, men kanske

inte bästa lösningen för dig. En tanke jag fick bara. :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vanliga rörklammer och stag fungerar bra!

Du behöver inte fästa där röret kommer genom väggen utan två fästen en bit upp. Så här gjorde jag på min stuga att det skulle leda värme till vägg är inget att oroa dig över.

post-857-0-19922400-1382878767_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vanliga rörklammer och stag fungerar bra!

Du behöver inte fästa där röret kommer genom väggen utan två fästen en bit upp. Så här gjorde jag på min stuga att det skulle leda värme till vägg är inget att oroa dig över.

attachicon.gifSep 028 (2).jpg

 

Hej Lars!

 

Tack för den inputen! :smile:

Är det brandmatta som går ut genom husväggen eftersom du har virke ända ner runt hålet?

Min skorsten är 11,5 cm i diam så det fodras 2-3 rörklammrar i hästväg. :thumbsup:

Innebär det då Lars at tjag skulle kunna sätta panel ner på resten av väggen?

Hur har du gjort invändigt? 

Jag hade tänkt att sätta en plåt utanpå hålet där vindpappen är.

post-144-0-46821100-1382889666_thumb.jpg

post-144-0-01538200-1382889667_thumb.jpg

Godstjocklek: ca. 3 mm.

Det var precis vad jag behövde.

Nu vet jag hur jag ska göra. :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror du fått en lösning (Lars) på saken Isjonson. :thumbsup:

 

Då var jag inte helt fel ute i mina tankar. :smile:  :thumbsup:

 

Det var det lilla jag behövde. :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag har jag fortsatt med isoleringen av väggarna o sedan har jag satt vindpapp invändigt också. :smile:

Nu är det bara taket kvar att isolera o sedan sätta panel av något slag. :smile:

post-144-0-51240100-1382886924_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det går frammåt, det går frammåt.  Kul!

Jepp!

Sakta men säkert! :smile:

Tack!

Hällregn hela fm. till o från idag. :sad:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tur att du inte br i södra Sverige då, då hade du kanske fått ta och surra bygget en extra gång för säkerhets skull. :wink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tur att du inte br i södra Sverige då, då hade du kanske fått ta och surra bygget en extra gång för säkerhets skull. :wink:

 

Har kojan stått i tidigare befintlig skick innan jag började slakta den så hade den nog stått kvar efter stormen också.

Kojan är nämligen fastbultad i släpet. :thumbsup:

 

Se längre fram i tråden så hittar du foto på det. 4xM12 bultar :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ser riktigt bra ut Jonsson! :smile::thumbsup:

Lillebrorsan skickade ett par bilder på sin koja nu. Mycket gjort och mest småfix kvar förutom att montera kaminen.

Lite dåliga bilder men man ser lite iallafall :thumbsup:

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Fint med ek tarkett golv inne i kojan, blir att ta av sig kängorna när man kommer in :tongue::thumbsup:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fina foton Anders men det var väl lite väl lyxigt med ekparkett. :ohmy:

Den ser smal ut invändigt om jag ser på fotona. 

Jag hörde nu under sista älgjakten att vi har väldigt lite räv på marken o så med jösse också.

En o en annan finns kvar men inte många. Rävjägarna har skött sig så det får nog bli en björnvakarkoja. :thumbsup:

Kojan stod ju här när jag köpte den. Inte långt ifrån L11 om du tittar på jaktkartan men jag hade tänkt ev. flytta upp den till trakterna av B11-B14 om jag får tag på något bra ställe att ställa den på med markägarens tillstånd. Där uppe brukar nalle knalla. Dokumenterad på film. :thumbsup:

http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/7483-jonssons-jaktstrapetser-viltvaard-viltspaningar/page-25

post-144-0-48186200-1382985641_thumb.jpg

Jag har skrivit på kartan var den har stått o ev. ny plats. Bägge ställena är på ö sidan älven. :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hehe hade han köpt det för att ha i kojan hade det varit onödigt men hans svärfar är snickare och hade rivit ut ett sånt golv så det kom till användning där istället :tongue: Den är 1,20 bred invändigt så den är ganska smal men chassit från husvagnen är inte så brett och vi ville inte bygga över däcken(ska ha plastskärmar). Blir ganska lagom, tänkte ha två sköna kontorsstolar och sitta och vakta i :thumbsup:

Tråkigt med räven för egen del men du får säkert knipa några :thumbsup: Det låter kul att vaka björn :) Fina myrar på dom platserna, är det ett strategiskt mål att plocka hjortron och blåbär dygnet runt istället för att vaka björn? :wink::tongue:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok! Då fick han det gratis! Ja, jag ser det på fotot att den är smal.

Mitt släp är svetsat o byggt på en gammal bakaxel .med WV-hjul så dom ligger helt o hållet under släpet.

Det är väl risk att ni somnar i kojan då. Varmt o skönt. :tongue:  :wink:

 

Ja, det är väl lite tråkigt men skönt för annat vilt som skogsfågel, rådjur o jösse.

Det blir nog många tim o dagar mellan varje björnobs. Ja, det är det. Haha!

Man får väl hänga upp någon burk med surströmming som kan locka till sig nalle. :smile:

Picka några småhål i burken så doften sprids ordentligt över skogarna. :thumbsup:

I brist på annan sysselsättning så får det bli hjortron o blåbär.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...