Hoppa till innehåll

Restaurering av jaktkoja som blev en nybyggnation istället


lsjonsson

Recommended Posts

Fasen vilket jobb du lägger ned....kojan kommer stå i tvåhundra år.... ;-)

iPad Tapatalk HD

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fasen vilket jobb du lägger ned....kojan kommer stå i tvåhundra år.... ;-)

iPad Tapatalk HD

 

Ja, och den ska ju tåla Norrbottens hårda vintrar också. :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men den är ganska så lång så man får plats i den med och den blir smidigare att dra efter bilen. :thumbsup:

Okej men då kan din vara lite bredare :)

Haha hellre att jag somnar och har den varmt än att jag sitter och fryser i det fria och måste ha ett "spänn-shema" för att inte förfrysa! :tongue:

Lägg inte burken utanför kojan bara om dig vill ha den kvar sålänge dumt inte har gjort den "Bearproof" :tongue::wink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok! Det är min också o den är ca. 1,7 x 2,4 m.

Ja, det är den. 

Ja visst är det så. Hur har han gjort med isoleringen?

Jag har lagt vindpapp på både ut- o insidan för den är ju inte uppvärmd ständigt som ett hus.

Då blir virket luftat o inte riskerar att ruttna. Jag fick tipset på grannforat. :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fast brorsans är längre, 3,4 m utvändigt.

Han har 8cm i golv och väggar och 12, 5 i taket så det borde räcka här nere :thumbsup:

Han har en kraftig på utsidan men inte på insidan, tror du det gör någon skillnad om man har torrboll inne?

Låter som en bra lösning för dig :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fast brorsans är längre, 3,4 m utvändigt.

Han har 8cm i golv och väggar och 12, 5 i taket så det borde räcka här nere :thumbsup:

Han har en kraftig på utsidan men inte på insidan, tror du det gör någon skillnad om man har torrboll inne?

Låter som en bra lösning för dig :thumbsup:

 

Ok! Då får han rum med en fällbar säng om han vill sova. :thumbsup:

Är det isoleringens tjocklek som du menar?

 

Jag har byggt kojan i 45x95 mm frånsett golv som är 2 st 45x95 mm runtom. Jag fick dom från en rivning o dom var i väldigt bra skick så dom la jag beslag på. :smile:

Nej, det vet jag inte!

Citerar från grannforat "vindpapp är väl nästan bättre än att ta tjärpapp på in- o utsidan av väggarna o i golvet".

 

I övrigt så har jag klätt undersidans tak på med spåntad panel o likaså på gavlarna samt målat vindskivor till fram- o baksidan.

Det blev 145x22 mm runt om första varvet och sedan blir den undre på gavlarna o framsidan 120x22.

Anledningen till det är bl. a att jag gjorde ingen ursågning i takstolarna för vindskivorna. :sweat:

post-144-0-68095100-1383069656_thumb.jpg

post-144-0-12113800-1383069663_thumb.jpg

:smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok! Då får han rum med en fällbar säng om han vill sova. :thumbsup:

Är det isoleringens tjocklek som du menar?

Jag har byggt kojan i 45x95 mm frånsett golv som är 2 st 45x95 mm runtom. Jag fick dom från en rivning o dom var i väldigt bra skick så dom la jag beslag på. :smile:

Nej, det vet jag inte!

Citerar från grannforat "vindpapp är väl nästan bättre än att ta tjärpapp på in- o utsidan av väggarna o i golvet".

I övrigt så har jag klätt undersidans tak på med spåntad panel o likaså på gavlarna samt målat vindskivor till fram- o baksidan.

Det blev 145x22 mm runt om första varvet och sedan blir den undre på gavlarna o framsidan 120x22.

Anledningen till det är bl. a att jag gjorde ingen ursågning i takstolarna för vindskivorna. :sweat:

{style_image_url}/attachicon.gif 2013-10-29-341.jpg

{style_image_url}/attachicon.gif 2013-10-29-344.jpg

:smile:

Jo han hade funderat på att ha en säng i den :smile: Jo det är tjockleken, trodde det var det du undrade.

Tror han har samma dimension på sina reglar men är inte säker. Då hade du tur Jonsson! :thumbsup:

Han har tryckt virke i golvet och oljebård skivor och oljebård skivor i taket. Skarven mellan skivorna i taket är tätad med latexfog och det är även en bit tjärpapp ovanför skarven så det borde hålla tätt!

Låter fint det :) Brorsan hade skaffat vindskivor samt lister som täcker alla fyra hörn på kojan + en del annat småfix. Han fick tag på en huv till kaminen men den måste modifieras lite för att passa taket och han hade inte tänkt på att ha gips runt kaminen, kan man ha det och plåt utanpå väggarna och golvet eller ser det förjävligt ut?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo han hade funderat på att ha en säng i den :smile: Jo det är tjockleken, trodde det var det du undrade.

Tror han har samma dimension på sina reglar men är inte säker. Då hade du tur Jonsson! :thumbsup:

Han har tryckt virke i golvet och oljebård skivor och oljebård skivor i taket. Skarven mellan skivorna i taket är tätad med latexfog och det är även en bit tjärpapp ovanför skarven så det borde hålla tätt!

Låter fint det :) Brorsan hade skaffat vindskivor samt lister som täcker alla fyra hörn på kojan + en del annat småfix. Han fick tag på en huv till kaminen men den måste modifieras lite för att passa taket och han hade inte tänkt på att ha gips runt kaminen, kan man ha det och plåt utanpå väggarna och golvet eller ser det förjävligt ut?

 

Ok! Det gäller ju att det är stabilt byggt. Kojorna ska ju tåla en och en annan storm från västerhavet el. från ishavet när den sveper från Nordnorge o svenska fjällvärlden.

Jag har ju frigolit i golvet. Inte populärt bland möss om någon skulle hitta en ingång, vindpapper under och sedan tryck altanvirke under golvreglarna som ligger på byggpapp för att inte dra åt sig fukt.

Nedersta utvändiga panelen är 10 mm ovanför släpets golv så att det blir lite ventilation.

 

Det var ju gips i golv, vägg o tak + plåt när jag köpte kojan. Det var inte snyggt men jag antar att det finns vissa brandföreskrifter men jag vet inte vad som gäller.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo det kan vara bra att dom är rejält byggda, vi behöver nog måla den varje säsong om den står vid havet då saltet inte är så bra mot färgen.

Jag menade att ha gipsskivor utanpå själva väggen/golvet/taket, blir det ingen ful skarv då?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo det kan vara bra att dom är rejält byggda, vi behöver nog måla den varje säsong om den står vid havet då saltet inte är så bra mot färgen.

Jag menade att ha gipsskivor utanpå själva väggen/golvet/taket, blir det ingen ful skarv då?

 

Ja, det kan säkert behövas. Jag har grundat panelen innan jag målade den o satte upp den.

Jag har fällt in mina gipsskivor. Se hur jag gjorde med golvet längre fram. :smile:

Nästan i mitten på sidan i länken. http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/42547-restaurering-av-jaktkoja/page-2

:smile:

 

Idag har jag sänkt ner gavlarna till samma nivå som fram o baksida genom att bygga på med takregel ut på gavlarna till takplåtens kant så får man lite mer att fästa vindskivorna i.

Har även sågat till vindskivor till gavlarna som ska målas nu ikväll.

post-144-0-45191700-1383144696_thumb.jpg

:smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ser riktigt bra ut! Du hade länkat till detta inlägg så kunde inte se det men jag kan skumma igenom efter det när jag får tid från jobbet! :tongue:

Det går snabbt för dig nu men vintern står väl för dörren hos er nummer va? Ska den ut innan snön kommer eller väntar du på att tjälen kommer?

Snyggt med den röda färgen, brorsans är helt svart för att inte synas och dra uppmärksamhet till den. Inne i skogarna hos dig finns det ju inga folk, bara björnar ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack! :smile: Ok! Gör så!

Bra arb.temp.=inte lika varmt som under sommaren=det går åt mindre med öl. :thumbsup:  :tongue:  :yes:

Däremot så rinner det ner 10-12 koppar kaffe under dagen medan jag är ute. :thumbsup:  :whistling:

Ja, den är inte långt borta. Vi har ju i o f s haft en släng av den redan men sedan kom ett jävla skitväder med blankis o regn. :mad:

Idag har vi haft sol o +2-+3 i luften. Bra temp. :thumbsup:  :smile:

Jag vet inte om jag hinner ut med den innan vintern. Vi har ju tjäle i backen redan. 

Jag ska pejla läget med den andra markägaren om jag får ställa den uppe på Stora Middagsberget där nalle har sitt stråk. :thumbsup:

Ja berget heter så. Vi har ett tvillingberg som heter Lilla Middagsberget om du tittar på jaktkartan på ö. sidan älven. :smile:

Ja visst är det det! Jag har sett det. Ja, det är rätt smart egentligen. Oh yes. Nalle Puh! :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 koppar kaffe, inte undra på att bygget går framåt när en duracell kanin bygger! :wink::tongue:

Det låter som ett bra ställe, jaha med kameran eller bössan? :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jepp! :biggrin: Även en emigrerad smålänning i yttersta Norden behöver sin ranson kaffe om dagen. :tongue:

Ja, det är ett fint ställe o någotsånär gles skog så att man har god tid på sig om den skulle komma medan man är på plats. :thumbsup:

Jag har den på film. Vi fick ett rådjur trafikdödat juni -09 och eftersöksjägaren la ut det vid 18-tiden o vid 22.30 var nalle där.

Nalle kan inte ha varit långt borta vid det tillfället. :thumbsup:

Det blev 4 x1 minuters filmer. :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jonsson i egen hög person i vindskivemålning. :thumbsup:

post-144-0-09858700-1383243586_thumb.jpg

post-144-0-86696500-1383243594_thumb.jpg

Gavlarna

post-144-0-02960200-1383243596_thumb.jpg

Fram-, ovanpå taket o baksida

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

:yes: 

Har målat gavlarnas vindskivor en gång till. :smile:

Det får bli skumpa och kaviar när du inviger ditt mästerverk :thumbsup:  :yes:

De blå "tussarna" som landstinget erbjuder på fötterna, blir ju självkart ett måste...... :wink:  

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det får bli skumpa och kaviar när du inviger ditt mästerverk :thumbsup:  :yes:

De blå "tussarna" som landstinget erbjuder på fötterna, blir ju självkart ett måste...... :wink:  

 

Jepp o döpas i champagne. :smile:

Ja, även på hundarna. :thumbsup:  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Monterat färdigt vindskivorna fram idag samt satt dit dom på gavlarna också. :thumbsup:

 

Duggregn o regn om vart annat idag. :sad:

Jonsson var rejält blöt o frusen när jag gjorde kväll.  :sad:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fint att du får saker gjorda :thumbsup:

Här är det frisk vind och ösregn som får en att frysa in i märgen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fint att du får saker gjorda :thumbsup:

Här är det frisk vind och ösregn som får en att frysa in i märgen!

Tack! :smile:

Tror du inte att vädret här har fått mig att frysa?

Trots regnkappa utanpå overall o under det långkallingar o långärmad undertröja så var jag blöt in på bara kroppen. :sad:

Jag har avverkat 6 par arbetshandskar som numera hänger på tvättlinan o torkar. :thumbsup:

Jag har använt dom tills dom var dyngsura så att jag kunde krama ur dom vattnet. :sad:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bröderna fick gjort lite idag på kojan idag och kört in den i garaget på jobbet så att det går att måla det sista. Funkade bra att ha den efter bilen :smile: Tänkte passa på att väga den där med. Men dom andra tycker att det är bättre om att vi kör med gasolvärmare i vinter och monterar in kaminen i vår istället.

Hur går det för dig Jonsson då?

Postad bild

Postad bild

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den ser fin ut Anders! :thumbsup:

Eftersom vintern har anlänt i norr o -6 ute nu och idag från morgonen så var det underkylt regn.

Något byggväder är det då inte eftersom den står ute under himlen.

Jag har idag städat upp runt gården o gjort vinter.

Jag har pratat med kompisen som ska hjälpa mig så att kojan kommer till baksidan o vinterparkera den där tills i vår så får jag färdigställa den då o bogsera ut den på plats. :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar :smile:

Låter inte kul med underkylt regn! Samma här så vi fick köra den till jobbet så att det är möjligt att måla några lager. Allt blir svart så att den inte sticker ut i landskapet, annars hade det vart snyggt med vita fönster, knutar och gavlar :thumbsup:

Okej men då ställer du inte ut den i år?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...